Reklama

Test na mokru! Nebyl to ten správný déšť.

Včerejší testovací den byl zakončen na mokré dráze, která byla uměle pokropena. Povrch měl dle pilotů překvapivě větší grip, než čekali, ale viditelnost nebyla nejlepší, a to ještě nepršelo, tedy podmínky byly úplně jiné...

Je tedy úplně jedno, zda byl při tomto dodatečném testu nejrychlejším Scott Redding (Aprilia)...

Řadu let nebrali dodavatelé pneumatik vůbec mokré gumy k Grand Prix Kataru. Ovšem 2009 začalo v neděli večer během závodního víkendu na Losail International Circuitu v Doha/Katar před startem závodu MotoGP silně pršet, takže Rossi & Co. museli svůj závod odjet až v pondělí večer.

Pouze závod 125-tek a 250-tek se v roce 2009 odjel v neděli.

Jelikož se jednalo o Velikonoční svátky, tak posunutí na pondělí přineslo i určité problémy. Musely bát přebukovány hotely a letenky, rovněž televizní programy musely být překopány.

2017 při testech IRTA přibližně dva týdny před závodním víkendem pršelo opět. Tentokrát ale Michelin a Dunlop na nátlak od Dorny s sebou přibalily v posledním okamžiku pneumatiky do deště, kdyby při Grand Prix pršelo.

Oficiální trénink před Grand Prix doprovázel déšť, a všechny sobotní Qualifying odpadly a postavení na startovním roštu bylo dle výsledků z FP1 - FP3. V neděli naštěstí bylo sucho...!

Ovšem zůstala nezodpovězena otázka, zda se na mokré dráze dá vůbec závodit. Loris Capirossi si sice nechal pro sebe dvakrát dráhu pokropit, ale opravdová simulace závodu v dešti to samozřejmě nebyla.

Proto se včera v Losailu od 20 hodin testovalo na mokré dráze a byla to povinnost pro všechny stabilní piloty MotoGP. Hlavní důraz byl kladen na to, zda při umělém osvětlení nevzniká nepatřičný odraz a jaká je tedy viditelnost, a zda je jízda na mokru příliš nebezpečná.

Johann Zarco, nejrychlejší pilot testů v Losailu a druhý v Buriramu, okomentoval celý test na mokru následovně: „Celý paddock MotoGP je nyní připraven, v případě deště, zde závodit. Otázka zněla, zda za umělého osvětlení budeme přes hledí přilby dobře vidět. To ale nečiní vůbec žádné problémy. A co se týká gripu? Pokud má motocykl nastaven dopředu mokrý set-up, takjistě každý pilot najde dostatek důvěry i na mokré dráze jet rychle. Ostatně i při dešti zde nebude kompletní trať mokrá, neboť jsou zde vysoké teploty a trať velmi rychle usychá. Mokrý test byl důležitý pro případ nouze a vše se vyjasnilo. My jsme připraveni!“.

Trochu odlišný názor má ale tovární pilot Suzuki Alex Rins: „Umělé osvětlení není problematické!. Jiné to ale je, když jedeš za někým v závěsu. Pak odraz světla způsobuje problémy“.

Také jezdec týmu Alma Pramac Danilo Petrucci vidí situaci jinak, hlavně v případě, že se pojede ve skupině: „To totiž nebyl normální déšť. Pokud je na trati hodně vody, tak je také hodně odrazů. Byl jsem na trati s Doviziosem a pravidelně jsme se střídali. Na některých úsecích byly ale odrazy světla hodně silné. Jinak podmínky na trati byly ok. Mám ale pochybnosti, jaké by to bylo za opravdového deště. Možná bychom museli za deštivým podmínek opravdu uvažovat o tom, zda se dá závodit.“.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama