Reklama

Movistar Yamaha: Pouhá čtyři vítězství v sezóně 2017

Po úspěšných předsezonních testech byl Maverick Vinales označován jako vážný favorit MS-MotoGP 2017. Ovšem po GP v Le-Mans jeho vítězná série skončila. A také Rossi od Assenu už nevyhrál ani jeden závod.

Ačkoliv Jorge Lorenzo přestoupil k Ducati Corse a Valentino Rossi tak měl příjemnějšího kolegu, tak v celkových výsledcích se to moc neukázalo. Nový týmový kolega v továrním týmu Movistar-Yamaha Maverick Vinales obsadil celkově místo třetí, Rossi skončil až jako pátý, což s výjimkou obou sezón s motocyklem Ducati, bylo zatím jeho nejhorší umístění v MS vůbec, od jeho vstupu do královské kubatury 2000.

Vinales trumfoval třikrát, Rossi jednou. Vinales ve své první sezóně s motocyklem Yamaha získal celkem sedm pódiových umístění, Rossi šest. Vinales si vyjel 2017 pět Pole-Position, Rossi žádné. Nejrychlejší kolo v závodě zajel Maverick čtyřikrát, Rossi vyšel naprázdno.

Před sezónou vše vypadalo tak, že tým Movistar Yamaha MotoGP s Valentinem Rossim a Maverickem Vinalesem bude 2017 disponovat nejsilnějším jezdeckým duem v královské kubatuře.

Ale Repsol-Honda s Marcem Márquezem a Danim Pedrosou, stejně jako Ducati Corse ve složení Jorge Lorenzo a Andrea Dovizioso byli prostě silnější.

Repsol-Honda vyhrála MS jezdců, konstruktérů a také týmů!

Tovární tým Yamahy po odchodu Lorenza v každém případě angažoval nejlepšího volného jezdce na trhu, neboť Vinales patří ve svých 22 letech k nastupující mladé generaci, vyhrál už 20 závodů GP, stal se mistrem světa Moto3-2013 a ve všech kubaturách se může pyšnit titulem «Rookie of the Year».

Rozhodně se Maverick Vinales prosadil v MotoGP více než skoro stejně staří Jack Miller a Alex Rins, kteří závodí s motocykly Suzuki, resp. Honda.

V posledních dvou sezonách skončil jmenovaný Španěl v MS-MotoGP celkově čtvrtý a třetí a je rozhodně kandidátem na titul mistra světa pro další sezóny.

Valentino Rossi bude 16. února slavit 39. narozeniny. Od roku 2009 už nezískal žádný mistrovský titul, ovšem jeho 115 vítězství v GP zůstanou navždy legendárními. Jeho vítězná série byla ale po Assenu 2017 prozatímně přerušena.

Pokud se podíváme na papírové favority o mistra světa sezóny 2018, tak se zřejmě rozhodne mezi následujícími piloty: Márquez, Dovizioso, Vinales, Rossi a možná Lorenzo.

Tým Movistar-Yamaha vyhrál 2015 všechny tři tituly MS (jezdecký, kontruktérský a týmový), 2016 pouze týmový, 2017 pak vyšla Yamaha ve všech třech šampionátech naprázdno.

Hlavní sponzor Yamahy firma Movistar je dceřinou firmou společnosti Telefónica, která je velmi zastoupena i v Jižní Americe a od roku 2014 je sponzorem továrního týmu Yamaha.

Do konce 2005 byla Movistar/Telefónica sponzorem Gresini-Honda, a se Sete Gibernauem docílila obrovské úspěchy. Na rok 2006 chtěla firma Movistar získat mistra světa 250-ccm Daniho Pedrosu ke Gresini-Honda, když #26 bylo už v malých kubaturách (125 ccm, 250 ccm) financováno značkou Movistar.

Ale s HRC se nedalo vůbec hovořit, Pedrosa byl 2006 transferován jako týmový kolega Nickyho Haydena do továrního týmu Repsol-Honda-MotoGP a Telefónica se na mnoho let stáhla z motocyklového závodění.

A nic na tom nezměnilo ani angažování Lorenza 2008, teprve 2014 se to podařilo a byla podepsána pětiletá smlouva do konce roku 2018.

Lin Jarvis, Managing Director z Yamaha Factory Racing, potvrdil, že už probíhají jednání o prodloužení smlouvy. Pro 2019 ale bude muset Yamaha - možná - hledat Rossiho nástupce.

Yamaha závodí jako továrna v MS od roku 1961, přičemž současný tovární tým v této konstelaci od roku 1999, kdy vznikl Yamaha Factory Racing. Předtím to byly privátní závodní stáje, které vedli Agostini, Roberts, Rainey...

Co se týká hlavního sponzora továrního týmu Yamaha v «premier class», tak zde se toho událo opravdu hodně. Například přes zisk titulu Lorenzem v roce 2010 odstoupil tehdy Fiat, neboť Rossi odešel k Ducati.

Mimochodem: Yamaha zažila v éře MotoGP také hodně neúspěšných sezón: Třeba 2003 nezískali Marco Melandri a Carlos Checa za celý rok ani jedno pódiové umístění, Checa skončil v MS celkově na 7. pozici, Melandri jako 15.

Složení týmu Yamaha-MotoGP v historii:

2002: Carlos Checa, Max Biaggi
2003: Carlos Checa, Marco Melandri
2004: Valentino Rossi, Carlos Checa
2005: Valentino Rossi, Colin Edwards
2006: Valentino Rossi, Colin Edwards
2007: Valentino Rossi, Colin Edwards
2008: Valentino Rossi, Jorge Lorenzo
2010: Valentino Rossi, Jorge Lorenzo
2011: Jorge Lorenzo, Ben Spies
2012: Jorge Lorenzo, Ben Spies
2013: Jorge Lorenzo, Valentino Rossi
2014: Jorge Lorenzo, Valentino Rossi
2015: Jorge Lorenzo, Valentino Rossi
2016: Jorge Lorenzo, Valentino Rossi
2017: Valentino Rossi, Maverick Vinales
2018: Valentino Rossi, Maverick Vinales

Tituly mistra světa v MotoGP - od roku 2002:

2004, 2005, 2008, 2009: Rossi
2010, 2012 a 2015: Lorenzo

Sponzoři od roku 1999:

1999 až 2002: Marlboro
2003: Fortuna
2004 a 2005: Gauloises
2006: Camel
2007 až 2010: Fiat
2011 až 2013: Yamaha Factory Racing
2014 až 2017: Movistar

Úspěchy továrního týmu Yamahy v MotoGP od roku 2002:

Počet závodů: 325
Vítězství: 112
Druhá místa: 112
Třetí místa: 76
Počet bodů: 8374
Pódiových umístění: 301
Pole-Position: 99
Nejrychlejších kol v závodě: 79



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama