Reklama

Čísla a statistiky vztahující se k Brnu

Poprvé se v Brně závodilo o mistrovské body v roce 1965, letos to tedy bude po 51., co se zde pojede o mistrovské body. Nejelo se na starém okruhu od roku 1983 do 1986 a na novém Automotodromu v roce 1992. Více závodů Grand Prix než Brno má pouze Assen v Nizozemí.

Prvním vítězem «premier class» se v roce 1965 stal ještě na starém okruhu Mike Hailwood se strojem MV Agusta v čase 1 hodina 11 min a 23.2 sec. Okruh byl tehdy dlouhý 13,94 km. V roce 1975 se už jelo na zkráceném okruhu, tedy 10.92 km (bez Kohoutovic, Pisárek a Lískovce). Přibyl úsek od Myslivny dolů. Na této trati drží rekord z roku 1977 Johnny Cecotto na Yamaze.

Aktuální trať - Automotodrom - je v provozu od roku 1987 a jezdila se zde Grand Prix Československa do roku 1991. V sezóně 1992 se v Brně o světové body nejelo (pouze Cena Slovenska), od roku 1993 se koná Grand Prix České republiky nepřetržitě až dodnes. V roce 1996 byl okruh prodloužen z 5.394 km na současných 5.403 km.

Nejúspěšnějšími jezdci v Brně (na Automotodromu a na starém Masecu) jsou Valentino Rossi se 7 vítězstvími (1x 125cc, 1x 250cc, 1x 500cc, 4x MotoGP™); Max Biaggi - rovněž 7 prvních míst (4x 250cc, 2x 500cc, 1x MotoGP™) a Giacomo Agostini - také 7 (3 x 350cc, 4x 500cc). Následují, tedy o 1 méně Mike Hailwood - 6 (1 x 250cc, 2 x 350cc, 3 x 500cc) a Phil Read - 6 (1 x 125cc, 3 x 250cc, 2 x 500cc).

Dle rozdělení kubatury, tak se zde objelo v kubatuře MotoGP™ – 18 závodů; 500cc – 25; 350cc - 17; Moto2™ – 10; 250cc – 40; Moto3™ – 8; 125cc – 38; 80cc – 3 a 50cc – 6.

V «premier class» vyhrála Honda – 19 závodů Grand Prix v Brně; Yamaha – 12; MV Agusta – 7; Ducati – 3 a Suzuki – 2

Poslední vítězství motocyklu Suzuki v Brně se datuje v kubatuře 500cc do roku 1989, kdy se o ně zasloužil Kevin Schwantz. Suzuki má v MotoGP™ celkem dvě pódia: John Hopkins - 2007 byl odmávnut druhý, Loris Capirossi - 2008 skončil třetí.

Nejlepším výsledkem Aprilie v MotoGP™ je osmé místo Aleixe Espargara - 2017, v «premier class» pak Tetsuya Harada - 1999 skončil pátý (500 cc).

Naopak za KTM vyjel 2017 Pol Espargaro deváté místo. Ovšem vloni se Johann Zarco kvalifikoval do první řady, když skončil v Q2 třetí.

Fabio Quartararo je teprve šestým jezdcem v historii, který během 7 dnů dokázal v «premier class» vyhrát dva závody Grand Prix: Kromě tohoto Francouze to také byli Umberto Masetti (Spa-Francorchamps/Assen - 1950), Gary Hocking (Hockenheim/Clermont-Ferrand 1961), Johnny Cecotto (Imatra/Brno 1977), Kenny Roberts (Salzburgring/Nogaro 1978) a Kenny Roberts Jr. (Sepang/Motegi 1999).

Takaaki Nakagami byl odmávnut v Jerezu jako čtvrtý a postaral se tak o nejlepší výsledek japonského pilota v MotoGP™ na suchu. Katsuyuki Nakasuga byl předtím druhý ve Valencii 2012, ale na mokru.

Fabio Quartararo, Maverick Viňales a Valentino Rossi, tedy tři jezdci s motocykly Yamaha, to jsme naposled zažili na Phillip Islandu 2014.

Devět jezdců aktuálního startovního pole MotoGP™ už na Masarykově okruhu dokázalo vyhrát závod Grand Prix: Valentino Rossi, Marc Marquez, Joan Mir, Johann Zarco, Andrea Dovizioso, Alex Marquez, Cal Crutchlow, Tito Rabat a Miguel Oliveira.

Při Grand Prix České republiky pojede Andrea Dovizioso svůj 218. závod v «premier class» a vyrovná se tak v počtu startů v MotoGP™ Nickymu Haydenovi. Více startů v «premier class» mají pouze Valentino Rossi (344) a Alex Barros (245).

Ze současných pilotů MotoGP™ zde v nižších kubaturách stáli na pódiových stupních Alex Marquez (Moto2™, 2019) a Brad Binder (Moto3™, 2015).

10 dosavadních závodů Moto2™ v Brně vyhrálo deset různých jezdců: Toni Elias (2010), Andrea Iannone (2011), Marc Marquez (2012), Mika Kallio (2013), Tito Rabat (2014), Johann Zarco (2015), Jonas Folger (2016), Tom Lüthi (2017), Miguel Oliveira (2018) a Alex Marquez (2019). Pouze tři z nich ale z Pole-Position: Tito Rabat (2014), Johann Zarco (2015) a Alex Marquez (2019).

Tom Lüthi je jediným stabilním jezdcem prostřední kubatury Moto2™, který zde dokázal vyhrát. Na stupních vítězů ale stáli také Sam Lowes (2016), Luca Marini (2018), Fabio Di Giannantonio (2019) a Enea Bastianini (2019).

Osm závodů Moto3™ vyhrálo v Brně osm různých jezdců: Jonas Folger (2012), Luis Salom (2013), Alexis Masbou (2014), Niccolo Antonelli (2015), John McPhee (2016), Joan Mir (2017), Fabio Di Giannantonio (2018) a Aron Canet (2019). Pouze Niccolo Antonelli - 2015 z Pole-Position.

Ze současného startovního pole Moto3 zde už dva jezdci v minulosti vyhráli: John McPhee (2016) a Niccolo Antonelli (2015) a na stupních vítězů zde ještě stáli: Romano Fenati (2017) a Tony Arbolino (2019).

Jediným Čechem na startu bude letos Filip Salač v kubatuře Moto3™. Ten zde pojede sice už potřetí, zatím ale nezískal na domácím okruhu ani jeden bod.

Za celou dobu závodění na Automotodromu se pouze dva Češi postavili na stupně vítězů: Lukáš Pešek 2007 s motocyklem Derbi obsadil v kubatuře 125 ccm třetí místo, stejně jako Jakub Kornfeil v Moto3™ 2018 s KTM. Na starém Masecu pak stál na stupních vítězů dvakrát Bohumil Staša - 1969 s ČZ v 500-kách třetí a 1971 s ČZ ve 350-kách druhý. A rovněž legendární František Šťastný se s Brnem rozloučil pódiem, když v roce 1968 skončil jako první Čechoslovák na stupních vítězů v závodě o světové body - dojel tehdy třetí s novým dvoudobým čtyřválcem Jawa v kubatuře 350 ccm.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama