Rudge Ulster: britský šampion
- Publikovno: 19.3.2012
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
„Pravděpodobně nejrychlejší motocykl ve třídě 500ccm, který se v současnosti vyrábí.“ Takto byl inzerován motocykl, který produkovala britská továrna Rudge-Whitworth od roku 1929 až do začátku druhé světové války.
Kvůli hospodářské krizi v roce 1933, která firmě přinesla velké finanční problémy, byla výroba zastavena a firma byla dána do konkurzu. V roce 1936 jí převzala společnost Gramophone Co Ltd (později známá jako EMI), avšak s vypuknutím druhé světové války její výroba motocyklů končí. Po válce se produkce této slavné značky již neobnovila, neboť firma EMI se rozhodla věnovat zejména své hlavní činnosti a to byly gramofonové desky.
Původně se motocykly jmenovali Rudge Whitworth, ale po vítězství Grahama Walkera na Grand Prix Ulster v roce 1928, byl přejmenován na Rudge Ulster. Bylo to vlastně vůbec poprvé, kdy se na silničním závodě proháněl motocykl rychlostí vyšší než je 130 km/h. Vítězství však mohlo přijít již o dva měsíce dříve na Isle of Man TT, avšak kvůli problémům s průtokem oleje, které přišli v posledním kole, prohrál Walker závod Senior TT.
Ve stejném roce získává Rudge další rychlostní rekord. Ernie Nott pokořil rychlost 160 km/h, výkon je 22 kW. V roce 1930 se na strojích Rudge Ulster účastní závodu Isle of Man TT Senior hned čtyři závodníci ve třídě 500ccm a vyhrávají týmovou cenu, protože Wal Handley vítězí s rekordní rychlostí 119,48 km/h, Graham Walker je druhý, Smith šestý a Ernie Nott sedmý.
Původně byl tento motocykl vyvinut jako závodní prototyp. V průběhu deseti let prošel různými úpravami a inovacemi. Snad nejvýznamnější změna bylo zavedení hlavy válce se čtyřmi řadovými ventily u původních jednoválcových motorů s tyčovým rozvodem shora. Tyto nové motory byly napojeny na čtyřstupňovou převodovku ovládanou nohou. Další významná změna byla u brzdění, kde brzdový pedál ovládal přední i zadní brzdu a zároveň byla na řídítkách umístěna rukojeť, která ovládala přední bubnovou brzdu. Vzhled motocyklu i nyní dává tušit, že se jedná o sportovní stroj.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 19.3.2012
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie
- 29.4. - Aktuální zdravotní stav Bertelleho
- 29.4. - WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey
- 28.4. - Test MotoGP v Jerezu
- 28.4. - MS side pokračovalo v Estorilu
- 28.4. - Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování
Další z rubriky
- 12.11.2024 - Japonští mistři světa v Grand Prix
- 31.7.2024 - Tip na víkend: Výstava 120 let Autoklubu ČR v Muzeu silnic
- 17.7.2024 - Jak Šťastný vyhrál 1966 půllitry na Sachsenringu
- 15.7.2024 - Česká stopa v MS-Superbike
- 3.7.2024 - Na řadě je Sachsenring - něco z jeho historie
- 13.6.2024 - Dnes před 75 lety se konal první závod Grand Prix