Česká stopa v MS-Superbike
- Publikovno: 15.7.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Blíží se závod mistrovství světa v Mostu a tak se dnes podívejme na české jezdce v «premier class» v mistrovství světa silničních motocyklů co nejvíce podobných těm sériovým. Šampionát WorldSBK se jezdí od roku 1988 a jakou roli v něm sehráli čeští motocykloví závodníci?
V MS Superbike je nejúspěšnějším českým jezdcem jednoznačně Jakub Smrž, který se v letech 2007 - 2012 a potom 2018 zúčastnil celkem 159 závodů WSBK. Celkem 5x stál na pódiu - 2x na místě druhém a 3x na místě třetím. Kromě toho si vyjel 3x Pole-Position a zajel také 2 nejrychlejší kola v závodě. V MS skončil nejlépe v sezóně 2009, kdy se umístil celkově v Top-10. Prakticky celá jeho superbiková kariéra je spjata se značkou Ducati, s výjimkou několika málo závodů s motocyklem Aprilia - celkem 10 startů ve druhé polovině sezóny 2010 a potom jeho nečekaném - krátkém - comebacku v sezoně 2018 s motocyklem Yamaha.
Druhým stabilním jezdcem, který za Českou republiku startoval v seriálu WSBK a to ve více než dvou sezónách a stál na startovním roštu ve více než 100 závodních jízdách, byl Jiří Mrkývka z Brna. Ten absolvoval během sezón 1996/2006 celkem 133 závodů, nejlépe dojel v Top-10 ve Valencii 2004.
Na třetí historické místo se už mezi Čechy posunul s 65 starty v sezónách 2021/2023 pražský mladík Oliver König. Ten se premiérově postavil na start světového šampionátu už koncem sezóny 2021 jako host v Indonésii za tým OUTDO TPR Team Pedercini Racing, další dva roky byl pravidelným jezdcem tohoto mistrovství, na letošní sezónu angažmá jeho manažer Miloš Čihák už nesehnal a tak sympatický Pražák musel vzít zavděk německým šampionátem IDM (Internationalen Deutschen Motorradmeisterschaft), kde letos pravidelně závodí.
Ale my se musíme zmínit také o nejstarším jezdci šampionátu WorldSBK. Tím je totiž František Mrázek (Ducati), kterému v den závodu v Mosportu 1991 bylo už skoro neuvěřitelných 55 let a 25 dní. Tehdy bodoval «Frankie» v obou jízdách, ale tehdy nestartoval za Československo, nýbrž za Kanadu, kam emigroval.
Počet startů českých jezdců v MS-Superbike:
1. Smrž Jakub - 158 startů
2. Mrkývka Jiří - 135 startů
3. König Oliver - 65 startů
4. Ježek Ondřej - 38 startů
5. Abraham Karel - 24 startů
6. Dražďák Jiří - 17 startů
7. Čihák Miloš - 10 startů
8. Lelek Ondřej - 8 startů
9. Bursa Michal - 7 startů
10. Svoboda Marek - 6 startů (je v archivu WSBK uveden jako Slovák)
11. Hanika Karel - 5 startů
12. Smrž Matěj - 4 starty
13. Šalé Petr - 4 starty
14. Prášek Michal - 2 starty
15. Mrázek František - 2 starty (startoval ovšem za Kanadu!)
16. Pešek Karel - 2 starty
17. Trčka Jiří - 2 starty
V seznamu jsou uvedeni pouze ti čeští jezdci, kteří se kvalifikovali minimálně do jednoho závodu a postavili se tedy na startovní rošt. Nejsou zde tedy uvedeni tkz. «nekvalifikanti», kteří se tedy pokoušeli v kvalifikacích probojovat do závodu, ale nepodařilo se jim to.
Počet získaných bodů českými jezdci v MS-Superbike:
Co se týká mistrovských bodů ze světových šampionátů, tak Jakub Smrž jich nasbíral celkem 684,5 !!! a je v historické tabulce všech jezdců z celého světa stále v Top-70. Karel Abraham má bodů 33 (z jedné sezóny), Ondřej Ježek 25 a Jiří Mrkývka 23. A z Čechů bodovali ještě Karel Hanika (startoval pouze ve 5 závodech - Laguna Seca 2018 a Most 2021 a 2x také bodoval - 5 bodů); František Mrázek (5 bodů - ve věku 55 let! v kanadském Mosportu 1991), Matěj Smrž (4 body - za umístění v italské Vallelunze 2008 a na Nürburgingu 2013), Oliver König (3 body ve své premiérové sezóně 2022, když bodoval na Mandalice a na Phillip Islandu) a také Jiří Dražďák - v Brně 2007 a Marek Svoboda - Assen 2007, kteří mají shodně 2 body.
1. Smrž Jakub - 684,5 bodů
2. Abraham Karel - 33 bodů
3. Ježek Ondřej - 25 bodů
4. Mrkývka Jiří - 23 bodů
5. Hanika Karel - 5 bodů
5. Mrázek František - 5 bodů
7. Smrž Matěj - 4 body
8. König Oliver - 3 body
9. Dražďák Jiří - 2 body
9. Svoboda Marek - 2 body
A jak vlastně závodili Češi v Brně?
Prvním Čechem, který se v Brně postavil na start, byl hned při superbikové premiéře v roce 1993 tehdy 23-letý Petr Šalé (Ducati). Ten dojel na 23. místě v první jízdě a jako 18. v jízdě druhé.
O tři roky později - 1996 - tedy při druhém závodním víkendu, skončil 33-letý Michal Bursa (Kawasaki) 21. a 23., ve 2. jízdě se zde 24. místem prezentoval 22-letý mladík Jiří Mrkývka (Kawasaki), který 1. jízdu nedokončil. Mrkývka celou svou kariéru odjel v rodinném týmu JM SBK Racing.
2005 dojeli Jiří Dražďák (Yamaha) jako 26.; Miloš Čihák (Suzuki) 27. a Jiří Trčka (Ducati) 28.; respektive 23. Čihák a 24. Trčka v jízdě druhé. V 1. jízdě Marek Svoboda (Yamaha) a Jiří Mrkývka (Ducati) cílovou šachovnici neviděli, stejně se jim to nepodařilo ani v jízdě 2., kdy vzdal i Dražďák. Na startu se tedy 17. července 2005 postavilo celkem 5 domácích závodníků, což byl historický rekord, zajímavostí je, že Dražďák se Svobodou startovali tehdy v Brně se slovenskou licencí...
O rok později - tedy 2006 - byl Jiří Dražďák (Yamaha) klasifikován na P20 v jízdě první; respektive jako 22. v jízdě druhé. Jiří Mrkývka (Ducati) a Miloš Čihák (Suzuki) nedokončili ani jednu tehdejší jízdu.
2007 začal jezdit šampionát WorldSBK 23-letý Jakub Smrž (Ducati) a ve druhé brněnské jízdě obsadil 13. místo (když tu první nedokončil). Miloš Čihák (Suzuki) první nedojel, ve druhé byl 17., Jiří Dražďák (Yamaha) v 1. jízdě bodoval jako 14.!, druhou pak nedokončil.
Další rok skončil v 1. jízdě Jiří Dražďák (Honda) na 20. místě, Jakub Smrž (Ducati) ji nedojel, stejně jako Miloš Čihák (Ducati). Ve druhé obsadil Smrž místo 11., Čihák byl odmávnut 21. a Dražďák cílový šachovnicový praporek neviděl.
2009 zajel Kuba Smrž (Ducati) svůj životní závod na brněnském okruhu, když v 1. jízdě obsadil skvělé 6. místo. Miloš Čihák (Suzuki) byl klasifikován na P20. Ve 2. jízdě dojel Smrž opět v Top-10, a to na P9; Čihák cílovou šachovnici neviděl.
2010 byl Jakub Smrž jediným Čechem na startovním roštu a ani jednu jízdu nedokončil. Smrž měl po celou sezónu problémy s motocyklem Ducati, pro Brno dostal zapůjčen motocykl Aprilia (jednalo se o testovací motocykl továrního týmu z Noale), ale bez jediného předchozího testu to prostě nemohlo fungovat.
2011 se umístil Jakub Smrž (Ducati) na P11 v 1. jízdě, druhou pak nedokončil. To už závodil Kuba Smrž za italsko-český tým Effenbert-Liberty společně se Sylvainem Guintolim.
2012 v Brně byl Jakub Smrž (Ducati) klasifikován na P10, resp. P13. Byla to zároveň labutí píseň tohoto italsko-českého týmu Effenbert-Liberty, Francouz Guintoli se na start v Brně ani nepostavil, a Smrž pak odjel ještě dva závody v Doningtonu a odešel závodit do BSB.
Naposledy se jelo v Brně v sezóně 2018 - tedy hodně překvapivě po 6-leté přestávce - a na startu byl stabilní jezdec šampionátu Ondřej Ježek. Ten za tým Guandalini Racing s motocyklem Yamaha YZF R1 dojel v restartované první jízdě na 17. místě, ve druhé pak 18. Byla to Ježkova «labutí píseň» v tomto šampionátu, po brněnském závodním víkendu ho italský tým propustil, a v týmu se postupně vystřídali ještě další 2 Češi: Karel Hanika a překvapivý comeback slavící Jakub Smrž.
A jak se závodilo z českého pohledu v Mostu?
Letos se zde pojede už počtvrté a tak si krátkou historii připomeňme: 2021 zde startoval s wild card Karel Hanika. Jel za tým IXS-YART Yamaha s motocyklem Yamaha YZF R1 a v prvním závodě hned v T1 havaroval. Ve druhém závodě obsadil P18 a v Superpole/Sprintu nedojel. O rok později, tedy 2022, se představil fanouškům poprvé v této kubatuře pražský mladík Oliver König za tým Orelac Racing Verdnatura s motocyklem Kawasaki ZX-10RR. Ten hned při své mostecké premiéře dojel těsně za body jako 16. V Superpole/Sprintu havaroval a závodní neděli zakončil 16. místem, čímž vyrovnal své výsledkové maximum. Vloni pak Oliver König dojel na 20. místě v sobotu, v nedělním Superpole své sobotní umístění zopakoval, a mostecké nedělní finále pak bohužel pro technický problém nedokončil.
Ovšem s wild card závodil 2022 před domácími fanoušky i fanoušky oblíbený Michal Prášek - (1. jízda nedojel; v Superpole skončil 21.; ve 2. jízdě nestartoval).
To je tedy stručný průřez českou účastí v šampionátu Superbike od jejího začátku až po současnost. Letos na startu žádného lokalmatadora neuvidíme, když Oliver König svou žádost o wild card stáhl.
Zdroj: WSB archiv.co.uk
- Přidat komentář 2
- Publikováno: 15.7.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- včera - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
Další z rubriky
- včera - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 28.11. - Salač je nazpět doma v ČR