Japonští mistři světa v Grand Prix
- Publikovno: 12.11.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Týdenní rubrika Finish Talk reaguje na aktuální dění, spojuje minulost s přítomností a připomíná staré vzpomínky; Zkrátka příběh pro opravdového fanouška motorsportu. Po 15 letech se stal opět Japonec mistrem světa - Ai Ogura - japonským mistrem světa v silničním závodě Grand Prix.
Japonsko je důležitou součástí mistrovství světa motocyklových závodů Grand Prix díky svým hlavním výrobcům motocyklů. Honda a poté Yamaha vyhrály nejvíce titulů mistra světa v 500cc/MotoGP. Přesto se žádný japonský jezdec nikdy nestal mistrem světa v první třídě. Ai Ogura se nedávno stal mistrem světa Moto2. Bylo tomu 15 let, co se japonský jezdec stal mistrem světa v silničním závodě Grand Prix. A Ogura byl teprve sedmým japonským jezdcem, kterému se to podařilo od startu mistrovství světa motocyklových závodů Grand Prix v roce 1949. Dva japonští jezdci se stali dvakrát mistry světa, čímž dosáhli celkového počtu devíti titulů mistra světa. Japoncům se ale v paddocku WorldSBK také zatím nedaří. Ve skutečnosti se žádný Japonec nikdy nestal mistrem světa ve World Superbike, World Supersport nebo World Supersport 300.
První japonský mistr světa byl Takazumi Katayama. V roce 1977 byl nejlepší ve třídě 350 ccm. Této závodní třídě ten rok dominovala Yamaha. Katayama jezdil na speciálním tříválci Yamaha a stal se s ním s velkým náskokem mistrem světa. O rok později vstoupila Kawasaki do závodu o titul 350 ccm. Katayama nedokázal prodloužit svůj titul a skončil druhý za Korkem Ballingtonem (Kawasaki) v mistrovství světa. Japonci pak přešli na nový projekt Honda v 500ccm. Než by Japonsko získalo druhý titul mistra světa, trvalo by to dlouho. V 80. letech minulého století nebyl japonský mistr světa. Velmi málo vítězství dosáhli jezdci ze země vycházejícího slunce. To se změnilo v 90. letech, kdy velké množství japonských talentů začalo soutěžit v Grand Prix. Mnozí z nich již ukázali, že byli velmi rychlí při závodech na divoké karty ve Velké ceně Japonska.
Jedním z nich byl Tetsuya Harada. Jako pravidelný jezdec Grand Prix debutoval v roce 1993 a se svou Yamahou se okamžitě stal mistrem světa třídy 250 ccm. Harada porazil mimo jiné Lorise Capirossiho a Maxe Biaggiho. Svůj druhý titul už tento Japonec nezískal, když ho hodně nesportovním způsobem sestřelil těsně před cílem z první pozice Loris Capirossi...! při GP Argentiny 1998.
Od roku 1994 se stali Japonci tři roky po sobě mistry světa ve třídě 125cc. Kazuto Sakata skončil na světovém šampionátu druhý za Němcem Dirkem Raudiesem v roce 1993 a o rok později získal titul mistra světa.
Sakatu sesadil z trůnu jeho krajan Haruchika Aoki, jedoucí na Hondě pro Molenaar Racing v roce 1995. Aoki potom získal svůj druhý titul mistra světa ve třídě 125 ccm s nizozemským týmem i o rok později (1996). Poté, co Valentino Rossi vyhrál v roce 1997 titul mistra světa ve třídě 125 ccm, stal se Kazuto Sakata v roce 1998 podruhé mistrem světa, když se o titulu rozhodlo až u „zeleného stolu“ v neprospěch dalšího Japonce Tomomi Manaka.
Na začátku tohoto století se Daijiro Kato stal stálým jezdcem Grand Prix týmu Gresini Racing ve třídě 250 ccm. Po roce zvykání si na nový stroj v roce 2000 se Japonec o rok později stal přesvědčivým mistrem světa. Mnozí už viděli Kata jako budoucího uchazeče o titul mistra světa v MotoGP. Bohužel se to nepodařilo. Kato zemřel v roce 2003 na následky vážné nehody během závodu MotoGP v Suzuce.
Pak chvíli trvalo, než se Japonec stal mistrem světa. Stalo se to v roce 2009, posledním roce 250ccm, než se stal třídou Moto2. Hiroshi Aoyama bojoval o titul mistra světa s Hectorem Barberou, Marcem Simoncellim a Alvarem Bautistou. Aoyama se ukázal jako nejdůslednější z kvarteta a získal osmý japonský titul mistra světa v Grand Prix.
Poté se kolem japonských mistrů světa opět utišilo. V posledních letech se objevilo více asijských talentů, částečně kvůli příchodu Asian Talent Cupu. Ai Ogura byl jedním z takových talentů, kteří soutěžili v této nástupnické kubatuře. Ogura byl blízko titulu mistra světa už dříve. V roce 2020 skončil Japonec v mistrovství světa Moto3 třetí a byl jen čtyři body za mistrem světa Albertem Arenasem. V roce 2022 už měl na mušce titul mistra světa Moto2, ale během posledního kola předposledního závodu v Malajsii havaroval. Chyba, která by ho stála titul mistra světa. Po sezóně s ošklivým zraněním zápěstí v roce 2023 byl Ogura v této sezóně zpět na své staré úrovni. Tentokrát zachoval chladnou hlavu a po 15 letech se stal mistrem světa opět japonský jezdec. Nyní ho čeká ještě větší výzva. Ogura přejde do MotoGP v roce 2025, což znamená, že nyní může usilovat o první japonský titul mistra světa v «premier class». Ale nejprve se podívejme na vítězství v MotoGP, protože to bylo pro Japonce už dávno. Poslední, kdo toho dosáhl, byl Makoto Tamada v roce 2004.
Japonští mistři světa Grand Prix
1977 – Takazumi Katayama – 350cc
1993 – Tetsuya Harada – 250cc
1994 – Kazuto Sakata – 125cc
1995 – Haruchika Aoki – 125cc
1996 – Haruchika Aoki – 125cc
1998 – Kazuto Sakata – 125cc
2001 – Daijiro Kato – 250cc
2009 – Hiroshi Aoyama – 250cc
2024 – Ai Ogura – Moto2
- Přidat komentář 3
- Publikováno: 12.11.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
Další z rubriky
- včera - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 28.11. - Salač je nazpět doma v ČR