Reklama

Lusail Circuit: Rekonstrukce stála kolem 500 milionů amerických dolarů

Rozsáhle zrekonstruované místo konání GP Kataru nechalo týmy a jezdce doslova beze slov. Členům motocyklového cirkusu GP se doslova sbíhaly sliny, když minulý týden ve středu nebo ve čtvrtek poprvé uviděli novou infrastrukturu boxů, nový paddock, pohostinství, mediální centrum a nové tribuny kolem.

5,3 km dlouhý Lusail International Circuit, na kterém se v říjnu 2004 poprvé konala událost MotoGP, v roce 2007 byla poprvé zahájena sezóna v poušti a v březnu 2008 se v Kataru konala první osvětlená Grand Prix v historii. I Formule 1 zde zaostávala za motocykly – protože první noční GP Formule 1 se konala až v září 2008 v Singapuru.

K 24. září byly dokončeny renovace v Lusail (Kataři to v prvních letech nazývali Losail), oznámil úřad pro veřejné práce „Ashgal“. Byl dokončen další rozvoj závodní dráhy a výstavba hlavních budov, tribun a infrastruktury. Zařízení bylo představeno místním médiím 24. září. GP Formule 1 už byla v té době vyprodaná.

Dorna hlásila na neděli 26.822 diváků. Těžko posoudit, zda je třeba toto číslo brát vážně. V minulosti MotoGP často ztratilo na tribunách jen 2000 diváků.

Stejně jako dříve se trať táhne na 5,38 km a má 16 zatáček a je jedinou tratí na Středním východě, která hostí Formule 1 a MotoGP. Formule 1 poprvé soutěžila v Perském zálivu v Dauhá v listopadu 2021, kdy pandemie koróny znemožnila mnoho dalších akcí (zejména v Asii). Infrastruktura MotoGP ale zdaleka nestačila promotérovi F1 Liberty Media. Teprve když byly dohodnuty aktualizace v hodnotě milionů, Liberty Media podepsala desetiletou smlouvu na formuli 1 od roku 2023 do roku 2032.

Youssef Al Emadi, ředitel pro záležitosti projektů společnosti Ashgal: „Jsme hrdí, že se Ashgal opět zapojil do uvedení jedné z nejvýznamnějších sportovních událostí na světě do Kataru.“

Inženýr Al Emdai dodal, že celá rekonstrukce byla dokončena během sedmi měsíců. Splňovaly nejvyšší mezinárodní standardy a přesné požadavky Formule 1 a byly také přínosem pro MotoGP, dodal.

Infrastruktura závodního okruhu, který byl vybudován v roce 2003, byla modernizována a byla vytvořena nová obslužná zařízení a příjezdové komunikace.

Abdulrahman bin Abdullatif Al Mannai, prezident Katarské motoristické a motocyklové federace a prezident mezinárodního okruhu Losail International Circuit, řekl: „Díky komplexní renovaci okruhu máme nyní homologaci pro nejdůležitější místní i mezinárodní soutěže. Zachovali jsme však původní design svahu, protože se stal populárním po celém světě. Ale přestavěli jsme celé zařízení, abychom mohli fanouškům motoristického sportu nabídnout vysokou úroveň efektivity.“

Protože Formule 1 vyžadovala pro novou VIP vesnici hodně místa, starý paddock byl pro tento účel rozšířen směrem k zatáčce 1. Budova boxů a místnosti nad ní na pravé straně roviny start-cíl byly přizpůsobeny potřebám Formule 1 – včetně výstavby nového mediálního centra.

Celkem byly vybudovány přístupové cesty na sever, východ a západ o celkové délce 21 km, vedoucí ke křižovatce Umm Ebairioya/Al Sakhama. Hlavní silnice směrem na Al Majd Road se stále dokončují.

Nové budovy a zařízení nyní zabírají přibližně 100 000 metrů čtverečních. Je zde větší fanzóna a 5hvězdičkové VIP prostory, navýšen byl i počet míst na tribuně a parkovacích míst. Nyní je k dispozici ne méně než 50 extrémně prostorných boxů.

Závodní trať o délce 5,38 km byla kompletně upravena a přelakována.

Byly vybudovány nové chodníky, nové hranice tras, nová bezpečnostní opatření, vylepšený systém osvětlení a také 85 externích elektronických obrazovek a světelných panelů. Byly také vyraženy tři nové tunely na severu a jihu trasy a také podchod pro pěší. To znamená, že byly splněny všechny požadavky na homologaci od FIA a FIM.

Celkem je nyní k dispozici kolem 15 000 vnitřních a venkovních parkovacích míst a pojme až 40 000 diváků - na tribunách na startu/cíli a na provizorně vybudovaných tribunách v 1., 2. a 16. zatáčce.

V rámci úprav musel být přemístěn i přístřešek o průměru 60 metrů a váze 330 tun. Musel být proto demontován a znovu smontován. K tomuto manévru byl potřeba 400tunový jeřáb.

Okruh Lusail byl dokončen před více než 20 lety za něco málo přes rok a stál Katarskou motoristickou a motocyklovou federaci (QMMF) přibližně 58 milionů amerických dolarů. Náklady na renovaci spolykaly téměř desetinásobek této částky. Katarové nešetřili žádné náklady ani úsilí, aby stanovili nové standardy po celém světě.

„Celé zařízení je nyní na nové úrovni,“ žasl Geoff Dixon, manažer paddocku MotoGP, během mezipřistání v Dauhá na cestě na GP Indie loni v září.

Zatímco v roce 2008 se o nákladech na stavbu závodního okruhu netajilo, o nákladech na rozsáhlou renovaci nyní Katarčané mlčí. Místní experti ale vynaložili úsilí na věrohodných 500 milionů dolarů!

Neuvěřitelné: Pouze osm až devět měsíců výstavby

Každý, kdo naslouchal představitelům IRTA v paddocku, pociťoval velký obdiv k převážně zdařilým stavebním pracím. Překvapivé bylo především včasné dokončení, i když víme, že se s ohledem na mistrovství světa hodně mluvilo o otrocké práci a že v Dauhá mohou lidé pracovat 24 hodin denně, 365 dní v roce – kvůli klimatickým podmínkám nedostatek pracovních zákonů a malé zohlednění emisí CO2.

Katařané celou rekonstrukci dokončili za neuvěřitelných osm až devět měsíců. Neuvěřitelné!

Každý, kdo sedí v horní části tribuny start-cíl, se může kochat pohledem na největší LCD obrazovky světa, v podstatě vidí celou trasu na první pohled, jsou to největší obrazovky, které kdekoli na světě existují. A každý, kdo si dal tu námahu dojít na konec boxové uličky směrem k zatáčce 1 a vyjet výtahem do nejvyššího patra v poslední budově, mohl vidět celou trasu.

Přesto se objevily určité nedostatky, které vyřeší příští Grand Prix. Například v mediacentru nešla klimatizace dva dny vypnout ani seřídit o pár stupňů tepleji. Nikdo zřejmě nevěděl, kde jsou ukryty příslušné spínače. Novináři mrzli na 16 stupních a mysleli si, že se účastní závodu na ledové dráze.

Na recepci byly dokonce rozdány bílé přikrývky!

V sobotu večer našel nějaký šikovný inženýr z Indie ten správný vypínač a pokojová teplota se rázem dala regulovat.

Katar: Na penězích nezáleží

Ano, na podmínky v Kataru je potřeba si trochu zvyknout. Kolegové, kteří bydleli v hotelu Hilton na uměle vybudovaném poloostrově „Perla“ v Dauhá, uvedli 5hvězdičkový hotel o rozloze 67 metrů čtverečních, který mimo sezónu stojí kolem 85 EUR za noc.

Památkou příštího století se stalo i před pár lety nově postavené mezinárodní letiště Hamad, domovské letiště renomovaných Qatar Airways.

Organizátorem GP a partnerem Dorny je katarská motoristická asociace QMMF, která léta dokonce financovala tým Moto2 GP a má výborné vztahy s vládnoucí rodinou emirátu. Proto buď „Qatar Bank“ nebo „Qatar Airways“ - jak chcete.

Pro Katarčany peníze nehrají roli. K propagaci cestovního ruchu po celém světě využívají nejrůznější sportovní akce, protože jakmile jednoho dne vyschne ropa a zemní plyn, budou se dělat velké obchody s turisty. Vízová povinnost pro Evropany byla jako preventivní opatření již dávno zrušena.

Zatímco před 19 lety si cirkus GP v Kataru užíval svobodu od hlupáků a nikdo se nestaral o dopravní pravidla a rychlostní limity, dnes se přeháníte z jedné rychlostní pasti za druhou, téměř každý semafor má video dohled, takže je lepší jet na předepsaných 50, 60, ale jezdí se zde 80, 100 nebo 120 km/h.

Je třeba se naléhavě vyhýbat nehodám. „Když máte pochybnosti, je to vždy chyba cizince,“ varoval jeden místní obchodník.

Během řízení byste se měli vyvarovat telefonování, pití nebo jídla.

Od mistrovství světa ve fotbale se toho hodně změnilo. Ve městě Dauhá jsou nyní nad silnicí neustále vidět obrovské světelné signály s nápisem „Fasten Seat Belt“.

Vidíte šílené mrakodrapy a věže a i po mistrovství světa se vždy někde do krajiny tyčí obří jeřáb.

Mezi kolosálními výškovými budovami a luxusními hotely v centru města však často narazíte na zchátralé jednopatrové budovy z vilhelmovské éry, které jako by vypadly z času.

Při prvním závodě Grand Prix v Dauhá v roce 2005 divocí velbloudi stále pobíhali vedle dálnice, ale nyní tam bylo kvůli mistrovství světa postaveno satelitní město Lusail City s 200 000 obyvateli. Mezi nejsevernějším hotelem v Dauhá, Hyattem a Ritz Carltonem, a závodní dráhou nebýval jediný dům. Nyní neustále projíždíte obydlenými místními oblastmi přibližně 22 km.

V roce 2004 měl Katar 400 000 obyvatel; brzy to budou 3 miliony.

Silniční provoz se výrazně zvýšil, i když ve městě můžete každých 400 metrů vidět značky „stanice metra“, které od mistrovství světa ve fotbale zřejmě nikdo nepoužil.

Pochybuji, že v Kataru existují autoškoly. Každý kruhový objezd je jako Divoký západ, přičemž všechna pravidla přednosti v jízdě jsou důkladně ignorována, pokud vůbec nějaká existují. Nevíte přesně, zda se máte více bát 5 metrů vysokých SUV V12 nebo početných pizza kurýrů na jejich motocyklech 125 ccm, kteří jedou ve skluzu rychlostí 100 km/h s odstupem jednoho metru a s jejich levá ruka stále na iPhonu může zveřejnit obrázek na Instagramu.

Kvůli vedru asi hledají jen stín auta vepředu, protože s cenou litru kolem 58 eurocentů nemusí nikdo šetřit palivem.

Mimochodem: Nebylo nám řečeno, že bohatí Katarové po mistrovství světa rozeberou fotbalové stadiony a zdarma je znovu postaví v nějaké rozvojové zemi třetího světa?

Zatím slovo nebylo dodrženo.

Každopádně jsem rád, že od roku 2008 se v Lusailu používají reflektory. Protože v říjnu 2005 už v 9 hodin bylo 39 stupňů.

A zatímco v roce 2008 závod MotoGP začínal pouze ve 23 hodin místního času, loni startoval v 18 hodin místního času – a tentokrát ve 20 hodin.

Zdroj: SpeedWeek.com



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama