Reklama

Crash projektu Ioda-Racing

Tým IodaRacing nehrál v MS-MotoGP nikdy žádnou významnou roli a i v WorldSBK byl pouze v roli statistů. Nyní se závodní stáj Giampiera Sacchiho definitivně ztratila z obrazovek.

Ze všech loňských týmů MS-Superbike se odporoučel na sezónu 2018 pouze IodaRacing Aprilia, ovšem přibyly Triple-M Honda a Orelac VerdNatura Kawasaki. Ale IodaRacing ukončil své působení i v MS-Supersport-300.

IodaRacing se po sezóně 2015 odebral z MS-MotoGP směrem MS-Superbike, když už po sezóně 2014 bylo jeho finanční zázemí na hodně kritickém levelu.

Týmový majitel Sacchi je známý tím, že hrál vždy hodně vysoký poker. Nejdříve se pokoušel stát se továrním týmem BMW v MotoGP.

Když Jorge «Aspar» Martinez koncem roku 2013 přestoupil z ART-Aprilia na motocykly Honda, spekuloval Sacchi s tím, že se 2015 nebo 2016 stane továrním týmem Aprilia-MotoGP a proto odešel od Suter-BMW k Aprilii. Ovšem předběhl ho Fausto Gresini a Aprilia Racing Factory se začal spojovat s jeho jménem.

Sacchimu se nepodařil ani prodej svých dvou míst na startovním roštu MotoGP směrem k Suzuki za 5 milionů Euro. Japonci to s díky odmítli a dostali je zadarmo, ovšem museli v prvním roce závodění (2015) zapomenout na peníze od Dorny - ovšem to dělalo maximálně dva miliony.

Takže týmu IodaRacing nezůstalo nic jiného, než přejít do MS-Superbike a zde se pokusit držet prapor Aprilie na určité úrovni.

Nezapomínejme ale, že: Díky poslednímu místu v rankingu IRTA-MotoGP v sezóně 2015 nedostal tým Ioda-Racing za své závodění ani jedno Euro a tak do 2016 vstupoval s nulou na svém kontě...

Postupný sestup závodní stáje Giampiera Sacchiho začal 2012, když jeho tým soutěžil ve všech třech kubaturách a u Robby Moto Engineering v Itálii dokonce nechal postavit vlastní motocykl Moto3 jménem EMIR. A to se ukázalo jako totální propadák! Enormní peníze za vývoj se v praxi zdály být jako vyhozené oknem, motor byl slabý a neměl vůbec žádnou spolehlivost.

Na začátku éry Claiming-Rule v roce 2012 zkonstruoval IodaRacing rovněž železný podvozek pro pilota MotoGP Danila Petrucciho, , ovšem motocykl vybavený speciálně vyladěným motorem typu Aprilia-Superbike byl přibližně o 35 km/h pomalejší než motocykly soupeřů. V záři 2012 proto začal Petrucci závodit s motocyklem Suter-BMW, Sacchi snil o tom, že jednoho dne bude manažerem továrního týmu BMW-MotoGP.

Když se vše ukázalo jako pouhá nafouknutá bublina, tak Sacchi doufal v převzetí továrního týmu Aprilia-MotoGP na sezóny 2015 a 2016. I z tohoto důvodu se se Sacchim rozloučil třeba sponzor Pure Energy Drink, na straně druhé ale přišly Came a Octo.

Eskil Suter hovořil o nezaplacených účtech z doby, kdy v MotoGP závodili za tým Ioda italský pilot Petrucci a náš Pešek. Sacchi se ale vždy vymlouval na sponzory, kteří neplnili své závazky.

2014 vyšlo třeba najevo, že mechanici a členové týmu Ioda Racing nedostali už několik měsíců výplatu, mezi nimi byl třeba i otec Danila Petrucciho, který řídil týmový kamion.

Tým IodaRacing nechal závodit 2014 Randyho Krummenachera v MS-Moto2 na Suteru a v kubatuře MotoGP pilotoval ART-Aprilii Petrucci. Druhý ohlášený jezdec týmu v kubatuře MotoGP se v únoru dozvěděl, že nejdou prostě peníze a smlouva pozbyla platnosti.

Přitom ještě 2013 skončil jistý Johann Zarco za IodaRacing v MS-Moto2, než následoval 2014 pád do propasti: 20. místo se 13 body pro Petrucci v MotoGP, 24. místo s 24 body pro Krummenachera.

Kvůli špatným výsledkům bylo týmu IodaRacing odebráno druhé místo na startovním roštu Moto2-2015. Sacchi chtěl angažovat pro MS-MotoGP 2015 Hiroshiho Aoyamu, ale Japonec dal přednost pozici testovacího pilota u HRC. Takže byl angažován Alex De Angelis, který měl k dispozici motocykl ART-Aprilia-Claiming-Rule, která technicky odpovídala stavu v 2012.

Po sezóně 2015 následoval konec v MotoGP a na přání DWO (Dorny) přešel Sacchi 2016 do MS- Superbike.

Mimochodem: Na konci sezóny 2015 vyhrála Aprilia sezonní finále v obou jízdách: Leon Haslam a Jordi Torres.

Ačkoliv od továrny Aprilia placený Lorenzo Savadori dosáhl 2016 několika úspěchů, jako třeba čtvrtá místa v Assenu a Donington Parku. V deštivém závodě na Lausitzringu získal ex-pilot z MotoGP Alex De Angelis jediné superbikové podium pro tým IodaRacing.

IoadaRacing na čele se Sacchim byl hodně zklamán, když spekulace o továrním návratu Aprilie s pomocí tohoto italského týmu se neuskutečnily a přednost dostala britská stáj Milwaukee. Ta navíc získala Savadoriho, stále ještě placeného od továrny samotné. Alex De Angelis si musel hledat nový tým a začal závodit v sezóně 2017 za Pedercini Kawasaki.

Pouze s jedním motocyklem vyjel tým IodaRacing do sezóny 2017, jako pilot byl angažovaný Argentinec Leandro Mercado. Ovšem šampion Superstock-1000 z roku 2014 se ještě před sezónou zranil a tak tým vynechal první dva závody v zámoří: Austrálii a Thajsko. To pomohlo Sacchiho týmu ušetřit nějaké peníze na evropské závody a závěr sezóny v Kataru tento tým opět vynechal a tak se potichounku z MS ztratil.

Mercado se 2017 umístil 12x v Top-10, nejlépe byl odmávnut jako šestý v Magny-Cours.

Když Argentinec řadu měsíců od Sacchiho nic neslyšel, podepsal Mercado u nového týmu v paddocku MS-Superbike: Orelac VerdNatura Kawasaki.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama