Reklama

Akumoto vyrobilo už 1000 elektroskútrů

Česká značka Akumoto hlásí 1000 vyrobený elektoskútr. Mělnický závod vyrábí tyto ekologické jednostopé stroje od roku 2007.

Model Akumoto 600 se stal jubilejním 1000 vyrobeným kusem české značky. To svědčí o úspěchu firmy i o faktu, že mezi zákazníky je o elektro skútry Akumoto velký zájem, což ostatně potvrzují i aktuální prodejní čísla, která jsou srovnatelné s prodejem benzinových skútrů tradičních a zavedených značek.

Když značka Akumoto vstoupila v roce 2007 na český trh, stala se zakladatelem a průkopníkem nové kategorie motocyklů na elektrický pohon. Hned od samotného začátku značka dosahovala dobrých prodejních výsledků. Hlavním důvodem masovějšího rozšíření elektroskútrů mezi širokou veřejnost je cenová dostupnost (ceny jsou srovnatelné s benzinovými skútry) a také posun v technických parametrech, především prodloužení dojezdové vzdálenosti na 120 km. Velkým pokrokem prošly především akumulátory, které jsou umístěny ve vyjímatelném boxu, tudíž můžete baterii nabíjet přímo v motocyklu i mimo něj. Moderní lithiové akumulátory dosahují životnosti okolo 60 - 100 tisíc kilometrů. Elektroskútr je s téměř nulovými náklady na provoz a ekologickým provozem, jednoznačně prvním sériově vyráběným „elektromobilem“, který má všechny předpoklady k tomu, aby se stal masovějším dopravním prostředkem.

Zájem o elektroskútry podtrhuje i skutečnost, že v době velkých propadů v prodejnosti automobilů a benzinových motocyklů, prodejnost těchto dopravních prostředků stoupá každým rokem o desítky procent (z nuly to jde vždy lépe). V letošním roce mohou navíc zájemci o tento druh pohonu čerpat „zelenou dotaci“, kterou poskytuje svým zákazníkům značka Akumoto. Výše dotace se pohybuje od 2 do 5 tisíc korun a může jí získat každý zájemce, který si zakoupí elektro skútr na území ČR. Tento projekt byl zahájen od 7. 3. 2013 a běží do vyčerpání prostředků na něj určených.

Řízení elektro skútru je jednoduché, jen otočíte klíčkem a pak už stačí přidat „plyn" (otočit akcelerátorem). Provoz skútru je tichý a bez emisí. Elektro skútry dosahují v městském provozu rychlosti okolo 40-55 km/h, můžete je využívat i v zimě, na provoz elektromotoru ani baterii totiž nemají nízké teploty negativní vliv. Ani jízda v dešti motoru a skútru neškodí.

Elektrický motor dosahuje až o 200% vyšší účinnosti než motor spalovací. U spalovacího motoru jen asi 35 % energie z paliva poslouží k pohybu vozidla. Zbytek se přemění na teplo vznikající v motoru. Elektromotor má díky minimálnímu množství odpadního tepla efektivitu převyšující 90%. Motor je zabudován přímo v náboji zadního kola a energie je přenášena přímo na vozovku. Vzhledem k jednoduchosti konstrukce (nejsou zde žádné uhlíky, spojky, volnoběžky, variátory ani převody) se jeho životnost pohybuje okolo 100 000 ujetých kilometrů, což je v této kategorii nájezd více než nadstandardní. Navíc motor nevyžaduje téměř žádnou speciální údržbu.

Srdcem elektro skútru je akumulátor (lithiový či křemíkový). Tyto moderní akumulátory nemají paměťový efekt, proto je můžeme dobíjet pravidelně, klidně i vícekrát denně nebo po krátké jízdě. Akumulátory pak mají životnost až 2 000 nabíjecích cyklů nebo 12 let, to se rovná až 60 000 až 100 000 ujetých kilometrů. V praxi to znamená, že životnost elektromotoru i akumulátoru koresponduje s životností skútru, tzn., že pokud majitel dodrží zásady správného používání, nemusí se tyto díly měnit či opravovat.

Maximální dojezd městského elektroskútru dosahuje hodnoty okolo 120 kilometrů. Tento dojezd výrazně překračuje denní „potřebu“ většiny uživatelů elektrických i benzinových skútrů. Průměrná denní ujetá vzdálenost u skútrů se zážehovým motorem se pohybuje někde okolo 40 kilometrů. Můžeme tedy konstatovat, že elektroskútry jsou první sériově vyráběná elektrická vozidla, která poskytují až trojnásobný dojezd s přihlédnutím na denní potřebu uživatele. Po spotřebování většiny energie v baterii se skútr úplně nezastaví, ale dojede ještě zhruba dalších 5-10 km v tzv. ekonomickém režimu.

A jaké jsou opravdové výhody elektroskútru?

Provoz elektroskútru je efektivní, k jeho pohonu vám stačí nabít akumulátor z rozvodné elektrické sítě (přes běžnou zásuvku 230 V). Podle výpočtu vycházejícího z průměrné spotřeby 15 Wh na 1 km a při průměrné ceně elektrické energie 4,51 Kč za kWh, by vás jeho provoz neměl přijít na více než sedm korun na každých ujetých 100 kilometrů, při nabíjení v nízkém tarifu ještě méně. Ve srovnání se zhruba 70 Kč na 100 km při jízdě na skútru vybaveným klasickým zážehovým motorem jsou tak provozní náklady elektroskútru i při nárůstu cen energií opravdu několikanásobně nižší.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama