Reklama

Vodíkový osmiválec? Nelehký úkol pro Yamahu

Pohon na vodík by mohla být jedna z dalších alternativ pro spalovací motory. Japonská Toyota svěřila firmě Yamaha Motor nelehký úkol, z osmiválcového pětilitrového benzínového motoru měla postavit motor na čistě vodíkový pohon s tím, aby zůstaly zachovány výkonové parametry původního spalovacího motoru. Je to vůbec možné?

Automobilka Toyota Motor Corporation pověřila japonskou Yamahu Motor vývojem motoru V8 spalujícím pouze vodík. Jednalo se o úpravu stávajícího motoru z luxusního sportovního vozu Lexusu RC F, kterým je pětilitrový vidlicový osmiválec. Ten se pyšní hodnotami výkonu 464 koní při 7100 otáčkách a maximálním točivým momentem 520 newtonmetrů při 4800 otáčkách. Yamaha provedla úpravy hlavy, vstřikování a sání, aby mohl motor fungovat čistě na vodík. Jak dopadlo výsledné měření?

1 Yamaha vodikovy motor V8 (1)1 Yamaha vodikovy motor V8 (2)

Kupodivu velmi zajímavě. Výkon sice klesl na 450 koní při 6800 otáčkách, což je v podstatě nepostřehnutelný pokles, ovšem maximální točivý moment se zvýšil o 20 Nm na hodnotu 540 Nm, ale při 3600 otáčkách, což je o 1200 otáček méně než u spalovacího motoru. Odlišný je také charakter motoru. „Začal jsem si všímat, že motory používající jako palivo pouze vodík mají ve skutečnosti velmi zajímavé a snadno využitelné výkonové charakteristiky,“ říká Takeshi Yamada z vývojového oddělení Yamahy. „Vodíkové motory nabízejí vrozenou přívětivost, která usnadňuje jejich ovládání i bez použití elektronických jízdních asistentů. Každý, kdo si přišel vyzkoušet prototyp vozu, začínal poněkud nedůvěřivě, ale na konci vystupoval z vozu se širokým úsměvem na tváři. Když jsem to sledoval, začal jsem věřit, že ve vlastnostech vodíkových motorů je skutečně obrovský potenciál, že nejde o pouhou náhradu benzínových jednotek."

Pohon na vodík by se mohl v brzké době týkat i motocyklů. Yamaha Motor se společně s Kawasaki podílejí na výzkumu, zabývající se možností využití vodíku i v motocyklovém odvětví. Zřejmě nejdál je s výzkumem právě Kawasaki, která již představila projekt týkající se přeplňovaného motoru H2, který by chtěla předělat na agregát poháněný vodíkem.

Zdroj: Yamaha Motor



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama