Reklama

MV Agusta: jednoválec MV 98, který změnil život celé značce

V těchto dnech si MV Agusta připomíná 80. výročí od výroby jejich prvního motoru MV 98. Malý jednoválec, který dal vzniknout legendární značce, ale mohlo to být všechno zcela jinak. Začtěte se do příběhu o jednom malém italském zázraku.

Historie prvního motoru MV 98, je úzce spjata s bouřlivými událostmi poválečného období v Itálii. Válečný konflikt byl dlouhý a zničující a zanechal zemi v troskách, s městy srovnanými se zemí, s ohroženou infrastrukturou a s průmyslovou výrobou na kolenou. Právě v tomto období, které leckoho odradilo, se Domenico Agusta vydal na dobrodružství nazvané Meccanica Verghera, zárodek slavné MV Agusty.

1 MV Agusta 98 (6)1 MV Agusta 98 (8)1 MV Agusta 98 (9)

Vraťme se však nejprve o krok zpět do válečných let. V roce 1943 už bylo více než jasné, že válka bude prohraná a že výroba letadel pro použití během tohoto konfliktu brzy skončí. Co by se stalo se společností „Costruzioni Aeronautiche Giovanni Agusta“, kterou Domenico Agusta převzal v roce 1927 poté, co její zakladatel, hrabě Giovanni Agusta, zemřel ve věku 48 let? Bez výroby letadel se kolaps firmy zdál téměř nevyhnutelný. Co mohli tedy dělat?

První možností byla výroba aut, ale milionům Italů chyběly i základní prostředky k důstojnému životu, a tak si zjevně nemohli koupit to, co by bylo pro ně v té době luxusní záležitostí. A motorky? Ty by pro ně mohly být mnohem dostupnější a mohly by představovat zajímavý, a v té době slibně se rozvíjející trh, pro končící leteckou firmu. To byla motivace, která přiměla hraběte Agustu k vývoji motoru, kterým by mohl vstoupit na tento trh.

1 MV Agusta 98 (7)1 MV Agusta 98 (3)1 MV Agusta 98 (4)

V srpnu 1943 byl motor pro motocykly připraven k sériové výrobě, byl pečlivě navržen a otestován do všech detailů. Rozhodli se soustředit na motor, který je jednoduchý, levný, spolehlivý a snadno se udržuje a tím se stal jednoválcový dvoutaktní motor o zdvihovém objemu 98 ccm s primární převodovkou a jedinou skříní motoru integrující jak spojku, tak i převodovou soustavu v olejové lázni. Jednoduché řešení, které by jim umožnilo levnou výrobu ve velkém.

V září 1943 však německá vojska nečekaně obsadila továrnu Agusta a zastavila výrobu. Všechny modely a návrhy prvního motoru MV 98 však byly naštěstí ukryty v domech a sklepech nejdůvěryhodnějších techniků a inženýrů jen pár týdnů před obsazení továrny. Několik měsíců byly tajeny a teprve v polovině roku 1944, po opuštění továrny nacisty, byla výroba zahájena. První motocykly značky MV (Meccanica Verghera) 98 se zrodil v roce 1945.

1 MV Agusta 98 (1)1 MV Agusta 98 (2)1 MV Agusta 98 (10)

Pouhých 98 centimetrů krychlových stačilo k podnícení vášně, která vynesla pravý motocykl „Made in Italy“ až na vrchol světa a po 80 let tvoří mistrovská díla v podobě jedinečných a mnohdy i unikátních motocyklů. Podnítila sny mnoha generací, které sdílejí vášeň pro design, mechaniku a krásu.

Zdroj: MV Agusta



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama