Honda Dax: příběh malého "jezevčíka"
- Publikovno: 23.2.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Sedmdesátá léta minulého století zažívala v jedné stopě „boom“ městských mini motocyklů. Byly zábavné, lehké, snadno dostupné a oblibu si získali napříč všemi generacemi jezdců. Jedním z nich byl bezesporu japonský „jezevčík“ Dax. Svoji přezdívku získal díky svému vzhledu s protáhlým rámem ve tvaru písmene „T“ a malým dvanáctipalcovým kolům připomínajícím tělo jezevčíka.
Stejně jako je zajímavý model Dax, zajímavá je i jeho historie. Vzniknul totiž zcela náhodou. V roce 1967 byl na americkém i evropském trhu představen minibike Honda Monkey Z50M, který si získal oblibu zejména u dětí. Díky jeho nastavitelné výšce sedla a sklopným prvkům jste jej snadno mohli naložit do kufru auta. V roce 1969 však požádalo americké zastoupení značky Honda mateřskou firmu o větší motocykl, který by však stále zachovával parametry Monkey.
V Japonsku tomuto požadavku příliš nerozuměli, a tak se vydali rovnou do Ameriky, aby zjistili, co přesně mají jejich prodejci na mysli. Na základě požadavků zákazníků pak vyvinuli model s nižšími a delšími proporcemi, který umožňoval jezdcům uvolněnější jízdní pozici, ale také jízdu ve dvou. Jako inspirace jim posloužil rám ve tvaru písmene T modelu CS90, který byl v té době velmi oblíbený v Japonsku. Palivová nádrž, elektroinstalace a další součásti byly umístěny dovnitř rámu, čímž vznikl jedinečný, ale zároveň jednoduchý design.
1969 ST50/70 Dax
Původní model ST50/70 Dax z roku 1969 si lidé zamilovali kvůli jeho obratnosti, hbitosti a snadnému ovládání. Motor vycházel z agregátu používaného u jiné ikony, Super Cub, jen prošel úpravami sacího a výfukového systému, aby byl točivější i v nízkých otáčkách. Tenkrát se nabízel ve dvou objemových verzích 50 a 70 ccm, měl třístupňovou automatickou odstředivou spojku a široké pneumatiky s jedinečným vzorkem, které zajišťovaly stabilitu i v terénu.
1972 ST90 Mighty Dax
O tři roky později vstupuje na trh třetí objemová verze, ST90 Mighty Dax. Má pevnější rám, širší a vzpřímenější řídítka ve stylu „mini ape“, zvednutý půřední blatník a silnější motor, který umožňoval jezdit větší rychlostí a také měl větší zrychlení. Do výbavy dostal větší čtrnáctipalcová kola obutá do pneumatik s poloterénním vzorkem, který byl ještě více stabilnější než u předchozí generace.
1973 CY50 Nauty Dax
V roce 1973 představuje Honda verzi CY50 Nauty Dax určenou především pro majitele obytných vozidel. Změny časování ventilů a koncového převodu umožnily zvýšení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Disponoval již čtyřmi rychlostními stupni a sklopnými řídítky. Kromě nového výfuku, palivové nádrže, bočních krytů a unikátního obdélníkového světlometu nabízel Nauty Dax také odstupňované sedlo a zajímavé barevné provedení. Nový lehký a tuhý lichoběžníkový rám spolu s novými širokými balonovými pneumatikami umožňovaly snadnou jízdu po nerovném terénu v kempech.
1979 ST50-M a ST50-C Dax
V roce 1979 dává Honda zákazníkům na výběr, zda si chtějí pořídit Daxe ST50-C s třístupňovou poloautomatickou převodovkou s automatickou odstředivou spojkou nebo ST50-M s čtyřstupňovou manuální převodovkou.
1995 ST50 Dax
Po čtrnácti letech se Dax vrací na japonský trh. Všechny ikonické prvky designu mu zůstaly zachovány, páteřový rám z lisované oceli, teleskopické odpružení, široká sklopná řídítka, chromovaný blatník, tlumič výfuku, i špalíkové pneumatiky, navíc mu přibylo delší sedadlo. Motor o objemu 50 ccm byl vybaven automatickým napínáním rozvodového řetězu a magnetovým zapalováním pro snadné startování. ST50 Dax se vyráběl osm let a jeho prodej byl ukončen v roce 2003.
2023 ST125 Dax
O dvacet let později se začíná psát další kapitola ze života jednostopého „jezevčíka“, Dax se vrací do života s jednoválcovým motorem o zdvihovém objemu 124 ccm, čtyřstupňovou převodovkou a odstředivou spojkou. O posledním modelu Honda Dax ST125 si můžete přečíst zde.
Zdroj: Honda
- Přidat komentář +
- Publikováno: 23.2.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- včera - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
Další z rubriky
- 12.11. - Japonští mistři světa v Grand Prix
- 31.7. - Tip na víkend: Výstava 120 let Autoklubu ČR v Muzeu silnic
- 17.7. - Jak Šťastný vyhrál 1966 půllitry na Sachsenringu
- 15.7. - Česká stopa v MS-Superbike
- 3.7. - Na řadě je Sachsenring - něco z jeho historie
- 13.6. - Dnes před 75 lety se konal první závod Grand Prix