Reklama

Honda Dax: příběh malého "jezevčíka"

Sedmdesátá léta minulého století zažívala v jedné stopě „boom“ městských mini motocyklů. Byly zábavné, lehké, snadno dostupné a oblibu si získali napříč všemi generacemi jezdců. Jedním z nich byl bezesporu japonský „jezevčík“ Dax. Svoji přezdívku získal díky svému vzhledu s protáhlým rámem ve tvaru písmene „T“ a malým dvanáctipalcovým kolům připomínajícím tělo jezevčíka.

Stejně jako je zajímavý model Dax, zajímavá je i jeho historie. Vzniknul totiž zcela náhodou. V roce 1967 byl na americkém i evropském trhu představen minibike Honda Monkey Z50M, který si získal oblibu zejména u dětí. Díky jeho nastavitelné výšce sedla a sklopným prvkům jste jej snadno mohli naložit do kufru auta. V roce 1969 však požádalo americké zastoupení značky Honda mateřskou firmu o větší motocykl, který by však stále zachovával parametry Monkey.

1 Honda Dax 1969 ST50 (3)1 Honda 1973 CY50 Nauty Dax (4)1 Honda Dax 1979 ST50 (7)

V Japonsku tomuto požadavku příliš nerozuměli, a tak se vydali rovnou do Ameriky, aby zjistili, co přesně mají jejich prodejci na mysli. Na základě požadavků zákazníků pak vyvinuli model s nižšími a delšími proporcemi, který umožňoval jezdcům uvolněnější jízdní pozici, ale také jízdu ve dvou. Jako inspirace jim posloužil rám ve tvaru písmene T modelu CS90, který byl v té době velmi oblíbený v Japonsku. Palivová nádrž, elektroinstalace a další součásti byly umístěny dovnitř rámu, čímž vznikl jedinečný, ale zároveň jednoduchý design.

1969 ST50/70 Dax

Původní model ST50/70 Dax z roku 1969 si lidé zamilovali kvůli jeho obratnosti, hbitosti a snadnému ovládání. Motor vycházel z agregátu používaného u jiné ikony, Super Cub, jen prošel úpravami sacího a výfukového systému, aby byl točivější i v nízkých otáčkách. Tenkrát se nabízel ve dvou objemových verzích 50 a 70 ccm, měl třístupňovou automatickou odstředivou spojku a široké pneumatiky s jedinečným vzorkem, které zajišťovaly stabilitu i v terénu.

1 Honda Dax 1969 ST50 (1)1 Honda Dax 1969 ST50 (2)1 Honda Dax 1969 ST50 (3)

1972 ST90 Mighty Dax

O tři roky později vstupuje na trh třetí objemová verze, ST90 Mighty Dax. Má pevnější rám, širší a vzpřímenější řídítka ve stylu „mini ape“, zvednutý půřední blatník a silnější motor, který umožňoval jezdit větší rychlostí a také měl větší zrychlení. Do výbavy dostal větší čtrnáctipalcová kola obutá do pneumatik s poloterénním vzorkem, který byl ještě více stabilnější než u předchozí generace.

1 Honda Dax 1972 ST90 Might Dax

1973 CY50 Nauty Dax

V roce 1973 představuje Honda verzi CY50 Nauty Dax určenou především pro majitele obytných vozidel. Změny časování ventilů a koncového převodu umožnily zvýšení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Disponoval již čtyřmi rychlostními stupni a sklopnými řídítky. Kromě nového výfuku, palivové nádrže, bočních krytů a unikátního obdélníkového světlometu nabízel Nauty Dax také odstupňované sedlo a zajímavé barevné provedení. Nový lehký a tuhý lichoběžníkový rám spolu s novými širokými balonovými pneumatikami umožňovaly snadnou jízdu po nerovném terénu v kempech.

1 Honda 1973 CY50 Nauty Dax (1)1 Honda 1973 CY50 Nauty Dax (2)1 Honda 1973 CY50 Nauty Dax (3)

1979 ST50-M a ST50-C Dax

V roce 1979 dává Honda zákazníkům na výběr, zda si chtějí pořídit Daxe ST50-C s třístupňovou poloautomatickou převodovkou s automatickou odstředivou spojkou nebo ST50-M s čtyřstupňovou manuální převodovkou.

1 Honda Dax 1979 ST50 (1)1 Honda Dax 1979 ST50 (3)1 Honda Dax 1979 ST50 (5)1 Honda Dax 1979 ST50 (4)1 Honda Dax 1979 ST50 (6)1 Honda Dax 1979 ST50 (8)

1995 ST50 Dax

Po čtrnácti letech se Dax vrací na japonský trh. Všechny ikonické prvky designu mu zůstaly zachovány, páteřový rám z lisované oceli, teleskopické odpružení, široká sklopná řídítka, chromovaný blatník, tlumič výfuku, i špalíkové pneumatiky, navíc mu přibylo delší sedadlo. Motor o objemu 50 ccm byl vybaven automatickým napínáním rozvodového řetězu a magnetovým zapalováním pro snadné startování. ST50 Dax se vyráběl osm let a jeho prodej byl ukončen v roce 2003.

1 Honda Dax 1995 ST50 (1)1 Honda Dax 1995 ST50 (2)1 Honda Dax 1995 ST50 (3)1 Honda Dax 1995 ST50 (9)1 Honda Dax 1995 ST50 (10)1 Honda Dax 1995 ST50 (12)

2023 ST125 Dax

O dvacet let později se začíná psát další kapitola ze života jednostopého „jezevčíka“, Dax se vrací do života s jednoválcovým motorem o zdvihovém objemu 124 ccm, čtyřstupňovou převodovkou a odstředivou spojkou. O posledním modelu Honda Dax ST125 si můžete přečíst zde.

1 Honda Dax 2023 ST125 (1)1 Honda Dax 2023 ST125 (3)1 Honda Dax 2023 ST125 (5)

Zdroj: Honda



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama