Reklama

Jak kupovat pneumatiky

Také vám po loňské sezóně začíná ze zadní pneumatiky v některých místech vylézat plátno? Pak neváhejte a zamiřte rovnou do nějakého specializovaného servisu, kde mají s přezouváním motocyklů zkušenosti. my vám zase poradíme pár zásad, jimiž byste se měli řídit při výběru obutí.

Při výběru motocyklové pneumatiky platí podobná pravidla, jako u automobilů. Ovšem s tím rozdílem, že motocyklové pneumatiky přenášejí větší zátěže a jejich vhodným výběrem významně ovlivníme bezpečnost jízdy. Je tedy důležité si uvědomit, pro jaký účel nám má pneumatika sloužit. Endura a krosové motocykly potřebují záběrové pneumatiky s vysokou odolností proti defektu nebo totálnímu zničení. U cestovních motocyklů je kladen větší důraz na životnost a komfort. U rychlých sportovních motocyklů je upřednostňována přilnavost. Životnost je druhořadá.

Sportovní pneumatiky pro supervýkonné silniční motocykly jsou vždy z měkčí směsi, než pneumatiky pro cestovní motocykly nebo endura. Životnost sportovních pneumatik je často jen poloviční ve srovnání s tvrdšími pneumatikami, zaručují však znatelně větší přilnavost. Přilnavost a bezpečnost pneumatiky však nezáleží jen na složení a měkkosti směsi. Jízdní vlastnosti především na suchu také ovlivňuje tvar a rozměr dezénových drážek. Některé výkonné pneumatiky mají jen malý počet dezénových drážek. I zde obecně platí pravidlo, že čím více dezénových drážek, tím lepší nabízí ochranu před aquaplaningem, čím méně drážek, tím větší je styčná plocha pneumatiky s vozovkou a tím stoupá přilnavost na suchu. Speciální závodní pneumatiky nemají žádné dezénové drážky. Lze je ale použít pouze na suchém závodním okruhu. Tyto pneumatiky totiž nejsou schváleny pro provoz na pozemních komunikacích.

Kritéria při výběru

Pokud to zjednodušíme, tak se na trhu vyskytují tři druhy pneumatik. Ty, které produkují značkoví výrobci všeobecně známých značek (např. Continental, Michelin, Dunlop, Goodyear, Pirelli, Bridgestone) jenž mají možnost investovat nemalé částky do zmíněného výzkumu a testování a dosahují tak logicky nejlepších užitných vlastností vyráběných pneumatik. Tyto pneumatiky jsou pak velmi často i součástí různých srovnávacích testů. Dalším druhem jsou tzv. sekundární pneumatiky vyráběné společnostmi, které jsou ve vlastnictví uvedených značkových výrobců, případně jsou to produkty autonomních značek. Tyto pneu se pak pohybují v nižších cenových kategoriích a oproti značkovým produktům se snaží nabídnout co nejlepší poměr cena/výkon.

Poslední kategorie jsou neznámé společnosti snažící se o dosažení co nejlepší ceny, která je však na úkor celkové kvality pneu a jsou doporučovány pouze pro méně výkonné stroje a pro nenáročné řidiče. Je tedy nutné si uvědomit, jak kvalitní pneumatiky potřebujeme v závislosti na používaném automobilu, stylu jízdy či naježděných kilometrech za rok a čím víc jsou pro Vás rozhodující dobré jízdní vlastnosti, vysoký kilometrový výkon či kontrola chování vozu v extrémních situacích, tím kvalitnější pneumatiky bychom měli pořídit.

Více směsí na jedné pneumatice

V osmdesátých letech minulého století se začalo nesměle experimentovat s pneumatikami, které měly běhoun složený z rozdílných směsí. Současnou odpovědí na vysoké nároky motocyklových pneumatik jsou takzvané vícesměsové technologie, které mají původ ze závodních pneumatik. Před pěti lety to byla absolutní novinka, kterou pro silniční využití používalo jen pár renomovaných výrobců, kteří si za ni také nechali patřičně zaplatit. Dnes je tato technologie znatelně přístupnější. Problém je v tom, že motocyklová pneumatika se v běžném silničním provozu sjede převážně na rovných úsecích na vrcholu svého profilu a po určitém kilometrovém proběhu (tento proběh závisí na měkkosti směsi a stylu jízdy-většinou v průběhu 3000 až 5000 km) vytvoří výraznou zploštělou část, která velmi negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti a stabilitu. Vícesměsové technologie staví na kombinaci tvrdší směsi na vrcholu a měkčí po stranách profilu pneumatiky. Tím se zvyšuje životnost a zároveň přilnavost pneumatiky k vozovce. Dnes se tedy běžně na jedné pneumatice používají dva druhy směsi. Bridgestone však loni představil pneumatiku, která využívá dva druhy směsi v pěti pruzích. Zadní pneumatika Bridgestone BT-016 Hypersport má ve středové oblasti nejtvrdší směs, v ramenní oblasti pak měkčí směs a nejměkčí směs má na okrajích pneumatiky, tedy v místech extrémních náklonů motocyklu.

Technologii více směsí v běhounu využívá také letošní novinka – Dunlop Qualifier II. Pneumatika vychází z profesionální závodní pneumatiky D211GP, která slavila úspěch vloni, v 63 světových šampionátech ve 23 lokalitách, kde byla na vítězných motocyklech. Pneumatika Qualifier II se rychle zahřívá a jezdcům kategorie Supersport poskytuje vysokou stabilitu při brzdění, zlepšené jízdní vlastnosti za mokra i celkovou zpětnou vazbu.

Nejpoužívanější rychlostní indexy

Index/Nejvyšší rychlost (km/h) P 150 Q 160 R 170 S 180 T 190 U 200 H 210 V 240 ZR nad 240

pneu2009-XJ6S-action-01_tcm76-2654541pneu2009-YZF-R6-action-02_tcm76-2717232



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama