Reklama

Test Honda CB1000 Hornet SP: nespoutané bláznovství

Masakr! Mazec! Miluju! Zamilovala jsem si ho od prvního usednutí do jeho sedla, po prvním zatáhnutí za plyn, po první projeté zatáčce, po prvním zadunění koncovky výfuku... Těch „prvenství“ bych u litrového Horneta ve verzi SP našla ještě spoustu. A to nejen kvůli motoru ze superbiku Fireblade, nebo právě proto?

Překvapilo mě, kolik emocí dokáže v lidech tahle motorka vyvolat už jen tím, že ji necháte zaparkovanou před zahrádkou vaší oblíbené kavárničky. Od zamračených, váhavých pohledů až po usmívající se oči s vráskami kolem nich. Jenomže tohle je styl Hornetu, tenhle model byl vždycky jiný a v roce 1998, kdy Honda do světa vypustila Hornet s šestistovkovým modelem, to byl doslova kontroverzní stroj. Jeho agresivní design s ostrými tvary vyčníval mezi uhlazenými oblinami konkurenčních motocyklů jako Eiffelovka nad Paříží.

1 Honda CB1000 Hornet SP test (10)1 Honda CB1000 Hornet SP test (11)1 Honda CB1000 Hornet SP test (29)1 Honda CB1000 Hornet SP test (14)

Po patnácti letech však přišel zásadní zlom, Honda se rozhodla ukončit výrobu tohoto modelu. Poptávka po něm však přetrvávala i po mnoho let poté. Dalo se tedy čekat, že představení nové generace Horneta na milánské EICMě v roce 2022, způsobí doslova poprask. A ono ne. Pro mnohé zákazníky to byl jen supersport, kterému sundaly kapoty a se starým legendárním „Sršněm“ neměl vůbec nic společného, tedy kromě jména. Jenomže pak jej dostali do rukou novináři, a začal vycházet jeden pozitivní test za druhým. Skvělý podvozek, lehce se ovládá, spolehlivé brzdy... a k tomu se tento motocykl s řadovým dvouválcovým motorem o zdvihovém objemu 750 ccm nabízel i za velmi atraktivní cenu. Ostatně já jsem také jedna z těch, které si získal na svou stranu, o čemž si můžete přečíst v našem testu. Jeho oblíbenost rychle rostla a rázem se stal Hornet nejprodávanějším streetfighterem v Evropě.

Stejný úspěch předurčuji také jeho silnějšímu bratrovi s litrovým motorem, který pochází ze supersportovního modelu CBR1000RR Fireblade z roku 2017. Sportovní naháč má vzhled ve stejném designu jako slabší Hornet, dominují tu ostře lomené tvary s dvojicí projektorových LED světlomů, které mu přidávají na agresivitě. Není to žádná hubená motorka, ale řádně svalnatý stroj, jeho síla z něj doslova srší. Veškeré informace se zobrazují na pětipalcovém displeji, zvolit si můžete mezi několika styly zobrazení a ovládá se pomocí podsvíceného čtyřsměrného ovladače na levém řídítku.

1 Honda CB1000 Hornet SP test (20)1 Honda CB1000 Hornet SP test (4)1 Honda CB1000 Hornet SP test (5)

Už po usednutí za řídítka víte, že je to přesně ono. Nízko položené sedlo ve výšce 809 mm nad zemí zaručuje, že z něj dosáhne na zem i menší pilot nebo pilotka. Nohy máte usazeny lehce za sebou a sedíte nakloněni směrem vpřed, ovšem váhu těla vaše ruce nenesou. Celá ergonomie je tu nastavená tak, abyste se cítili pohodlně, ale zároveň, abyste věděli, že pod sebou sedláte stroj se 157 koni čekajícími na povel vyrazit vpřed.

Srdcem Horneta je kapalinou chlazený řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1000 ccm. Oproti Firebladu však prošel úpravou, aby více vyhovoval stylu nekapotovaného stroje. Má tedy jiné písty, vačky, airbox a převodová skříň má jinak odstupňované rychlostní stupně. Hornet ve verzi SP má výkon 157 koní dostupných při 11 000 otáčkách a maximální točivý moment 107 Nm nastupuje v 9000 otáčkách za minutu.

1 Honda CB1000 Hornet SP test (18)1 Honda CB1000 Hornet SP test (9)1 Honda CB1000 Hornet SP test (12)1 Honda CB1000 Hornet SP test (3)

Oproti standardnímu modelu má verze SP ve výbavě obousměrné rychlořazení, které vaši jízdu vyšvihne ještě o level výše. Je přesné a reaguje i na jemnější povely vaší levé nohy. Antihoppingová spojka pak zabrání zablokování zadního kola, pokud byste rychle podřadili a razantně ubrali plyn. Ve výbavě máte také pět jízdních režimů, Standard, Sport, Rain a dva User, které si můžete nakonfigurovat podle vašich preferencí. Odezva plynu má tři stupně nastavení, stejně tak jako motorová brzdy, quickshifter nebo kontrola trakce, kterou můžete zcela vypnout.

Podvozek Horneta tvoří přední 41 mm obrácená vidlice Showa a zadní centrálně umístěný stavitelný tlumič Öhlins TTX36, který je plně nastavitelný a je propojený s hliníkovou kyvnou vidlicí pomocí přepákování. Tahle výbava doslova láká co nejrychleji opustit brány hlavního města a prověřit ji, jak jí budou chutnat klikaté silničky kolem mého domu. Překvapivě však i jízda po Praze nebyla vůbec špatná. Motor nijak necuká, jen se tak převaluje, jako by si šetřil síly na cestu, která ho čeká a na kterou se těší nejen on, ale i já. Hornet se lehce vede, je obratný a díky tomu se s hravostí proplétáte mezi vozy. Podvozek se zdatně pere s dlažebními kostkami i přejezdy tramvajových pásů.

1 Honda CB1000 Hornet SP test (7)1 Honda CB1000 Hornet SP test (26)1 Honda CB1000 Hornet SP test (27)

Nejkratší cestou opouštím Prahu, sice je to po dálnici D1, což nevyhovuje hlavně mně, absence větrného štítku je tu znát, ale do povolených 130 km/h se to dá zvládnout. Už na sjezdu z dálnice volím jízdní režim Sport jednoduchým stiskem tlačítka. Nevím, jestli se těším víc já nebo Hornet, až to spolu rozbalíme. Motor si spokojeně přede, jeho nástup je lineární a nevadí mu, ani když jej držíte v nízkých otáčkách, ovšem jakmile protnete hranici šesti tisíc, znatelně ožívá. Ovšem pořádný impuls od něj pocítíte až v osmi tisícovkách. S každou další zatáčkou posouváme svoje hranice dál a dál. Hornet se lehce překlápí z jedné strany na druhou, přesně drží zvolenou stopu, neodskakuje, vyhovuje mu rychlá jízda a také při ní řádně prověří vaši fyzičku.

Pochvalu si rovněž zaslouží čtyřpístkové radiálně uchycené třmeny Brembo Stylema, které se dost ostře zakusují do dvojice předních kotoučů. Dají se lehce dávkovat jedním prstem, netuhnou, mají okamžitý nástup a značnou sílu, se kterou snadněji zbrzdíte rychlost 212 kilogramů vážícího motocyklu, do jehož palivové nádrže se vejde až 17 litrů benzínu. Pořídit si verzi SP můžete v jediném barevném provedení, a to v matné černé barvě se zlatými koly a se zlatou vidlicí. Velmi atraktivní je také jeho pořizovací cena, která začíná na částce 287 900 Kč.

1 Honda CB1000 Hornet SP test (21)1 Honda CB1000 Hornet SP test (22)1 Honda CB1000 Hornet SP test (23)

I když je to už pár dní, kdy jsem sedlala litrového Horneta, pořád ve mně doznívají emoce z našeho setkání. Stačí si jen představit jeho neskutečnou sílu po přidání plného plynu doprovázející řevem čtyřválcového motoru. Příval adrenalinu, který se vám do žil nahrnul při každé jízdě po vaší oblíbené silnici, ta lehkost a dravost s jakou se pouštěl do zatáček, to se nedá jen tak z hlavy vymazat. Masakr! Mazec! Miluju!

Technické údaje

Motor: Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový čtyřválec DOHC se 16 ventily. Vrtání a zdvih 76 x 55,1 mm, zdvihový objem 1000 ccm, kompresní poměr 11,7:1. Největší výkon 115,6 kW (157 k) při 11 000 ot/min, největší točivý moment 107 Nm při 9 000 ot/min. Elektronické vstřikování paliva, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, antihopingová, šestistupňová převodovka.

Podvozek: Dvojitý ocelový páteřový rám. Přední převrácená 41 mm vidlice Showa SFF-BP, zdvih 118 mm. Zadní tlumič Öhlins TTX36 s přepákováním Pro-Link, zdvih 139 mm. Brzdy kotoučové, vpředu radiálně uchycená dvojitá čtyřpístková Bembo Stylema s kotouči o průměru 310 mm, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem Nissin. Pneumatiky 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu. Rozvor 1455 mm, výška sedla nad zemí 809 mm, světlá výška: 135 mm, pohotovostní hmotnost 212 kg. Objem palivové nádrže 17 litrů.

Barevné provedení: matná černá se zlatými koly

Cena vč. DPH: 287 900 Kč

1 Honda CB1000 Hornet SP test (19)1 Honda CB1000 Hornet SP test (1)1 Honda CB1000 Hornet SP test (24)1 Honda CB1000 Hornet SP test (25)1 Honda CB1000 Hornet SP test (6)1 Honda CB1000 Hornet SP test (13)1 Honda CB1000 Hornet SP test (15)1 Honda CB1000 Hornet SP test (16)1 Honda CB1000 Hornet SP test (17)1 Honda CB1000 Hornet SP test (28)1 Honda CB1000 Hornet SP test (8)

Foto: motoforum.cz



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama