Reklama

NAWA Racer koncept: beznábojový hybridní elektromotocykl

Francouzská firma NAWA Technologies, jejíž hlavní činností je obchod se skladováním elektrické energie, představila před pár dny zajímavý koncept hybridního elektromotocyklu NAWA Racer. Motocykl totiž bude vybaven nejen klasickou lithium-iontovou baterií, ale také ultrakondenzátory a společně tak v segmentu jednostopých vozidel vytvoří „první“ hybridní systém na světě.

Ultrakondenzátory jsou oproti bateriím mnohem lehčí, využívají nanostruktury a mají tak mnohem větší kapacitu, mnohdy i více než 3000 Faradů, tím poskytují velmi dlouhý vybíjecí proud při proudovém odběru i mnoha stovek Ampérů. Přitom jejich nabíjení je oproti bateriím přímo ultrarychlé. Jejich kapacita nezávisí na počtu nabití a vybití, odhaduje se, že by měli zvládnout více než půl milionu těchto cyklů a životnost je delší než 10 let. Není potřeba se o ně nijak starat, nepotřebují údržbu a jsou odolné vůči prudkým změnám teploty. Mají také větší odolnost proti vznícení.

1 NAWA Racer koncept hybridni elektromotocykl (2)1 NAWA Racer koncept hybridni elektromotocykl (3)1 NAWA Racer koncept hybridni elektromotocykl (1)

Jejich nevýhodou je dražší výroba, ačkoliv se předpokládá, že i ta by se s dalším vývojem a s růstem konkurence mohla časem snížit. A další nevýhodou je, že s vybíjením rychle klesá napětí, proto je pro elektrovozidla ideální kombinace obou technologií, kdy ultrakondenzátory snadno pokryjí rozjezdy a akceleraci a lze je rychle dobít při brzdění, zatímco akumulátory pokryjí spotřebu v době plynulé jízdy.

1 NAWA Racer koncept hybridni elektromotocykl (10)1 NAWA Racer koncept hybridni elektromotocykl (13)

Hmotnost elektromotocyklu Racer je neuvěřitelných 150 kilogramů, což je třeba oproti cestovnímu Zero SR/F o 70 kilogramů méně. Dosáhli toho zejména použitím ultrakondenzátorů, které váží pouhých 10 kilogramů, spolu s menší Li-Ion baterií, ale také třeba tím, že zadní kolo je beznábojové a rám je vyroben z karbonu. Pro jeho zvýšení pevnosti je potažen kompozitní vrstvou z hliníku a mědi. Lithium-iontová baterie má kapacitu 9 kWh a je spolu s ultrakondezátorem usazena pod elektromotorem, čímž výrazně snižují těžiště motocyklu směrem dolů.

1 NAWA Racer koncept hybridni elektromotocykl (8)1 NAWA Racer koncept hybridni elektromotocykl (15)1 NAWA Racer koncept hybridni elektromotocykl (16)

Elektromotor je umístěn v části, kde obvykle bývá palivová nádrž. Na plně nabitou baterii by měl ujet v běžném provozu až 150 kilometrů, ve městě dokonce až 300 kilometrů, přičemž maximální výkon je 99 koní (73 kW) a motocykl dokáže jet maximální rychlostí až 160 km/h. Akceleraci z nuly na 100 km/h zvládne za tři sekundy.

1 NAWA Racer koncept hybridni elektromotocykl (17)1 NAWA Racer koncept hybridni elektromotocykl (9)

Jeho inovativní řešení hybridního systému dává motocyklu konzistentnější výkon na jedno nabití a delší dojezd získává také díky schopnosti ultrakondenzátoru získat více energie pomocí rekuperace brzdné energie. Díky ultrakondenzátorům totiž může motocykl znovu okamžitě použít více než 80% energie vyrobené při regenerativním brzdění, zatímco konvenční baterie by se primárně dobíjely samy. Na 80% se baterie z běžné sítě dobijí za 1 hodinu.

1 NAWA Racer koncept hybridni elektromotocykl (12)1 NAWA Racer koncept hybridni elektromotocykl (6)

Firma NAWA Technologies o svém konceptu elektromotocyklu Racer říká, že je desetkrát silnější než ostatní elektromotcykly a má až pětkrát více použitelné energie díky jejich hybridnímu systému. Do produkce by chtěli jít s tímto konceptem, inspirovaným anglickými café racery ze šedesátých let minulého století, už v příštím roce.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama