Test Honda CB750 Hornet: bodnutí sršněm
- Publikovno: 2.6.2023
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Jako žhavá střela vletěl Hornet mezi nekapotované motocykly ve střední objemové třídě a po právu se jej konkurenti mohou začít bát. Skvělý podvozek, který je zárukou, že se vám motocykl při průjezdu zatáčkou nehne ani o píď, perfektně doplňuje dvouválcový motor táhnoucí už od nízkých otáček. Tohle se vám bude líbit.
V motorkářském světě od představení tohoto modelu rezonuje jedna jediná otázka, proč se nový CB750 Hornet jmenuje Hornet? Vždyť to s tím původním CB 600F Hornet nemá vůbec nic společného. Ten starý byl stokoňový čtyřválec, nový má válce jenom dva. I jízdní projev je zcela odlišný. Na druhou stranu, s novým Hornetem Honda cílí převážně na mladší jezdce a ti si ve větší míře „čtyřválcového sršně“ pamatovat nebudou. A i když je ten dvouválcový jiný, vykouzlí vám na obličeji stejně blažený úsměv, jako jeho předchůdce.
Samotný vzhled motocyklu s jeho sportovními tvary už z dálky napovídá, že bude jízda v jeho sedle hodně zábavná. Líbí se mi uhlazený vzhled Horneta a oceňuji fakt, že nekopíruje konkurenční streetfightery s ostře řezanými agresivními tvary. Jde si svojí cestou, na kterou si svítí LED světly. Na test jsme si vzali bílý motocykl s dominantním červeným rámem a v příplatkové výbavě s oboustranným rychlořazením.
Motocykl je kvalitně zpracovaný, plasty sedí a nic nikde nevyčnívá ani nepřekáží. Veškeré informace se zobrazují na pětipalcovém TFT displeji se čtyřmi možnostmi zobrazení. Je přehledný a dominuje mu otáčkoměr s ukazatelem rychlosti. Snadno se ovládá a lze v něm upravit i přednastavené jízdní režimy Sport, Rain, Standard a User, ve kterém si přesně podle sebe nastavíte kontrolu trakce, úroveň brzdění motorem a odezvu na plyn. V režimu User můžete také zcela vypnout asistent proti zvedání předního kola. Jízdní režimy si můžete během jízdy jednoduše přepínat tlačítkem Mode umístěném na levém řídítku.
Jakmile usednete do sedla motocyklu, vnímáte, jak přesně do něj zapadnete, jako dva správné čtverečky puzzle. Je ve výšce 795 mm a pohodlně z něj dosáhnete na zem. Dobře vyřešenou ergonomii posazu budete chválit i během jízdy. Rebelsky poskládané nohy pod sebou, mírně naklonění vpřed, jen lehce ležíte na rukou, ale stále jste jakoby uvnitř motocyklu. Přitom se bez potíží můžete snadno pohybovat ze strany na stranu, dopředu i dozadu, což oceníte zejména při jízdě v zatáčkách, a že je na tomto motocyklu budete milovat ještě více.
A také je budete mít rádi díky dobře naladěnému podvozku Showa, na který se můžete spolehnout i při hodně sportovní jízdě. Je přesný, nevlní se, nerozhodí ho ani nerovnosti na vozovce a kam pošlete motocykl v zatáčce, tam jede a dobře drží zvolenou stopu. Vy si pak jenom na jejím konci užíváte otočení plynem a rychlý výjezd ven. Motocykl váží v pohotovostním stavu 190 kilogramů, ale během jízdy mi přišel lehký jako pírko. Snadno se přehazoval z jedné strany na druhou, nijak jste se ani nemuseli snažit, jen se lehce vyklonit a Hornet šel do náklonu sám. Podvozek není ani tvrdý ani měkký, je nastavený z výroby tak akorát, a pokud byste jej chtěli přitvrdit pro sportovnější jízdu, můžete si v sedmi krocích nastavit předpětí zadního tlumiče.
Nejzábavnějším prvkem Hornetu je jeho točivý motor. Je poháněný kapalinou chlazeným řadovým dvouválcem s přesazenými ojničními čepy na klikové hřídeli o 270° a ventilovým rozvodem Uni-cam. Jeho zdvihový objem je 755 ccm a pomocí šestistupňové převodovky a antihoppingové spojky s lamelami se na zadní kolo pomocí řetězu posílá výkon až 92 koní při 9500 otáčkách. Maximálního točivého momentu 74,4 Nm dosáhnete při 7000 otáčkách. Motor táhne v celém rozsahu, nemá tam žádný citelný propad, ale přece jen nejvíc si jej užijete od středních otáček směrem do červeného pole k 10 tisíc otáčkám. To vše je doprovázeno sportovním zvukem linoucím se z koncovky výfuku umístěné po pravé straně motocyklu.
Dobře fungovaly pneumatiky Michelin Road 5 obuté na pětipalcových litých hliníkových kolech o rozměrech sedmnáct palců. Neklouzaly a dodávaly mi jistotu při rychlejším průjezdu zatáčky. O bezpečné zastavení se postaraly radiální čtyřpístkové brzdiče Nissin. Dobře se dávkují, nejsou agresivně kousavé, ale jejich síla stisku bohatě stačí na rychlý brzdný manévr. Netuhnou a dá se u ní nastavit vzdálenost od řídítka. Spojková páčka nastavitelná bohužel není, ale to mě nijak zvlášť netrápilo, protože Hornet byl vybaven obousměrným rychlořazením a spojku jsem používala jen minimálně. Na tohle si zvyknete fakt hodně rychle a za příplatek necelých 7 tisíc korun to rozhodně stojí. Jen je potřeba počítat s tím, že musíte držet otáčky od 6 tisíc otáček a výše, pak quickshifter funguje přesně nahoru i dolů, v nízkých otáčkách dává nepříjemné kopance, tady je lepší použít k řazení spojku.
Na novém Hornetu se mi líbí jeho univerzálnost. Klidně to může být motocykl na každodenní dojíždění do práce a rádi se s ním svezete i po vašich oblíbených klikatých silničkách. Zvládne ji nejen zkušený pilot, ale také začínající jezdec. Nevadí mu pomalá jízda městem, kdy se hbitě proplétá mezi auty, je obratný a snadno se s ním manévruje i na místě. Po dálnici vnímáte poryvy větru od rychlosti 100 km/h. Krátké přejezdy s ním zvládnete, ale pokud chcete na Hornetu cestovat, pořiďte si k němu za příplatek větrný štítek, anebo s ním zkrátka poletujte mimo dálnici, na klikatých silnicích se mu stejně líbí mnohem víc.
Prodejní cena začíná na částce 189 900 Kč a za tyhle peníze je to ve střední třídě nekapotovaných motocyklů kvalitní stroj, pohodlný, zábavný, rychlý, lehký, obratný a hezký. Na výběr máte ze čtyřech barevných variant, černá, bílá, šedá a můj favorit, žlutá, protože Hornet, je anglicky Sršeň, a ten je, jak všichni víme, černo-žlutý.
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec s přesazenými ojničními čepy na klikové hřídeli o 270°, OHC. Vrtání a zdvih 87 x 63,5 mm, zdvihový objem 755 ccm, kompresní poměr 11,0:1. Největší výkon 67,6 kW (92 k) při 9500 ot/min, největší točivý moment 74,4 Nm při 7 000 ot/min. Elektronické vstřikování PGM-FI , tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná vícelamelová antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Ocelový trubkový rám. Přední teleskopická vidlice Showa 41 mm SFF-BP, zdvih 130 mm. Kyvná vidlice s tlumičem Monoshock a přepákováním Pro-Link, zdvih 150 mm. Brzdy kotoučové Nissin, vpředu dva 296 mm kotouče s radiálním čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem. Kola pětipaprsková hliníková litá. Pneumatiky 120/70-17 vpředu a 160/60-17 vzadu. Rozvor 1450 mm, výška sedla nad zemí 795 mm, pohotovostní hmotnost 190 kg. Objem palivové nádrže 15,2 litrů.
Barevné provedení: černá Graphite Black, bílá Pearl Glare White, šedá Matte Iridium Grey Metallic a žlutá Matte Goldfinch Yellow
Cena vč. DPH: 189 900 Kč
Foto: autor
- Přidat komentář +
- Publikováno: 2.6.2023
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Opět brzké ranní stávání: Časový program GP Austrálie
- včera - Dramatické finále BSB se skončilo vítězstvím Rydeho
- 14.10. - Nagashima s wild card v Jerezu
- 14.10. - BMW C 400 X a C 400 GT 2025: náklonové ABS a kontrola trakce
- 13.10. - Závěr v Estorilu patřil Toprakovi
- 13.10. - Vítězem v neděli Manzi, 12. Vostatek
Další z rubriky
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro
- 7.6. - Test CFMOTO 450 CL-C: malý bobber