Reklama

MS-MotoGP 2016: Útok na rekordy

Sezóna MotoGP 2016 už dopředu slibuje tvrdé souboje a napínavé závody. A mohou padnout také některé dosavadní platné rekordy, které aktuálně drží hvězdy královské kubatury MotoGP.

V roce 2016 se pojede už 68. ročník mistrovství světa silničních motocyklů. I v tomto roce je na pořadu celkem 18 závodů MotoGP, které se uskuteční ve čtyřech světadílech a v 15 různých zemích. Po třech oficiálních testech MotoGP v Sepangu, na Phillip Islandu a v Kataru bude 20.března následovat startovní výstřel k prvnímu závodu v Kataru. Po osmi měsících tvrdých soubojů skončí sezóna 2016 13. listopadu ve Valencii.

V sezóně 2016 se vrací do kalendáře závod „Grand Prix von Österreich“, tedy VC Rakouska. Ta se naposled v této alpské zemi jela v sezóně 1997, tentokrát má termín 12. až 14. srpna a dějištěm je Red Bull Ring u Spielbergu.

Od roku 1949 získalo titul v královské kubatuře celkem 26 různých skvělých jezdců. Tři z těchto šampiónů budou na startu i letos, Jorge Lorenzo (2010, 2012 a 2015), Marc Marquez (2013 a 2014) a Valentino Rossi (2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2008 a 2009). Mistr světa 2007 a 2011, Casey Stoner, je aktivním testovacím jezdcem Ducati a v roce 2007 se stal prvním a zatím také posledním mistrem světa MotoGP na Ducati.

Startovní pole se v sezóně 2016 skládá z 20 jezdců, kteří pojedou ve dvanácti týmech na motocyklech pěti různých značek - Yamaha, Honda, Ducati, Suzuki a Aprilia. Největší zastoupení má Španělsko s devíti jezdci, následuje Itálie se 4 a Velká Británie se třemi. Německo, San Marino, Austrálie, Irsko, Kolumbie a Francie budou mít rovněž minimálně jednoho jezdce na startovním roštu. S 21 lety je nejmladším Australan Jack Miller, naopak Valentino Rossi s 37 lety je nejstarším účastníkem závodů v královské kubatuře.

Samozřejmě, že nejvyšším cílem pro všechny jezdce je před startem do sezóny získat titul mistra světa, ovšem v sezóně 2016 se mohou přepisovat i další platné rekordy. Mezi Španěly je to jistě boj o nejvyšší počet pódiových umístění v královské kubatuře. Zatím je na čele tohoto hodnocení Dani Pedrosa se ziskem rovných pódií, ale Jorge Lorenzo s počtem 97 je mu těsně v patách, přesně tolik jich nashromáždil od svého debutu v MotoGP 2008.

Pedrosa závodí v „premier class“ od roku 2006 a napříč všemi kubaturami má na svém kontě 141 pódiových umístění, takže je nejúspěšnějším Španělem v historii závodů Grand Prix vůbec. Za ním je legendární Angel Nieto s 139 dojezdy v Top-3, ale pokud bude Lorenzo sbírat svá pódiová umístění jak „na běžícím pásu“, tak minimálně Nieta je schopen se svými 135 umístěními v Top-5 předhonit ještě letos.

Ovšem pilot týmu Honda-Repsol, Pedrosa, může při dalším vítězství vyrovnat počet vítězných závodů, jako má legenda Phil Read - tedy 51. Navíc by vyrovnal nový rekord, tedy vyhrát v královské kubatuře 11 sezón v řadě aspoň jeden závod GP. To se zatím podařilo pouze Valentinu Rossimu v letech 2000 až 2010.

Ovšem Pedrosa má ovšem šanci vyrovnat ještě jeden rekord, od roku 2002, kdy závodil tento Španěl v 125kách, vyhrál Pedrosa minimálně jeden závod za sezónu, tedy už 14 sezón nepřetržitě. A Valentino Rossi drží tento rekord - 15 sezón v řadě vždy minimálně s jedním vítězstvím za sezónu - v letech 1996/2010.

Devítinásobný mistr světa Valentino Rossi nastupuje do nové sezóny s myšlenkou na desátý titul, ale i on může pokořit některé rekordy, Pokud by vyhrál Rossi 2016 aspoň jeden závod, tak bude devátým nejstarším jezdcem v historii, kterému se to podařilo, předstihne tak Phila Reada. Absolutně nejstarším vítězem v historii královské kubatury je Brit Fergus Anderson, ten vyhrál 1953 v Montjuichu ve stáří 44 let a 237 dnů.

Rossi by se mohl pokusit v roce 2016 o dvě vítězství na okruzích, kde se mu zatím nepodařilo dojet na prvním místě v MotoGP. Jsou to Austin a Aragón.

Marc Márquez naopak může prodloužit své dominantní postavení v závodech na území USA, kde dosud neprohrál! Má na svém kontě od svého debutu v MotoGP 2013 celkem devět vítězství a je tedy v USA dosud neporažený.

Tovární pilot Hondy už vyhrál na všech 17 tratích, kde v MotoGP závodil, jedinou výjimkou je Motegi.

Lorenzovi pak chybí vítězství na okruzích Austin, Sachsenring, Sepang a Termas de Rio Hondo v Argentině.

Red Bull Ring v Rakousku bude pro všechny jezdce novinkou. Na staré trati A1-Ring - ovšem na stejném místě - dokázal Valentino Rossi získat dvě pódiová umístění v kubatuře 125 ccm. 1996 dojel v Top-3 za Ivanem Goiem a Dirkem Raudiesem, 1997 pak prohrál o pouhých 0,004 sek s Japoncem Noboru Uedou.

V souboji značek je Yamaha s 65 vítěznými závody MotoGP na svém kontě na druhém místě, ovšem Honda se 103 prvními místy jasně vede. Suzuki vyhrála v celé éře čtyřtaktů pouze jednou - GP Francie 2007 zásluhou Chrise Vermeulena. Poslední vítězství Ducati je už také pěkně zaprášené - 2010 se to podařilo Caseymu Stonerovi v Austrálii.

Honda a Yamaha pak na této scéně dominovali. Pouze Jorge Lorenzo, Marc Márquez, Valentino Rossi a Dani Pedrosa vyhráli všechny závody MotoGP od tohoto vítězství Caseyho Stonera 2012 v Austrálii.

Po 15. v řadě se bude konat finále sezóny 2016 na okruhu „Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo“. A možná se teprve zde rozhodne o zisku titulu mistra světa, stejně jako v letech 2006, 2013 a 2015.

Vloni jsme v Kataru a v Silverstone viděli dvakrát čistě italské obsazení pódiových stupňů, ve Valencii pak ryze španělské. 24krát se to podařilo jezdcům z USA, následuje Velká Británie s 23 plně obsazenými stupni vítězů anglickými jezdci. Letos se pokusí tento rekord závodníků USA vyrovnat Cal Crutchlow, Bradley Smith a Scott Redding.

Co se týká počtu vítězství jednotlivých států v královské kubatuře, tak vede Španělsko se 101 vítěznými závody, Itálie ztrácí 10 prvních míst.

Marc Márquez by mohl letos předhonit svého zkušeného týmového kolegu Daniho Pedrosu, co se týká počtu vítězných závodů v královské kubatuře. Teprve 22letý pilot Hondy pocházející z města Cervera vyhrál během pouhých tří sezón už 24 závodů - stejně jako legenda Wayne Rainey - a o pouhé čtyři závody méně, než týmový kolega Pedrosa.

Co se týká české účasti v královské kubatuře, tak po 5 sezónách se pojede v MotoGP bez Karla Abrahama, tedy bez českého jezdce. Ten v období 2011 - 2015 absolvoval celkem 67 závodů MotoGP. Přitom v sezóně 2013 jsme se mohli pochlubit dokonce dvěma piloty na startovním roštu MotoGP. Kromě Karla Abrahama byl totiž jezdcem „full time“ také Lukáš Pešek (18 startů v královské kubatuře).

Předtím startoval naposled v královské kubatuře z českých jezdců Bohumil Staša v květnu 1986 na Nürburgringu, s Hondou 500 ale závod nedokončil. Doba temna tedy trvala bezmála 25 roků, neboť Abraham svou premiéru v královské kubatuře absolvoval v březnu 2011.

Bohumil Staša má na svém kontě celkem 16 startů v rámci MS kubatury 500 ccm. Největším úspěchem pak bylo třetí místo v Brně 1969 s motocyklem ČZ.

A tak samozřejmě největším úspěchem v „premier class“ je šťastné vítězství Františka Šťastného s Jawou na Sachsenringu 1966.

Nesmíme ale zapomenout bývalé federální bratry ze Slovenska. V roce 1987 absolvoval premiérový závod na novém Automotodromu v Brně Pavol Dekánek a dokončil ho na 23. místě. O rok později byl odmávnut stejný jezdec na P24. V roce 1989 skončil „Dekoš“ na P28. V těchto sezónách pilotoval tříválcovou Hondu.

O start v „premier class“ se především v Brně pokoušeli i další čeští a slovenští jezdci, ale jejich snaha o start končila už v kvalifikaci. Byli to třeba I. Majoroš, Troliga a Hlavatka hned v prvním roce závodění na novém Automotodromu, o rok později 1988 stejná trojice I. Majoroš, Troliga a Hlavatka a konečně v roce 1989 opět Troliga.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama