BMW Motorrad Vision AMBY: koncept motokola
- Publikovno: 13.9.2021
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
BMW Group na výstavě IAA Mobility 2021 v Mnichově představí zajímavý koncept pro městskou mobilitu. Je to něco na pomezí kola a motocyklu, poháněné elektrickým motorem a s rychlostí až 60 km/h.
AMBY znamená „Adaptive Mobility“ tedy Adaptivní mobilita a je to způsob, jakým by se BMW chtělo přizpůsobit městské mobilitě. Motokolo je vybaveno elektrickým pohonem a třemi úrovněmi rychlostí pro různé typy silnic. Pohon umožňuje jet na cyklostezkách rychlostí do 25 km/h, na silnicích ve městě do 45 km/h a na víceproudých silnicích a mimo město maximální rychlostí do 60 km/h. Pro jízdu vyšší rychlostí je však nutná přilba, pojištění a příslušný řidičský průkaz. Zatímco na běžném elektrokole zrychlujete pomocí šlapání do pedálů, BMW Motorrad Vision AMBY zrychluje pomocí rukojeti a místo pedálů má stupačky podobně jako motocykl.
Je možná manuální volba úrovně maximální rychlosti, ale k dispozici je také její automatické nastavení, které se zvolí na základě technologie geofencingu, tedy podle aktuální lokace. Vzhledem k tomu, že neexistuje žádný právní rámec pro vozidla tohoto druhu s modulární koncepcí rychlosti, mají jednostopá vozidla „AMBY“ za cíl podnítit zavedení takové legislativy. Tímto způsobem BMW Group dokazuje, že se bude i v budoucnu nadále podílet na poskytování možností mobility ve velkých městech a nabízet inovativní řešení.
BMW Motorrad Vision AMBY je vizuálně podobné světu jízdních kol, srdcem však zůstává motocyklem. Jeho štíhlé proporce slibují robustnost a dobrodružství, zatímco jeho design nese prvky osobitého stylu a designu motocyklů enduro od BMW. Velká přední vidlice je vybavena blatníkem a dodává celé přední části masivnější a mohutnější vzhled. Malý přední světlomet se světelným podpisem BMW Motorrad ve tvaru písmene U je jasným odkazem na kořeny konceptu, stejně jako dvojitý LED prvek fungující jako zadní světlo. Prvky typickými pro motocykly jsou pevně integrované sedlo (výška 830 mm) a pevné stupačky. S celkovou hmotností pouhých 65 kg je BMW Motorrad Vision AMBY výrazně lehčí než ostatní motocykly, což mu zajišťuje vynikající ovladatelnost a obratnost.
Materiál použitý na obložení baterie, tzv. „plovoucí šedý polymer“, je použit také na nárazníku BMW i Vision Circular. Skládá se z recyklovaného plastu a na konci životního cyklu výrobku se může vrátit zpět do materiálového cyklu. Materiál použitý na sedle je vyrobený z recyklovaného plastového granulátu, má vzhled terasa a ukazuje, jak lze hned několika materiálům vdechnout druhý život s novou formou a funkcí.
Speciálně vyvinutá aplikace umožňuje uživateli aktivovat jej pro jízdu, načíst si třídy uloženého řidičského průkazu a podle potřeby použít příslušné pojistné krytí. Aplikace tak plní funkci klasického klíče a pro autentifikaci uživatele využívá obvyklé identifikační možnosti chytrých telefonů, jako je třeba Face ID. Základní funkce a dotazy na stav (např. aktuální stav nabití) jsou k dispozici v aplikaci BMW. Další vývoj a úpravy softwaru zákazníci získají prostřednictvím dálkových aktualizací. Chytrý telefon použitý na koncepčním stroji se nabíjí indukčně na magnetickém držáku ve spodní části zorného poli jezdce. Telefon může v tomto umístění sloužit také jako imobilizér.
Místo toho, aby si uživatel sám zvolil režim jízdy, je technologie geofencingu (v kombinaci s podrobnou mapovou službou HERE) schopna určit příslušné parametry pro automatické nastavení rychlostního limitu (25/45/60 km/h) a odpovídajícího pojistného krytí. To znamená, že BMW Motorrad Vision AMBY se může z elektrokola změnit na moped nebo dokonce na vozidlo podobné motocyklu. Jezdec nemůže režim sám změnit.
Dalšími technologickými funkcemi, které by mohly být součástí BMW Motorrad Vision AMBY a mají šanci zvýšit bezpečnost, jsou systém ABS upravený pro jízdní kola, asistent dálkových světel, brzdové světlo a denní svícení. V úvahu přichází také systém kontroly tlaku v pneumatikách, který je již k dispozici jako volitelná výbava u motocyklů BMW Group. Mezi potenciální bezpečnostní funkce by mohl patřit také radar s dosahem až 140 m, který v aplikaci vizuálně a akusticky upozorní na vozidlo blížící se zezadu.
Podrobnější údaje o baterii nebo výkonu motokola nejsou známy. Výrobce však uvádí, že dojezd by mohl být až 110 kilometrů a pohotovostní hmotnost je 65 kilogramů. Obuto je na vyplétaných kolech, přední má 26 palců, zadní 24.
Zdroj: BMW Motorrad
- Přidat komentář +
- Publikováno: 13.9.2021
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Buriram - 1.den testů MotoGP: Na čele bratři Marquezové; Marc před Alexem
- dnes - Motocykl Praha 2025: info, program a vstupné
- dnes - Compos Racing Team a sezóna 2025
- dnes - Buriram - 1.den testů MotoGP průběžně
- včera - Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon
- včera - Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi
Další z rubriky
- 17.12.2024 - Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování
- 12.12.2024 - Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů
- 26.8.2024 - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 15.5.2024 - Oruga Unitrack: první elektrický monotrack
- 2.2.2024 - Motosalon 2024 Brno: čtyři haly plné zážitků
- 20.12.2023 - Honda SC e: Concept: koncept elektrického skútru