Reklama

Z historie závodů WorldSBK v Brně Hlavní obrázek k článku: Z historie závodů WorldSBK v Brně

Do kalendáře WorldSBK se na sezónu 2018 vrací po 6 letech brněnský Masarykův okruh. Tuto zprávu dnes přinesl italský web Corsedimoto, který rozhodně nelze vydávat za nějaký bulvární motoristický web. Ostatně pro další web, švýcarský SpeedWeek, potvrdil stejnou informaci Daniel Carrera, Superbike-Boss DWO, tedy Dorny.

Na našem Masecu se zatím odjelo celkem 20 závodů šampionátu WorldSBK, tedy 10 závodních víkendů. Ty se konaly v letech 1993, potom 1996 a od roku 2005 nepřetržitě až do sezóny 2012.

Historickým prvním vítězem na Masarykově okruhu se v kubatuře SBK stal v roce 1993 legendární Carl Fogarty (Ducati), tím posledním pak Marco Melandri (BMW) v roce 2012. Mezitím vyhráli v Brně Scott Russell (Kawasaki), třikrát Troy Corser (2x s Ducati, 1x se Suzuki), Nori Haga (Yamaha), Yukio Kagayama (2x na Suzuki), James Toseland (Honda), Max Biaggi (Suzuki), Troy Bayliss (2x na Ducati), Max Biaggi (tentokrát na Aprilii), Ben Spies (Yamaha), Jonathan Rea (Honda), opět Max Biaggi (znovu na Aprilii), Marco Melandri (s Yamahou), znovu Max Biaggi (opět s Aprilií) a konečně dvakrát Marco Melandri (BMW).

Zatímco první rok se jelo na 18 kol, druhý pak na 19, tak od roku 2005 se vždy závodilo 20 kolo.

Co se týká vítězných pneumatik, tak první vítěz Fogarty měl svou Ducati obutou do Michelinů. Ve stejném roce vyhrál Russell s Kawasaki a s pneumatikami Dunlop. Troy Corser použil pro svou Ducatku opět Micheliny a od roku 2005 se už používaly jednotné gumy Pirelli.

Největší dosažený průměr vítěze byl 161.234 km/h zajetý Marcem Melandrim ve druhé jízdě 2012.

Nejvíce rychlých kol během závodu má na svém kontě Troy Corser - celkem čtyři. Třikrát byl nejrychlejším Noriyuki Haga. Dvě pak zajeli Marco Melandri, Cal Crutchlow, Michel Fabrizio a Carl Fogarty. Vůbec nejrychlejší kolo pak zajel Cal Crutchlow 1:59.291 (ve 2. jízdě - 2010).

Co se týká získaných Pole Position, tak zde hrají prim Troy Corser a Noriyuki Haga po dvou vítězných PP. Jednou se to podařilo následujícím jezdcům: Carl Fogarty, Troy Bayliss, Ben Spies, Cal Crutchlow, Max Biaggi a Tom Sykes.

Prvním lokalmatadorem, jenž uviděl na Masecu šachovnicový praporek, byl v historicky vůbec první jízdě Petr Šalé s Ducati - 1993 / 23. místo.

Prvním Čechem, který v Brně získal mistrovské body, byl 2007 v 1. jízdě Jiří Dražďák (Yamaha) - 14. místo. Ve druhé jízdě 2007 toto české maximum ještě vylepšil Jakub Smrž - 13. místo na Ducati. 2008 byl pak Smrž (Ducati) odmávnut ve 2. jízdě jako 11. 2009 se populární Jihočech zasloužil o zatím nejlepší výsledek lokalmatadora, v 1. jízdě obsadil skvělé 6. místo. V jízdě druhé byl odmávnut na 9. pozici. 2011 dojel Smrž na 11. místě v prvním závodě. A zatím v posledním roce závodění superbikových motocyklů skončil 2012 Smrž v první jízdě jako desátý, ve druhé pak třináctý - vždy s motocyklem Ducati.

Nejvíce domácích jezdců startovalo v první brněnské jízdě v roce 2005, celkem pět: Jiří Dražďák, Miloš Čihák, Jiří Trčka, Marek Svoboda a Jiří Mrkývka.

Ze startovního pole roku 2012 i v letošní sezóně 2017 závodí v seriálu WorldSBK stále hodně pilotů, jako stabilní jezdci: Marco Melandri (BMW/Ducati), Tom Sykes (Kawasaki/Kawasaki), Eugene Laverty (Aprilia/Aprilia), Chaz Davies (Aprilia/Ducati), Leon Camier (Suzuki/MV Agusta), Jonathan Rea (Honda/Kawasaki); Leandro Mercado (Kawasaki/Aprilia), Davide Giugliano (Ducati/Honda) a Ayrton Badovini (BMW/Kawasaki).

Foto: Archív autora



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama