Reklama

Top-10 pilotů sezóny 2017

Ve třech kubaturách Grand Prix jsme v sezóně 2017 obdivovali několik bezkonkurenčních jezdců. A kteří to vlastně jsou, tedy ta desítka nejlepších?

První místo obsadil zcela po právu bez jakýchkoliv pochybností Marc Márquez, který 2017 získal svůj čtvrtý titul v MotoGP během pěti let.

1. Marc Márquez

Španělský tovární pilot týmu Repsol-Honda je schopen kontrolovat svůj motocykl i v neuvěřitelných situacích a potvrdil to i vloni. 2017 měl už podruhé k dispozici ne zrovna nejlepší motocykl a přesto dokázal získat titul mistra světa. Prokázal neuvěřitelnou psychickou odolnost, když po šesti odjetých závodech Grand Prix byl až na 4. místě a ztrácel na prvního Vinalese 37 bodů.

Ještě před letní přestávkou vyhrál v Německu a hned po ní v Brně. A ačkoliv ho v Silverstone zradil motor a během sezóny zaznamenal také 27 pádů, tak vždy spoléhal na štěstí a to ho ani letos neopustilo.

2. Andrea Dovizioso

Star Ducati má za sebou nejlepší sezónu a po 16 letech závodění v GP a 276 startech v mistrovství světa už přesně ví, kde je limit jeho motocyklu. Letos dokázal vyhrát celkem šestkrát, předtím během 9 let závodění v MotoGP pouze dvakrát.

Ital ale také dokázal na okruzích, které Ducati příliš nevyhovují, zajet hodně špatně a třeba svůj boj o titul mistra světa prohrál právě v Austrálii.

Dovi ovšem šesti vítěznými závody v sezóně 2017 potvrdil, že je hodně těžko k poražení.

3. Johann Zarco

Sezónu 2017 začal v Kataru neuvěřitelně, když prvních sedm kol vedl závod královské kubatury Rookie Zarco. První dvojnásobný mistr světa kubatury Moto2 potom absolvoval se satelitním motocyklem Tech3-Yamaha doslova fantastickou sezónu Rookieho v MotoGP.

Získal dvě Pole Position, čtyřikrát zajel nejrychlejší kolo závodu vůbec a celkově získal tři pódiová umístění. Čtyřikrát - v Barceloně, na Spielbergu, v Sepangu a ve Valencii – porazil oba tovární piloty z Yamahy.

Možná je Yamaha 2016 lepším motocyklem než verze 2017, nebo je on prostě lepším jezdcem, než si všichni mysleli.

4. Maverick Vinales

Nová španělská naděje v MotoGP si možná zasloužila v této listině lepší pořadí, ale jeho první sezóna v MotoGP s továrním motocyklem Yamaha vyzněla celkově jako zklamání. Všichni od něho očekávali zřejmě více.

Vinales dominoval zimním testům a vyhrál první dva závody sezóny. Potom dokázal vyhrát ještě ten pátý v Le Mans. V dalších 13 závodech sezóny ale už dokázal pouze čtyřikrát stát na stupních vítězů. A ve finále sezóny skončil až 12., čímž jen potvrdil, že druhá polovina sezóna byla v jeho podání opravdu podprůměrná.

5. Franco Morbidelli

Rossiho svěřenec vyhrál celkem osm závodů v kubatuře Moto2 a především ukázal, že se nespokojí pouze s dojížděním na pódiových umístěních, nýbrž chce vždy bojovat o vítězství.

V příští sezóně bude závodit v královské kubatuře a můžeme být hodně zvědavi, zda tento jezdec s brazilskými rodinnými kořeny půjde v loňských šlépějích Rookies Zarca nebo Folgera.

Jeho mentor Rossi odpověděl na tuto otázku se smíchem: „Doufám, že ne!“.

6. Valentino Rossi

Nejstarší jezdec startovního pole má za sebou lepší sezónu než se od něho očekávalo. I v hodně pokročilém sportovním věku zůstal konkurence schopným a i v této sezóně, stejně jako ve všech ostatních v MotoGP (s výjimkou dvou let na Ducati) dokázal vyhrát minimálně jeden závod Grand Prix. Rozhodně potvrdil třeba právě svým vítězstvím v Assenu, že si zaslouží status opravdové motocyklové legendy.

Svou obrovskou vůli ovšem dokázal Rossi třeba tím, že pouhých 22 dní po zlomenině holenní a lýtkové kosti, se vrátil do sedla závodní motorky už v Aragónu, kde zajel nový rekord okruhu.

Stejně jako jeho nový týmový kolega Vinales bojoval i Rossi s malou přilnavostí svého motocyklu Yamaha a přes své obrovské zkušenosti to nedokázal vyřešit.

7. Miguel Oliveira

V jeho druhé sezóně Moto2 trvalo nejlepšímu portugalskému motocyklovému závodníkovi historie pouze do druhé poloviny sezóny, než dokázal s motocyklem KTM poprvé zvítězit. Pak ale následoval neuvěřitelný vítězný hattrick na okruzích Phillip Island, Sepang, Valencia a rázem se stal největším kandidátem na uvolněný titul mistra světa v kubatuře Moto2 pro rok 2018. Ostatně hned ve druhém závodě s novým motocyklem KTM byl vícemistr světa Moto3 z roku 2015 odmávnut v Top-3, což je doslova neuvěřitelné.

Jelikož má KTM v plánu poslat tohoto Portugalce v roce 2019 do královské kubatury MotoGP, tak analytický a inteligentní Oliveira přerušil kvůli tomu i studium zubní medicíny.

8. Joan Mir

20-letý Mallorčan předvedl ve své druhé sezóně Grand Prix neuvěřitelný vzestup a je právem srovnáván s Marquezem. Ve své Rookie sezóně 2016 vyhrál Joan Mir s motocyklem Leopard-KTM jeden závod, letos jich vyhrál 10!

A to srovnání s Marcem Márquezem: Byl starší než Márquez, když se 2016 objevil v paddocku GP jako stabilní jezdec mistrovství světa. Ovšem Márquezovi trvalo 3 sezóny, než vyhrál 10 závodů GP. Mirovi pouze dvě.

Rekordmanem juniorské kubatury ovšem zůstává Rossi z roku 1997, ten dokázal vyhrát celkem 11 závodů.

Za celou sezónu udělal Mir pouze jednu chybu, v Japonsku.

Moto3 je pouze začátkem kariéry každého motocyklového závodníka. A ještě bude mít Mir před sebou hodně dlouhou cestu, než budeme schopni posoudit, zda se může v budoucnu srovnávat s Márquezem nebo s Rossi. Ovšem začátek měl doslova brilantní.

9. Jorge Lorenzo

Pětinásobný španělský mistr světa rozhodně nezávodí pouze pro radost, což dokázal třeba ve Valencii. Neuposlechl pokyny svého týmu Ducati, neboť byl názoru, že nastalou situaci je schopen posoudit lépe.

Tato akce jen dokumentovala jeho pojetí závodění, kdy vyměnil jistý motocykl Yamaha za riskantní Ducati. Ironií osudu je skutečnost, že stejnou cestou se předtím vydal Rossi. Ovšem Mallorčan zvolil pro tento přestup vhodnější časový okamžik.

Musel změnit svůj perfektní jezdecký styl a naučit se, jak se používá zadní brzda pomocí palce. V závěru sezóny během posledních závodů jasně potvrdil, jaké pokroky se mu už podařily. V každém případě odjel Lorenzo na špici závodů celkem 48 kol a získal tři pódiová umístění.

Konec této cesty bude v okamžiku, kdy bude tak konkurenceschopný, aby mohl bojovat o titul. Je to vzdálená budoucnost, nebo už příští sezóna?

10. Danilo Petrucci

Tento černovlasý sympatický Ital je úplně jiným typem člověka, než jeho profesionální kolegové. Pořád má na tváři úsměv a to i v okamžiku, kdy ho konkurenti připravili o vítězství třeba v posledních metrech závodu - mokrý Assen, Motegi a Misano (dvakrát v posledním kole) – ani po těchto porážkách neztratil na svém obličeji úsměv.

«Petrux» Petrucci jezdí brilantně na mokru, ale dokáže být hodně rychlý i na suchu: třeba v Mugellu dojel jako třetí. Několikrát měl sice problémy s Ducati GP17, ale «Daniletto» dokázal že je opravdu nevypočitatelný.

Zdroj: SpeedWeek



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama