Reklama

Privátní týmy v MotoGP: Dorna jim platí částku 7 milionu € ročně

Více závodu Grand Prix, více peněz - to je celkem jednoduchá matematická rovnice vycházející z nové pětileté smlouvy mezi privátními týmy MotoGP s promoterem MS, tedy se španělskou agenturou Dorna.

Šest aktuálních zákaznických týmů v MotoGP podepsalo v průběhu sezóny 2021 nové pětileté smlouvy s promotérem MS silničních motocyklů Dorna Sports S.L. Byly to týmy Gresini, Mooney VR46, Tech3, LCR, Pramac a WithU-RNF. Rossiho tým Ducati převzal dvě místa od Esponsorama Avintia Ducati, týmový majitel RNF Razlan Razali vede i nadále po odchodu sponzora Petronas svůj satelitní tým Yamaha.

V nových smlouvách je týmům a továrnám zajištěna i nadále technická stabilita až do roku 2026, k tomu převezme Dorna náklady za jednotné pneumatiky Michelin a jednotnou elektroniku ECU. Poprvé budou muset privátní a tovární týmy absolvovat 22 místo dosavadních 20 závodů Grand Prix během jedné sezóny. Z tohoto důvodu byl ale zmenšen počet zimních testů, které nepřinesly žádné peníze a žádné LIVE TV přenosy.

Ačkoliv se definitivně neuskuteční závod KymiRing-GP (8. až 10. července), o čemž se v poslední době hodně horečně mezi Dornou a IRTA diskutovalo a dnes to bylo oficiálně potvrzeno, a bude konat třeba pouze 19 závodů Grand Prix, neboť Motegi / Japonsko se uskuteční pouze v případě, že už nebudou platit žádné předpisy o karanténě v rámci příjezdu do Japonska.

Pro týmy se podařilo zvednout finanční ohodnocení i v případě, že se uskuteční pouze 20 závodů Grand Prix. Pokud by se konalo 21, respektive 22 závodů Grand Prix, tak týmy stejně dostanou více peněz.

V minulosti platilo, že Dorna financovala zákaznické týmy roční částkou pro dva piloty 6,5 milionu Euro. V tom jsou zahrnuty platby od IRTA (startovné, výdaje, letecká doprava materiálu, ceny za umístění), přičemž se na těchto výdajích podílí pochopitelně Dorna.

Pokud továrna MotoGP zásobuje zákaznický tým za zapůjčený materiál v hodnotě 2,2 milionu, tak Dorna zaplatí továrně dodatečně jeden milion za každý motocykl. To ale platí pouze pro jediný tým té které značky, takže Ducati sice posílá na závodní okruhy tři týmy, ale dostane peníze za pouhý jeden tým!

Je to i z důvodu, že šéf Dorny Carmelo Ezpeleta by chtěl mít na startovním roštu od každé značky jeden tým Factory a jeden satelitní.

Ještě do konce roku 2021 obdrželo peníze pouze šest značek od Dorny. neboť Aprilia neměla do 2022 žádný nárok na vlastní místa na startovním roštu, to byl pouze «Joint-Venture» a smlouva mezi vlastníkem týmu Fausto Gresinim a Dornou.

Gresini Racing dostává ovšem částku 6,5 milionu i nadále, neboť oficiálně nadále spadá pod Aprilii, továrna platí materiál, vývoj, hospitality, jezdecké gáže, mechaniky a inženýry. Od roku 2022 až do konce 2026 - tedy na 5 let, bude mít Aprilia Racing poprvé od roku 2004 své dvě vlastní startovní místa.

Pokud by se 2022 uskutečnilo dle plánu 22 místo dosavadních 20 Grand Prix (od dnešního dne už to neplatí - bude jich maximálně 21 - tak by Dorna zaplatila zákaznickým týmům ca. 7 milionu Euro.

2022 dostane méně peněz Suzuki a Aprilia - o dva miliony méně než čtyři výše jmenované továrny. Dorna nedělá žádné velké rozdíly v peněžní podpoře u různých továren, zatímco v F1 mají vítězné týmy Mercedes a Ferrari a trochu a také Red Bull Racing finančně hodně silnější peněžní příspěvek.

V F1 se rozděluje ca. 950 milionu amerických dolarů mezi deset dvoučlenných jezdeckých týmů.

Každá motocyklová továrna v MotoGP, která nemá žádný satelitní tým, dostávala dosud 500.000 Euro – tedy Suzuki a Aprilia. Pro KTM to platilo 2017 a 2018. Od roku 2019, kdy začal závodit Tech3-Team, tak mohla KTM počítat ročně a ca. 2 miliony.

Celkem tedy Dorna sype do třech kubatur GP ca 70 milionu Euro továrnám a týmům.

Jen pro porovnání: V F1 to je ročně 950 milionu amerických dolarů.

Šéf Dorny Ezpeleta zvýšil na roky 2022 až 2026 rovněž finanční příspěvky pro týmy Moto3 a Moto2. Tyto peněžní částky byly řadu let zmraženy a pohybovaly se v hodnotě 180.000 až 230.000 Euro ročně - dle úspěšnosti.

Ovšem Dorna platí rovněž motory pro kubaturu Moto2 a jednotnou elektroniku ECU pro bě menší kubatury. Nyní za tříválcové motory 765-ccm musí tým za jednoho jezdce zaplatit pouhých 20.000 Euro ročně.

Společenství týmů IRTA a Dorna ovšem rovněž převzaly v MS-Moto3 ceny za motory, což je pro jednoho jezdce 60.000 Euro: na sezónu je pro pilota povoleno maximálně 6 motorů.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama