Phillip Island 2013: Strategický debakl Marquezova týmu Hlavní obrázek k článku: Phillip Island 2013: Strategický debakl Marquezova týmu

Marc Márquez byl 2013 jako Rookie kubatury MotoGP na cestě k titulu mistra světa, ale těžko pochopitelná strategická chyba jeho týmu Repsol při GP Austrálie ho málem o celkový úspěch připravila.

Marc Márquez vymazal 2013 ve své první sezóně MotoGP skoro všechny dosavadní historické rekordy: Nejmladší vítěz MotoGP, nejmladší lídr šampionátu, s 20 lety a 189 dny například nejmladší vítěz v královské kubatuře, kterému se podařilo vyhrát čtyři závody v řadě. Tento rekord držel Mike «the Bike» Hailwood od roku 1962!

Před sezónou 2013 se hodně diskutovalo, zda španělský tovární pilot týmu Repsol-Honda a mistr světa Moto2 z roku 2012 získá vůbec nějaké pódium a snad dokonce vítězství. Ovšem jezdec s #93 získal ve své Rookie sezóně dokonce devět Pole-Position - to ještě žádný Rookie nedokázal.

Na konci to dopadlo sice dobře: Márquez byl v 16 z 18 závodů odmávnut v Top-10 - a stal se mistrem světa, ale...

Těžko pochopitelná strategická chyba týmu Repsol-Honda ho málem o titul připravila, nakonec vyhrál Marquez o pouhé 4 body před zkušeným krajanem Jorge Lorenzem!

O co vlastně šlo? Na sezónu 2013 byl položen nový asfaltový povrch tratě Phillip-Island. A jelikož dodavatel jednotných pneumatik Bridgestone tam ani jednou netestoval, a od prvního volného tréninku MotoGP bylo jasné, že je nový povrch hodně agresivní.

Bridgestone chtěla nejdříve zkrátit závodní vzdálenost z 27 na pouhých 18 okruhů, po další analýze garantovala japonská firma z bezpečnostních důvodů maximálně 10 okruhů v řadě s jednou sadou pneumatik.

Byl tedy nařízen od Race Direction závod «flag to flag», jezdci museli po 9, maximálně 10 odjetých okruzích zajet do boxu vyměnit své motocykly za druhé, s čerstvými gumami. Ten, kdo by to neučinil a byl se zadní pneumatikou Bridgestone na trati více než -race angeordnet, kol, byla by mu vyvěšena «black flag» tedy černá vlajka, znamenající okamžitou diskvalifikaci.

Tuto informaci obdržely všechny týmy, také Márquezův týmový kolega Dani Pedrosa – jen sestava okolo Márqueze nebyla informována. A jelikož v předchozím závodě v Aragónu sestřelil Marc krajana a týmového kolegu Daniho, tak Pedrosova Crew si veškeré informace nechala pro sebe...

A co se stalo? Márquez bojoval proti Lorenzovi a Pedrosovi a propásl kvůli chybějícímu signálu z boxu časový okamžik k výměně mezi 9. a 10. kolem a byl ze závodu vyvěšením «black flag» diskvalifikován. Tak zděšené obličeje v boxu týmu Repsol-Honda snad ještě nikdo neviděl.

V Márquezově boxu zaznamenal tento debakl dopředu pouze Cristian Gabarrini. Jako jediný z HRC pochopil, co se právě odehrává, tedy totální strategický debakl. Gabarrini byl Crew-Chief u Stonera v týmu Ducati a také v týmu Repsol-Honda, ale Márquez chtěl 2013 jako rozhodujícího muže svého šéftechnika z Moto2 Santiho Hernandeze a ten v tomto případě neuvěřitelně zklamal...

Gabarrini byl sice jako technik HRC v Austrálii přítomen, ale u lídra MS Marqueze působil pouze v roli pozorovatele...

A co se dále stalo? Lorenzo vyhrál GP Austrálie a najednou získal k dobru plných 25 bodů. A jelikož tovární pilot Yamahy vyhrál i poslední dva zbývající závody sezóny v Motegi a ve Valencii - tak se dosavadní suverén sezóny Márquez musel hodně strachovat o titul mistra světa 2013 - nakonec ho získal s náskokem pouhých 4 bodů!

Mezitím se teprve 23-letý Márquez stal během čtyř let závodění třikrát mistrem světa v kubatuře MotoGP, při 72 startech dokázal 29x vyhrát a celkem 51x byl v MotoGP odmávnut v Top-3. To je celková bilance, že při celkovém počtu 150 startů v závodech Grand Prix se stal pětkrát mistrem světa (1x 125 ccm, 1x Moto2, 3x MotoGP), vyhrál 55 závodů GP a celkem se 90x postavil na stupně vítězů.



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama