Reklama

Málokdo jezdí za peníze, naopak většina je musí přinést

Týmový šéf týmu Dynavolt Triumph Brit Simon Buckmaster stojí před hodně velkým problémem: Rychlý Ital Stefano Manzi už v týmu tohoto Brita nechce závodit za «chleba a vodu», nýbrž chce od britského manažera dostávat výplatu a to není v této kubatuře zas tak obvyklé.

Faktem je, že závodění v prostřední kubatuře šampionátu motocyklů co nejvíce podobných těm sériovým je relativně nejlacinější, ale:

S výjimkou pouze několika špičkových pilotů (Aegerter, Cluzel, Baldassarri a třeba Bulega či někteří další - dali by se ale spočítat na prstech jedné ruky) musí všichni ostatní jezdci zaplatit sponzorský příspěvek ve výši 150.000 až 280.000 Euro za jednu sezónu. Protože ale ne všichni dosáhnou na maximální peněžní částku, tak vznikl od sezóny 2016 «World Supersport Challenge» obsahující pouze evropské závodní víkendy: Například Švýcar Marcel Brenner - VFT Yamaha - závodil pouze v Evropě.

Ovšem letos třeba aktuální vicemistr světa WorldSSP Steven Odendaal z Jižní Afriky a ex-mistr světa Randy Krummenacher ze Švýcarska nezávodili jako stabilní jezdci v tomto šampionátu....! Jihoafričan Odendaal si raději na živobytí vydělával v šampionátu EWC (MS-Endurance), Krummenacher třeba v CIVu.

Důvod je a byl zcela prozaický, ani jeden z nich nechtěl za své závodění v mistrovství světa v roce 2022 platit!

Švýcar „Krummi“ - mistr světa 2019 má na svém kontě celkem 58 závodů v WorldSSP, 7 vítězných závodů a celkem 16 pódiových umístění; po hodně turbulentní sezóně 2021 nejdříve za tým EAB a později za CM Racing, měl v nové sezóně 2022 v CM Racing pokračovat, ale tým nyní od něho požadoval 300.000 Euro! jako sponzorský příspěvek, což „hrdý“ Curyšan pochopitelně odmítl zaplatit!

Stejný problém s penězi měl i v Žebětíně u Brna žijící Jihoafričan Steven Odendaal. Jeho tým Evan Bros.WorldSSP Yamaha Team rovněž od aktuálního vicemistra světa požadoval za závodění v této sezóně 300.000 Euro (2021 ve 23 závodech získal 5 vítězství a 11 pódiových umístění)!

Krummenacher už hodně dlouho kritizuje politiku týmů v šampionátu MS-Supersport, co se týká požadovaných sponzorských příspěvků. Až na několik výjimek musí jezdci přinést do týmu 100.000 až 300.000 Euro, neboť ty sami nejsou schopny financovat závodění bez jezdecké finanční pomoci: „Není přece normální, aby mistr světa nebo Odendaal jako vicemistr světa závodili pouze v případě, že přinesou do týmu šesticifernou sumu“.

Výsledek této finanční politiky týmů ze šampionátu WorldSSP je jasný: Jak Randy Krummenacher, tak Steven Odendaal, odešli ze šampionátu WorldSSP a závodili raději třeba v CIVu, nebo v EWC.

A protože tato «politika» se sponzorskými penězi pokračuje i nadále, tak třeba Ital Stefano Manzi zřejmě stáj Simona Buckmastera opustí a zůstane zde zatím pouze Estonec Hannes Soomer.

V Portimao získal Stefano Manzi pro Triumph první vítězství v šampionátu WorldSSP, když předtím tento rychlý Ital - přišel z Moto2 - byl dvakát třetí a jednou druhý. V šampionátu MS-Supersport je celkově na 5. místě, ale v posledních šesti závodech (po dvou v Argentině, Indonésii a v Austrálii) má ještě postoupit až do Top-3 - na třetího Cana Öncüho (Puccetti Kawasaki) ztrácí 36 bodů.

Supersportový Rookie Manzi má na svém kontě 158 bodů, tedy skoro dvakrát více, než jeho týmový kolega Hannes Soomer (80).

Faktem je, že dosud bylo nejlepší umístění jezdce s motocyklem Triumph třetí místo, než přišel Manzi. Ten dojel u nás v Mostě druhý a nyní tedy v Portimao vyhrál - první vítězství pro tuto značku vůbec.

V MS-Supersport 2022 jsou poprvé povoleny motocykly tkzv. «Next Generation Bikes». Už dříve dojeli několikrát jezdci s předchozím modelem Daytona 675 v Top-3. O úspěchy se v letech 2009 až 2012 zasloužili Chaz Davies (4), Garry McCoy (2) a Alex Baldolini, tedy celkem 7 umístění v Top-3.

Manziho požadavky na pevnou gáži nebo třeba prémiový peněžní systém jsou absolutně legitimní, ovšem smutná skutečnost je jiná: Skoro žádný jezdec v této prostřední kubatuře motocyklového šampionátu motocyklů co nejvíce podobných těm sériovým peníze nedostává, naopak je musí donést.

A nezapomínejme, že tým Dynavolt Triumph není žádným továrním týmem, nýbrž soukromým týmem Simona Buckmastera, který dostává od britské značky určitou materiální podporu.

Ze současného Top-10 je ještě pět volných jezdců, z nich má ale Buckmaster zájem pouze o Fina Nikiho Tuuliho, který za Brita závodil už v roce 2018.

Manzi je pak tohoto názoru: "Nevím vůbec, co budu dělat, jaká je moje budoucnost. Možná zůstanu doma a budu někde pracovat. Di tohoto šampionátu jsem vstoupil s jediným cílem: Vyhrát závod a to se mně podařilo. A pokud by to nebylo v budoucnosti možné, tak raději zůstanu doma. Závodní motorismus se hodně změnil, každý chce od Tebe jen peníze. Já jsem ale názoru, že dobrý jezdec musí peníze dostat, musí být zaplacen. A ne aby platil za své závodění!.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama