Reklama

Le Mans - pevná součást kalendáře Grand Prix

S rekordním počtem diváků a Johannem Zarcem na stupních vítězů MotoGP se 1000. motocyklová GP - tedy loňská - na trati Le Mans zapsala do historie. I bez tohoto výročí slibuje nejnovější vydání další velký festival.

Za pár dní to bude znovu – cirkus zvaný paddock MotoGP se přesune do legendárního dějiště motoristického sportu Le Mans.

Mistrovství světa endurance motocyklů (EWC) bylo hostem již před několika týdny – nyní čeká na svět MotoGP vrchol pro fanoušky motocyklového sportu.

Ani poté mimořádný závodní areál neutichá, protože komerčně nejvýznamnější událost roku následuje čtyři týdny po dvoukolových motocyklech v podobě 24 hodin Le Mans. Zatímco se jezdci šampionátů Endurance a MotoGP prohánějí po okruhu Bugatti, auta závodí na tradiční dálkové verzi Le Mans.

Loni v Le Mans létalo hodně zátek od šampaňského. Nejen proto, že na pódium MotoGP vystoupal Francouz Johann Zarco – v květnu 2023 se zde konala 1.000 Grand Prix motocyklů v tehdejší 74leté historii.

První Grand Prix v Le Mans nevyhrál nikdo jiný než Giacomo Agostini. Po jeho úvodním vítězství v roce 1969 následovalo dalších šest závodních úspěchů. «Ago Nazionale» je držitelem rekordu v Le Mans.

Zajímavost: Z mladší generace MotoGP je Jorge Lorenzo nejúspěšnějším jezdcem GP Francie. Lorenzo se šesti vítězstvími tak poráží i ikonu Rossiho, který se v Le Mans dostal čtyřikrát na nejvyšší stupínek. Přinejmenším v «premier class» žádný domácí jezdec nikdy nedokázal vyhrát v Le Mans.

Mick Doohan byl také velmi úspěšným jezdcem v Le Mans. Přesně před 30 lety slavil «Quick Mick» první ze čtyř vítězství v řadě na legendární Hondě NSR 500. Značka, která se v současnosti po sportovní stránce potýká s problémy, bude i nadále vést rekord výrobce v Le Mans s 52 úspěchy GP ještě hodně dlouho.

I letos se bude jezdit známá varianta GP Bugatti Circuit. Trať dlouhá necelých 4,2 km je jednou z nejkratších v kalendáři Grand Prix. Charakter trati je jedinečný. S výjimkou superrychlé pravotočivé zatáčky, kde dlouhá rovinka vede k majestátní hlavní tribuně, je Le Mans méně plynulá trať s mnoha brzdnými manévry. Jak průjezd na hlavní rovinku, tak dvojkombinaci «Garage Vert» na začátku zadní rovinky jedou piloti MotoGP na první rychlostní stupeň.

Nejen kvůli charakteru trati, ale také kvůli někdy obtížným podmínkám přilnavosti v chladném nebo vlhkém počasí na trati, ležící na severozápadě země, se Le Mans tradičně objevuje na vrcholu statistik crashů. Loni získal za nejvíce pádů (79!) během závod GP Francie.

Smlouva o pořádání mistrovství světa MotoGP v Le Mans platí do roku 2026. Jisté je, že dohoda s promotéry gigantického závodního areálu a společností Dorna Sports jako držitelem práv MotoGP bude prodloužena i dále – i proto, že světoznámý okruh v loňském roce vytvořil nový rekord s více než 152 000 návštěvníky v den závodu.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama