Reklama

Nová pravidla od roku 2027

Jak již bylo všeobecně veřejnosti oznámeno, mistrovství světa MotoGP se od sezóny 2027 bude konat podle nových technických předpisů. Nejdůležitější novinkou je snížení zdvihového objemu na 850 ccm.

Kočka je venku z technologického pytle: odpovědná komise Motocykl Grand Prix, složená ze zástupců promotéra Dorna, týmové asociace IRTA, asociace výrobců MSMA a světové asociace FIM, právě zveřejnila základní kameny nových technických předpisů. Žádná mimořádná překvapení se nekonají – jedno je ale jisté: velký počet oprav znamená, že se soutěž znovu spustí od roku 2027, kdy pravidla vstoupí v platnost.

Všechny inovace:

Zdvihový objem třídy MotoGP je snížen z 1000 ccm na 850 ccm . Maximální vrtání válce je sníženo z 81 mm na 75 mm . Povoleny jsou pouze čtyřválcové čtyřdobé motory.

Počet motorů dostupných pro každého jezdce s pevnou smlouvou bude snížen na 6 motorů za sezónu (až 20 závodů) nebo 7 motorů za sezónu v případě 21 nebo 22 závodů v kalendáři.

Výrobci v kategorii koncese D (viz definice níže) mohou nadále používat dva další motory na jezdce za sezónu.

Změny možností převodového poměru: Ve třídě MotoGP bude celkový počet povolených převodových poměrů (párů převodů) snížen na 16 plus 4 různé celkové převodové poměry pro primární pohon pro každou sezónu.

Používání 100 procent syntetického paliva od roku 2027 je v současnosti povinné.

Minimální hmotnost motocyklu ve třídě MotoGP je stanovena na 153 kg . Aktuálně je to 158 kg.

V oblasti elektronických jízdních pomůcek dochází k závažné změně: není povoleno žádné nastavování výšky podvozku, včetně zařízení, která se aktivují pouze pro start závodu.

To znamená, že dnešní zařízení se od roku 2027 již nebudou používat.

Podle očekávání se také snížilo povolené množství paliva: kapacita palivové nádrže je pro závody Grand Prix snížena na 20 litrů a pro sprinty je povoleno maximálně 11 litrů.

Předefinována byla také vzrušující oblast aero povrchů : Maximální přípustná šířka vysoké části přední kapotáže (karosérie aero) je snížena z 600 mm na 550 mm, maximální výška zadní části je snížena z 1250 mm na 1150 mm. Přední kapotáž je posunuta o 50 mm dozadu a zadní kužel přední kapotáže je také menší.

Věci se komplikují vzadu: zadní část stroje – aerodynamika za řidičem – musí být v rámci celkové aerodynamiky homologována. Výrobci mohou provést jednu aktualizaci za sezónu.

Také novinka: GPS data všech jezdců budou zpřístupněna všem týmům na konci každého tréninku.

FIM společně s MSMA a dodavateli paliva MotoGP objasní všechny technické detaily od května 2024 prostřednictvím pracovní skupiny, která zahrnuje také zástupce společností Dorna a IRTA.

Kvůli zcela novým předpisům pro motory musela být revidována i pravidla koncesí.

Výrobcům budou v budoucnu učiněny následující ústupky: Výrobci, kteří se zúčastnili závodů v roce 2026, zahájí sezónu 2027 v pozici B. Pořadí bude revidováno v polovině sezóny 2027, přičemž pouze výsledky první části sezóny 2027 budou brány v úvahu - výsledky roku 2026 dosažené před změnami pravidel nebudou brány v úvahu. Pravidelný systém hodnocení bude obnoven na konci sezóny 2027.

Všichni výrobci, kteří se nezúčastnili v roce 2026, zahájí sezónu 2027 na pozici D. Jejich hodnocení bude také revidováno v rámci hodnocení v polovině sezóny 2027 na základě první poloviny sezóny 2027.

Stručně řečeno: Menší zdvihový objem pro menší výkon s nižší spotřebou paliva, stejně jako zákaz elektronických pomocníků pro výškové nastavení a startování a menší volnost při vývoji aerodynamiky. Závod ve vývojových odděleních o nejlepší výklad nových pravidel hry oficiálně běží.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama