Reklama

Fakta vztahující se k GP České republiky Hlavní obrázek k článku: Fakta vztahující se k GP České republiky

Historie Grand Prix Brno v závodech mistrovství světa je hodně dlouhá. Letos se při Czech Grand Prix pojede už po 48. o mistrovské body. Podívejme se společně na historické momenty závodů jak na starém Masecu, tak na novém Automodromu.

* Pouze jedno místo na celém světě má na svém kontě více závodů v Mistrovství světa, než má Brno. Je to Assen, kde se už konala celkem po 69. Dutch TT zařazená do World Championship.

* První Československá Grand Prix o světové body se jela v Brně v roce 1965. Zatímco vůbec prvním vítězem se stal Angličan s kanadským pasem Frank Perris se Suzuki v kubatuře 125 ccm, tak první závod královské kubatury vyhrál dominantním způsobem na originálním dlouhém okruhu 13.94 km Mike Hailwood (MV Agusta) v čase 1:11,23.2 sec. Druhý skončil s více než minutovou ztrátou značkový kolega Giacomo Agostini a stupně vítězů dokompletoval Jack Ahearn (Norton).

* Okruh byl potom v roce 1975 zkrácen na 10.92 km kvůli bezpečnosti.

* Posledním vítězem «premier class» na originálním road circuitu v Brně byl 1977 Johnny Cecotto s Yamahou. Ovšem okruh už nebyl pro velkokapacitní motocykly vůbec bezpečný a tak jako královská kubatura se zde jezdily až do roku 1982 «třistapadesátky».

* Motocykly s malým objemem tedy závodily na «starém Masecu» až do roku 1982, kdy se posledním vítězem s motocyklem kubatury sólo stal Belgičan Didier de Radigues s motocyklem Chevallier. Z bezpečnostních důvodů pak brněnský okruh z kalendáře Mistrovství světa vypadl a konalo se zde ještě další čtyři roky Mistrovství Evropy.

* Aktuální okruh zažil první závod o mistrovské body v roce 1987 a s výjimkou roku 1992 se zde jezdí dodnes. Od roku 1993 jako Grand Prix České republiky.

* 37. ročník Grand Prix ČSSR se jel v roce 1987 už na nové trati, nazvané Automotodrom. Ten se nachází v překrásném prostředí členitého terénu lokality Kývalka, vzdálený asi 7 km od původního okruhu a to směrem k Ostrovačicím. Délka nového okruhu je 5 394 metrů, šířka pak 15 metrů a má šest levých a osm pravých zatáček, s výškových rozdílem 73,75 metrů. Areál byl vybudován v letech 1985 – 1987 a prvním historickým vítězem se stal Švýcar Stefan Dörflinger na motocyklu Krauser v kubatuře do 80 ccm.

* Letos se tedy pojede už po 30. o světové body a to na úplně stejné trati. Jediná modifikace proběhla v roce 1996, kdy z původní délky 5.394 km byla trať prodloužena na 5.403 km.

* Od počátku čtyřtaktní éry MotoGP™ v roce 2002 zde vyhrála Honda - včetně loňského roku celkem sedmkrát, vloni na mokrém povrchu se stal vítězem Cal Crutchlow a bylo to jeho vůbec první vítězství v Grand Prix.

* Yamaha zde vyhrála celkem šest závodů MotoGP™, ovšem v posledních šesti letech pouze jednou - Jorge Lorenzo v roce 2015.

* Ducati zde dokázala vyhrát závod MotoGP™ dvakrát, Loris Capirossi 2006 a Casey Stoner 2007. Poslední pódium pro Ducati získal v Brně Stoner, ten byl odmávnut jako třetí v sezóně 2010.

* Poslední vítězství Suzuki v Brně spadá ještě do kubatury 500 ccm - v roce 1989 zde vyhrál Kevin Schwantz. Loris Capirossi byl potom posledním jezdcem, který dovedl motocykl Suzuki na stupně vítězů - byl odmávnut jako třetí v roce 2008.

* Nejlepším výsledkem českého jezdce v MotoGP™ je v Brně 9. místo Karla Abrahama v roce 2012, kdy pilotoval Ducati.

* Jediné české podium na novém Automotodromu získal Lukáš Pešek v roce 2007, když byl odmávnut na třetím místě v závodě 125 ccm s motocyklem Derbi.

* Na starém Masecu pak zaznamenali domácí jezdci dvě pódia zásluhou Bohumila Staši, bylo to v letech 1969 - 3. místo v 500-kách a 1971 - 2. místo v 350-kách a jedno díky Františkovi Šťastnému - 1968 - 3. místo ve 350-kách.

* Dva jezdci mají na aktuálním okruhu nejvíce vítězných závodů a sice sedm: Max Biaggi (4 x 250cc, 2 x 500cc, 1 x MotoGP™) a Valentino Rossi (1x 125cc, 1 x 250cc, 1 x 500cc, 4 x MotoGP™).

* Sedm dosud odjetých závodů Moto2™ vyhrálo celkem sedm různých jezdců: 2010 - Toni Elias, 2011 – Andrea Iannone, 2012 – Marc Marquez, 2013 – Mika Kallio, 2014 – Tito Rabat, 2015 – Johann Zarco, 2016 – Jonas Folger. Jelikož už ani jednoho neuvidíme v této kubatuře na startu letošního závodu, tak budeme znát osmého vítěze.

* Pět různých vítězů vyhrálo pět dosavadních závodů Moto3™: 2012 - Jonas Folger, 2013 - Luis Salom, 2014 - Alexis Masbou, 2015 - Niccolo Antonelli, 2016 - John McPhee.

Foto: archiv autora



Login Přihlásit Registrace ›