Reklama

Fakta a zajímavosti o Grand Prix v Jerezu - nejen královská kubatura

Zítra začíná ve španělském Jerezu evropská série závodů Grand Prix. A co se během dosavadních 29 ročníků v Andalusii vše událo?.

1987 hostovalo mistrovství světa poprvé na okruhu Circuito de Jerez a od té doby je pravidelnou součástí mistrovství světa prototypů. Letos slaví okruh v Andalusii 30. narozeniny v Grand Prix.

S přibývajícími roky Jerez stále rostl: 1986 byla trať dlouhá 4218 metrů, 1992 už měřila 4423 metrů a od roku 1994 jej jeho délka 4428 metrů.

Pouze TT Circuit Assen je kalendáři déle než Jerez.

Honda a Yamaha zde vyhráli v kubatuře MotoGP po sedmi závodech, celkem zde Honda od roku 1987 zvítězila 19x, Yamaha pak 8x.

2006 vyhrál Loris Capirossi z Pole-Position na Ducati – zatím jediné vítězství Italů na tomto okruhu. Poslední pódium Ducati v Jerezu pochází z roku 2011, tehdy byl Nicky Hayden odmávnut na 3. místě.

Poslední vítězství Suzuki v Jerezu se datuje do roku 2000. Tehdy vyhrál pozdější šampion Kenny Roberts jr. Aleix Espargaró zde vloni obsadil 5. místo, což bylo nejlepší umístění Suzuki v éře MotoGP.

Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini) bude v Jerezu absolvovat svou 200. Grand Prix. Stane se tak 32. jezdcem v historii mistrovství světa, který bude mít na svém kontě 200 startů v Grand Prix napříč kubaturami - a devátým Španělem.

V posledních 13 letech stál v MotoGP v Jerezu vždy minimálně jeden Španěl na stupních vítězů, tato úspěšná série se datuje od roku 2004. Jerez je ostatně pro Španěly v královské kubatuře nejúspěšnějším okruhem.

Alberto Puig zde vyhrál 7. května 1995 a bylo to první vítězství Španěla v královské kubatuře na domácím okruhu.

Nejúspěšnějším jezdcem je zde Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), který dokázal projet jako první pod šachovnicovým praporkem celkem 9x, z toho 7x v královské kubatuře.

2016 to bylo poprvé od roku 2009, co v Jerezu nevyhrál napříč kubaturami ani jeden Španěl.

V posledních pěti letech zde vyhrálo v MotoGP celkem pět různých jezdců : Casey Stoner, Dani Pedrosa, Marc Márquez, Jorge Lorenzo a Valentino Rossi.

V posledních třech letech zde startoval pozdější vítěz MotoGP vždy z Pole-Position.

Valentino Rossi je nejstarším jezdce, který je na čele tabulky MS v královské kubatuře od doby, kdy vedli společně MS-500 ccm Jack Findlay a Barry Sheene v roce 1977.

Vítězství Marca Márqueze (Repsol Honda Team) v Austinu bylo jeho 52. pódiové umístění v MotoGP - vyrovnal se tak počtem dojetí v Top-3 mistru světa v 500ccm 1987 Wayne Gardnerovi. Pouze deset jezdců má v 69-leté historii mistrovství světa motocyklů v královské kubatuře více pódiových umístění než Márquez.

Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) byl odmávnut v Austinu na 3. místě a bylo to už jeho 145. pódiové umístěn, takže má nyní stejný počet pódií jako Jorge Lorenzo (Ducati Team). Pouze Valentino Rossi (224) a Giacomo Agostini (159) jich mají v závodech Grand Prix více, než oba Španělé.

Po dvou v řadě dojetých závodech v Top-5 je Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3) současně nejlepším Rookiem. Má v MS o jeden bod více, než týmový kolega Jonas Folger, který je na 7. místě. 22 bodů je největší počet získaných bodů Rookieho Yamahy v prvních 3 závodech sezóny od roku 2008, kdy jich Jorge Lorenzo nashromáždil 61.

Vítězství v Austinu bylo pro Marca Márqueze 30. vítězstvím v MotoGP – má tak o jedno vítězství více než týmový kolega Dani Pedrosa. Márquez je nejúspěšnějším jezdcem továrny Honda v éře MotoGP.

V Austinu stáli společně na stupních vítězů Marc Márquez a Dani Pedrosa - poprvé do závodu v Katalánsku 2016 se tak postavili oba jezdci týmu Repsol Honda opět na stupně vítězů - tam vyhrál Márquez před Pedrosou, který tak skončil druhý.

Svým třetím místem v Austinu prodloužil Dani Pedrosa 12-letou úspěšnost, kdy vždy minimálně v jednom závodě MotoGP stál ve své kariéře pilota královské kubatury na pódiových stupních. Pouze dav jezdci v historii královské kubatury mají lepší úspěšnost v řadě: Valentino Rossi (18) a Giacomo Agostini (13).

Karel Abraham zde startoval v královské kubatuře dosud 4x, nejlépe dojel hned při své premiéře v roce 2011, a to v Top-7! Celkem zde napříč kubaturami 125/250/Moto2/MotoGP startoval už 10x.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama