Reklama

Adios, Luis.

Luis Salom byl jedním z nejoblíbenějších pilotů v paddocku Grand Prix. Po jeho smrti zavládl v tomto místě na okruhu v Montmeló u Barcelony smutek, kolegové vyžadovali změnu tragického úseku přidáním zpomalovací šikany, jak je tomu v závodech F1 na tomto okruhu, ovšem Luisovi to už život nevrátí.

Je opravdu hodně těžké, najít v takovém okamžiku ta správná slova, věřte mi. Nesmíme si pochopitelně položit otázku, proč se také smutné události týkají většinou těch nejmilejších, přátelských a život milujících jezdců.

Mallorčan Luis Salom byl jezdcem, kterého v paddocku všichni pro jeho povahu hodnotili hodně vysoko. Vždy s ním byla jeho atraktivní matka Maria Horrach, neboť otec musel zůstat doma, aby se jednak staral o postiženého bratra a také o motocyklový obchod na tomto ostrově.

Osobně jsem Saloma poznal v paddocku brněnské Grand Prix v hospitality Red Bullu v srpnu 2013.

Když jsem se ale předtím ptal v Praze při představení českého týmu Intermoto jejich španělského jezdce Davida Saloma, jaký je příbuzenský stav jeho a Luise, dozvěděl jsem se následující věc: „My jsme bratranci“. a na mou další otázku, kdo je na Mallorce známější, zněla Davidova lakonická odpověď: „No přece Luis, jezdí GP a to je pro všechna média o třídu výš“.

Protože bývám na Mallorce pracovně několikrát do roka, tak jsem se zajímal o Luisovu popularitu na tomto ostrově. Ta je hodně vysoká: Nedosahuje sice výše tenisty Rafaela „Rafa“ Nadala či Jorge Lorenza, ale může se klidně vyrovnat cyklistům Joanu Llanerasovi (6ti násobný mistr světa a Olympijský vítěz) či Guillermu Timonerovi (6ti násobný mistr světa) a každý sportovní fanoušek dobře ví, že cyklistika patří ve Španělsku mezi Top sporty, co se týká popularity.

Ale pojďme nazpět k nešťastnému Luisovi. V brněnském paddocku v srpnu 2013 jsem šel na zmrzlinu do hospitality Red Bullu s mým hostitelem Güntherem, a jelikož jsme nenašli nikde jinde volné místo, tak jsme se posadili u stolu, kde seděl jak Luis - a vedle měl opřené berle, tak také jeho tehdejší kolega Arthur Sissis. A také velmi pěkná mladá žena, tedy Luisova maminka. To už Luis věděl, že končí v kubatuře Moto3 a postoupí na sezónu 2014 do Moto2 a právě jeho nahradil v týmu Red Bull Aki Ajo český talent Karel Hanika.

Jelikož Günther mladého Španěla dobře znal a mně ho představil, tak se řeč stočila na kolo, zda na něm Luis trénuje a kolik na něm objede za rok kilometrů. A bylo to opravdu hodně, ostatně Mallorca nabízí skvělé tréninkové možnosti právě na bicyklu. Tak jsme si s Luisem povídali o tom, na jaký převod se dá vyjet největší kopec na Mallorce, populární Puig Major, nebo zda je těžší kopec La Calobra.

Popřál jsem Luisovi hodně štěstí do nedělního závodu, on se odkulhal za pomocí berlí a své šaramantní maminky a světe div se, nedělní závod Grand Prix na Masarykově okruhu dokázal vyhrát, i přes ty berle.

Bohužel, letos v paddocku na Masecu se už Luise nezeptám, jak je to vlastně s těmi kopci na Mallorce a s převody vůbec, ať už na kole, nebo na Kalexu Moto2.

Luis miloval motocyklové závodění z celého srdce, hodně času věnoval přes zimu tréninku v Cartageně, kde jeho partnery byli Axel a Edgar Ponsové, Randy Krummenacher, Jesko Raffin a jiní.

Luis Salom sice nedokázal v kubatuře Moto2 navázat na své úspěchy z MS-Moto3, kde vyhrál celkem devět závodů Grand Prix a MS ukončil celkem jako vícemistr světa 2012 a jako třetí v roce 2013.

Luis Salom hned ve své Rookie sezóně Moto2 těžce havaroval v Barceloně v první šikaně a potom potřeboval hodně času, aby opět nabral patřičnou sebedůvěru.

Luisovi samozřejmě hodně vadilo, že v MS-Moto2 nedokázal držet krok se svými rivaly z Moto3, jakými byli třeba Rins nebo Viňales, ve 41 závodech Moto2 získal pouhá tři pódia, naposled při skvělém vstupu do letošní sezóny, kdy zazářil druhým místem v Kataru. Po svém posledním závodě v Mugellu byl aktuálně v Top-10.

Motocykl se startovním číslem #39 zůstane v boxu týmu SAG dnes a v neděli neobsazen.

Adios, Luis.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama