Reklama

Zemřel padro Aprilie Ivano Beggio

Pod jeho vedením zažila továrna Aprilia své nejplodnější roky. Zakladatel továrny Aprilia Ivano Beggio zemřel předminulou noc ve věku 73 let hodně překvapivě v nemocnici v Montebelluna u Tarvisia, kde byl hospitalizován kvůli lehké chřipce.

Ivano Beggio si na první chleba vydělával v cyklistické továrně svého otce Alberta Beggia, která se už tehdy jmenovala Aprilia. Toto jméno pochází z historického názvu jednoho modelu automobilu Lancia.

Už od samého začátku chtěl Ivano Beggio produkovat motocykly a v roce 1963 zakoupil jeho otec Alberto Beggio pozemek a na něm začal syn Ivano Beggio podnikat. První postavený motocykl v roce 164 pojmenoval po své sestře Daniela.

V roce 1967 se objevil na trhu model Scarabeo, který byl charakterizován různými velikostmi předního a zadního kola.

1987 se Aprilia poprvé zapsala do podvědomí mezinárodního motocyklového sportu. Loris Reggiani vybudoval ve vlastní režii se svým kamarádem Michelem Verrinim tým Grand Prix kubatury 250-ccm-GP, když použil motor Rotax - ten byl vyroben v Gunskirchenu v Horním Rakousku. Reggiani získal pro Aprilii v roce 1987 první vítězství v historii značky Aprilia - v Misanu.

V sezóně 1989 byl poprvé nasazen do mistrovství světa 250-tek tovární tým- Jako jezdci byli angažováni Ivan Palazzese a Didier de Radigues. Bohužel Palazzese tragicky zahynul při GP na Hockenheimu. Vzápětí byl jako nový šéfkonstruktér u Aprilie zaměstnán Jan Witteveen (předtím Gilera a Cagiva), který se stal ředitelem závodního oddělení.

Pod jeho režií získali piloti s motocykly Aprilia celkem 23 titulů mistrů světa (125 a 250 ccm) a vyhráli více než 120 závodů Grand Prix. Továrními piloty byli třeba Biaggi, Rossi, Capirossi, Harada nebo Sakata. K dnešnímu dni má Aprilia na svém kontě celkem 54 mistrovských titulů.

Ivano Beggio vedl tento podnik k dalším skvělým úspěchům, postavil další motocyklové modely a také spolupracoval s firmami jako BMW, Suzuki a Rotax.

2000 koupil Ivano Beggio tradiční značky Laverdá a Moto Guzzi a stal se jedním z největších evropských producentů motocyklů. Když ale zkolaboval trh motocyklů 50-ccm, tak se koncern dostal 2004 do velkých finančních problémů. Značky Aprilia, Moto Guzzi a Laverdá převzal koncern Piaggio-Group.

Jan Witteveen (71) pracoval v letech 1989 až 2004 hodně blízko s majitelem továrny Ivanem Beggiou. Teprve 1989 bylo vybudováno závodní oddělení, tedy Reparto Corse - to v nejlepších sezónách zaměstnávalo 13 lidí. Ovšem v Noale bylo od roku 1997 pouze Reparto Corse, sériové motocykly se stavěly v blízkém městečku Scorzé.

Mimochodem: Jelikož jižně od Říma je městečko jménem Aprilia, tak častokrát docházelo k problémům s expedicí motocyklových součástek právě tam.

Firma Rotax postavila nejdříve pro kubaturu 250-ccm dvouválcový tandémový motor, kdy válce byly umístěny. v řadě za sebou. Potom ve spolupráci s JJ Cobas a Aprilií vznikla verze V2, kterou Italové stále vylepšovali.

Aprilia se pod Beggiem angažovala i v MS-trialu nebo třeba v MS-Supermoto. Ovšem hlavně v kubaturách Grand Prix 125, 250, 500 ccm (s Twinem) a MotoGP, stejně jako v MS-Superbike - s motocyklem V2.

Když vznikla 2002 nová čtyřtaktní kubatura 990-ccm MotoGP, závodila sice Aprilia na čtyřech frontách, ale chtěla za každou cenu být u toho hned v první roce závodění MotoGP - tedy o rok dříve než největší italský rival Ducati.

Protože v Reparto Corse nebyly žádné volné kapacity, tak tříválcový motor Cube byl poslán k dokončení do Anglie k firmě Cosworth, což se ukázalo jako velká chyba a po několika letech byl tento projekt pohřben.

Jak už jsem napsal, Aprilia chtěla za každou cenu být v nové kubatuře MotoGP dříve než Ducati, což se jim sice podařilo, ale úspěchy se nedostavily.

A proč došlo k finanční krizi v roce 2004? Ta měla několik důvodů. Zaprvé se kompletně v Itálii zhroutil trh s motocykly o objemu 50-ccm, neboť politika pojišťovacích společností nařídila povinné helmy. Počítejme společně: Zatímco 2002 vyrobila Aprilia ještě 200.000 skutrů o objemu 50 ccm, tak během dvou let jich bylo potřeba pouhých 50.000 kusů. A navíc musela být draho financována nově koupená Moto Guzzi. Banky chtěly hodně ovlivňovat obchodní politiku, Beggio byl proti a tak docházelo k velkým názorovým sporům. Proto také zakladatel firmy Aprilia Ivano Beggio odešel předčasně do důchodu...



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama