Reklama

Suzuki slaví letos 30 let závodění v MS-Superbike

V březnu 1920 vznikla firma Suzuki, od roku 1952 začala tato japonská továrna vyrábět motocykly. Historie v MS-Superbike je sice kratší, ale byla vyšperkována ziskem královské koruny.

Počátky dnešní továrny «Suzuki Motor Corporation» sahají až do roku 1909. Zakladatel firmy Michio Suzuki vydělal své první peníze za prodej tkalcovských stavů. Jeho firma skvěle vzkvétala a společnost byla oficiálně zveřejněna v roce 1920 - byl položen základní kámen dnešní firmy Suzuki.

Již v roce 1937 rozšířil Michio Suzuki své působení i do automobilového průmyslu a 1952 se zapojil rovněž do motocyklového světa a později i do motocyklového závodění.

V závodech Grand Prix motocyklů vyhrála Suzuki poprvé na ostrově Isle of Man ve třídě 50 ccm zásluhou německého jezdce Ernsta Degnera. Více o něm jsme napsali nedávno v těchto článcích: zde a zde.

První superbikový motocykl GSX-R750 se zúčastnil v roce 1985 legendárního vytrvaleckého závodu 24-hodin v Le Mans.

Když vzniklo 1988 MS-Superbike, tak byla Suzuki u toho! Pilot týmu Yoshimura Gary Goodfellow se postaral v japonském Sugu o první vítězství v šampionátu motocyklů co nejvíce podobných těm sériovým. O rok později to na stejném okruhu zopakoval pro značku Suzuki Doug Polen.

Ovšem s nějakým továrním týmem se Suzuki v MS-Superbike tohoto šampionátu nezúčastňovala a držela se spíše pozpátku. Přesto v každé sezóně se minimálně jeden jezdec s motocyklem Suzuki objevoval na startovním roštu. Vzhledem k minimálnímu zájmu továrny se také nedaly očekávat žádné převratné úspěchy: V letech 1990 až 1997 nezískal žádný pilot Suzuki ani jedno vítězství, nebo si nevyjel Pole-Position. Teprve 1998 vyhrál pilot s «wild card» Keiichi Kitagawa konečně závod WorldSBK, pochopitelně v Sugu.

V letech 2002 až 2004 chyběla Suzuki v šampionátu MS-Superbike. Ovšem na sezónu další došlo ke spojení továrny z Hamamatsu a belgického týmu Alstare. Následovaly nejlepší roky především zásluhou Troye Corsera. Australan totiž vyhrál 8 závodních jízd a získal celkem 18 pódiových umístění. To vše znamenalo první a dosud jediný titul mistra světa pro Suzuki!

Až do roku 2010 tvořila stáj Alstare neoficiální tovární tým Suzuki v MS-Superbike a pravidelně získávala umístění v Top-3. Zasloužili se o to kromě už jmenovaného Troye Corsera ex-mistr světa dvěstěpadesátek Ital Max Biaggi a také japonský lokalmatador Yukio Kagayama (mimochodem dvojnásobný vítěz z Brna 2006).

Protože se ale Japonci nechtěli finančně angažovat, tak týmový šéf stáje «Alstare Suzuki Corona Extra» Francis Batta tut spolupráci ukončil a v šampionátu WorldSBK zůstala s motocykly Suzuki pouze jediná stáj: Crescent Racing.

Ovšem 2016 odešla firma Crescent jako sponzor k Yamaze, a Suzuki jako stabilní značka od té doby v šampionátu oficiálně chybí. S «wild card» se objevují jen někteří jedinci, jako Bradley Ray (Donington 2018 v týmu Buildbase) nebo Dominic Schmitter (2017 v Jerezu za tým Hertrampf).

Během 30 let závodění v MS-Superbike získala Suzuki jeden titul mistra světa (Troy Corser 2005), 32 vítězství v závodech (naposled Eugene Laverty na Phillip Islandu 2014) a 136 pódiových umístění.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama