Reklama

Poslední závod Luigiho Taveriho

Švýcarská motocyklová legenda Luigi Taveri bojuje po těžké mozkové příhodě o svůj život: „Papa jede svůj poslední závod“, řekla dnes ráno jeho dcera Blanca.

Luigi Taveri by v sobotu 17. února postižen mozkovou mrtvicí, od té doby je ochrnutý a není schopen porozumět svému okolí. Trojnásobný mistr světa 125 ccm z let 1962, 1964 a 1966 (vždy na motocyklu Honda) vždy zastával názor, že nechce ukončit život v pojízdném invalidním křesle. Proto musela jeho rodina jeho přání akceptovat a 88-letý populární pilot 60. a 70. let nedostává žádné léky...Prostě bezbolestně zaspí...!

„Rozhodli jsme se, že necháme tatínka odejít ze života“, potvrdil Luigi «Gigi» Taveri Junior ve středu na Facebooku a vysvětlil: „Je to jeho vůle, a my ji musíme respektovat. Už před mozkovou mrtvicí se zdál hodně unavený. Měl ale napínavý a dobrý život. Ještě před dvěma týdny mohl dělat to, co měl nejraději: Tedy jezdit na motocyklu. A tak bych si ho chtěl zachovat ve vzpomínkách. Náš otec byl silná osobnost se železnou vůlí“.

Luigi Taveri se narodil 19. září 1929 v Horgenu v curyšském kantonu. Ještě před několika lety se pravidelně zúčastňoval závodů Classic a až do roku 2016 navštěvoval každý rok minimálně jeden závod Grand Prix.

Luigi Taveri začal svou závodní kariéru v roce 1953 v kubatuře 350 ccm. Závodil s motocykly Moto Guzzi, Ducati a MV Agusta, ovšem jelikož v tu dobu bylo hodně výborných italských jezdců, tak jako Švýcar nedostal vždy ten nejlepší materiál, Italové měli pochopitelně u italských továren přednost. A ani s motocykly Norton nebo MZ se mu nepodařilo prosadit se do absolutní světové špičky.

Přesto Taveri obsadil v sezónách 1955 až 1960 v řadě druhé, třetí, druhé, třetí, čtvrté a šesté místo v konečném pořadí MS 125 ccm s motocykly MV Agusta a Ducati.

Ovšem proslavily ho především teprve sezóny, kdy začal jezdit s motocykly Honda. 1961 se objevil v kubatuře 125 ccm s továrním japonským čtyřtaktem a hned v první sezóně obsadil třetí místo. Následovaly tři tituly mistra světa v letech 1962, 1964 a 1966.

Vlastně chtěl Taveri po sezóně 1960 ve věku 31 let se závoděním skončit...Ale jeho žena Tilde se dozvěděla o vstupu Japonců do mistrovství světa. Od zástupce Hondy v Curychu pana Hintermüllera si obstarala adresu Honda Japan a leteckou poštou poslala zakladateli firmy panu Soichirovi Hondovi soukromý dopis.

Okamžitě dostal Taveri tovární smlouvu a dokonce ještě závodil na legendárním pětiválci Honda 125-ccm. Ten pak dostal jako dárek k ukončení kariéry, k tomu ještě čtyřválec o objemu 250-ccm.

Po ukončení závodní kariéry provozoval renomovanou karosářskou dílnu v Au/Wädenswil na břehu curyšského jezera.

Taveri má na svém kontě celkem 143 startů v mistrovství světa silničních motocyklů. Závodil ve všech sólových kubaturách, počínaje 50 přes 125 až po 250, 350 a 500 ccm. A dokonce jako spolujezdec byl při domácím závodě GP Basileje 1954 s jezdcem Hansem Haldemannem odmávnut na šestém místě v cíli závodu o body do mistrovství světa side.

Taveri vyhrál celkem 30 závodů GP, na stupních vítězů stál 89x a má na svém kontě celkem 28 nejrychlejších kol během závodu.

Taveri závodil v době, kdy pojem «Sponzor» ještě vůbec neexistoval, pouze měl na motocyklu malé nápisy technických názvů jako Honda, Regina (řetězy), Castrol (olej) nebo Dunlop (pneumatiky). Jeho typickým označením byl «Helvetský kříž» na helmě.

Osobně jsem se setkal s panem Taverim v curyšském Hallenstadionu, kde v rámci «Noc švýcarského sportu», jel se svou Hondou 125 ccm exhibiční stíhací závod s dalším Švýcarem, známým i u nás v Hořicích, Walterem Runggem (Honda 250). A pak jsme si bezvadně popovídali nejen o kolech, ale samozřejmě i o motorkách.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama