Reklama

BMW Motorrad půjde do tříválce

Na stránkách patentového úřadu se před nedávnem objevila informace o zapsání ochranné známky na motor W3.

Patent si zaregistrovala firma Bayerische Motoren Werke, a v souvislosti s tím se nabízí řada otázek. Pokud se nový motor dostane do výroby, v jakém modelu by mohl sloužit? Bude BMW znovu vyrábět cruiser?

Je to už deset let co značka BMW stáhla z výroby svůj zatím jediný cruiser, model R 1200C. Možná právě teď přišel čas s tím něco udělat. Mohutné cruisery jsou v kursu a každý výrobce, který to myslí v konkurenčním boji vážně, by neměl tuto třídu opomenout. BMW se sice poslední dobu zaměřuje na sportování a cestování, ale ani stylové stroje nechce nechat stranou. Model R Nine T všem ukázal, že v Německu klasické motocykly prostě umí, takže proč neoprášit zašlou slávu cruiserovského motorkaření.

Pokud se podíváme do minulosti, tak právě zmiňovaný cruiser R 1200C byl echt stylovkou, která však bez větší modernizace neměla šanci další roky vydržet v nabídce. BMW nepřistoupilo na hru ostatních výrobců udělat silácký cruiser typu Triumph Rocket III a dát tak lidem to co chtějí, a tak se upustilo od pokračování ve výrobě. A nebylo by to BMW, aby vzkříšení nějakého modelu nemělo přidanou hodnotu. Zaregistrované patenty totiž ukazují na konstrukci tříválcového motoru do V. Zatím se tedy spekuluje pouze na základě pár výkresů, na kterých je vzduchem chlazený motor. Když však připočteme, že půjde o čistý a jednoduchý vzhled, vychází nám, že uplatnění najde nejspíše u stylového motocyklu typu cruiser.

Několik patentů podobné konstrukce tu již je a značky Harley-Davidson nebo Moto Guzzi o složitosti tohoto řešení vědí své. Hlavní nevýhodou původních plánů amerického výrobce bylo, že rozpětí mezi prvním a třetím válcem bylo 90 stupňů a zabíralo velký prostor. Takové rozpětí motoru má vliv i na jízdní vlastnosti a nezapomínejme ani na náklady a složitost při výrobě. Motor W3 od Moto Guzzi z roku 1982 označen W103 byl pak navržen tak, aby první a třetí válec byly vystrčeny po stranách, ostatně tak jak to máme od Guzziny rádi.

Nákresy od BMW ukazují motor s úhlem 65-75 stupňů, což je mnohem blíže ke klasickému konvenčnímu řešení véčkového dvouválce. Konkrétně pak BMW nechalo zapsat dva patenty. V prvním případě jde o to, že každý válec pracuje na svém ojničním čepu a funguje jako řadový tříválec. Druhý patent ukazuje, že přední a zadní válec mají společný čep a svislý prostřední válec si jede sám za sebe. V každém případě uvidíme až časem, co se z toho všeho uskuteční.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama