Reklama

Test BMW R Nine T: německý rebel

O speciální model na oslavu devadesátiletého výročí bavorského výrobce motocyklů je celosvětově obrovský zájem. Proto jsme rádi, že jsme jej mohli přizvat do redakčního testu.

BMW R Nine T je specialitkou v jedné stopě, kterou když budete chtít vlastnit a poptáte jej v Čechách, stále si nějaký čas na její dodání počkáte. Za takovým zájmem stojí především netradičně pojatý koncept stylové novinky oslavující devadesátileté působení bavorské značky, jenž využívá nejmodernější techniku BMW Motorrad. Za bezmála čtyři sta tisíc byste měli dostat nekapotovaný stroj osazený moderním plochým motorem, který nejen dobře vypadá, ale i jede. Je tomu opravdu tak?

Na tuto otázku si zodpovíme později. Pokud totiž zůstaneme u popisu vzhledu tohoto originálního „bavoráku“, musím říci, že jeho retro styl s maximálním využitím soudobé techniky modrobílé značky se mi opravdu líbí a až na některé detaily, jako lacině vypadající plastová zrcátka, se v případě R Nine T jedná designově zdařilý motocykl s roadsterovým vzhledem. Ten navíc skýtá spousty neotřelých řešení a navíc si lze díky řadě doplňků upravit tento stroj podle svých představ.

Například jeho zadní část se sedlem pro spolujezdce, držákem značky a zadním světlem lze zcela odmontovat, aniž by konečný vzhled vážněji utrpěl. Pokud se tak stane a řidič odstraní zadní část motocyklu, potom hruška kardanového převodu nabízí hned trojici míst, na které je možné uchytit zadní světlo, směrovky a držák registrační značky. Prostě tak, aby motocykl mohl opět legálně do ulic. Pro jiného individualistu je zde dále možnost přidělat hliníkovou krovku neboli kryt sedla spolujezdce ve stylu café racer. Klasická koncepce dvou výfukových koncovek vedených na levou stranu zapadá přesně do stylu roadster. Nebude-li se vám však toto „nastavení“ koncovek líbit, můžete sáhnout po titanové koncovce od Akrapoviče a nebo ji rovnou nechat vyvést efektně pod sedlem.

Z dalších příjemných detailů musíme zmínit hliníkové kryty osmnáctilitrové nádrže, všudypřítomný znak BMW také v předním světle a přívody vzduchu k airboxu s nápisem Nine T (ty měl i testovaný stroj). Na přání lze vybírat mezi eloxovanými, respektive karbonovými doplňky. Karbonový můžete mít přední blatník nebo kryt motoru. Většina budoucích majitelů se asi zeptá na nabízené stylové oblečení, aby na své projížďce vypadali dostatečně cool. Vzhled a exkluzivita BMW R Nine T bude jistě pro většinu zákazníků tím hlavním důvodem pro koupi stroje za cenu čtyři sta tisíc korun, jak jsem se ale cítil já za jeho řídítky?

Po usednutí na ploché nízko položené sedlo uchopíte široká řídítka a spatříte dvojici kruhových analogových přístrojů mezi nimiž je umístěn displej palubního počítače a nad ním dobře čitelné kontrolky. Dál už vidíte pouze asfalt před vámi. Posaz sice trochu připomíná ten na klasických sportovní motocyklech, ale ani po několika desítkách kilometrů není rozhodně nepohodlný. S nahrbeným úchopem se pak můžete v klidu vrhat do zatáček a plně se spolehnout na dvojicí obrácených vidlic se čtyřpístkovými radiálně uchycenými brzdiči pocházející ze supersportovního S 1000 RR. Tahle motorka brzdí opravdu velmi dobře a jistě se hodí i to, že ABS má již v základu. V technických pasážích jezdec cítí i poměrně dlouhý rozvor, přičemž zavěšení zadního kola má na starosti klasický Paralever s centrální tlumící jednotkou. Při vysokých rychlostech v přímém směru umí být BMW R Nine T velice stabilní, kolem 170 km/h budete mít zaručeně ruce vytahané jako opičák. Tahle motorka za to v případě potřeby umí zatáhnout a dlouhodobě překonávat odpor větru nemusí být pro každého zrovna příjemné.

Srdce motocyklu je starý dobrý vzduchem chlazený dvouválec s protilehlým uspořádáním, který je identický s tím, jaký pracuje v modelu R 1200 R. Má tedy zdvihový objem 1170 ccm, výkon 110 koní v 7750 otáčkách a velmi slušný točivý moment 119 N.m při 6000 otáčkách za minutu. Tyto hodnoty jsou na zadní kolo přenášeny za pomoci šestistupňové převodovky ve spolupráci s kardanovou hřídelí, která je zavěšena na letmo uloženém sedmnáctipalcovém zadním kole.

Jízdně asi nikoho bavorský retromotocykl asi nikoho nezklame. Zátah motoru od nízkých otáček je famózní a dobře odstupňovaná a přesná převodovka i zmíněný velmi stabilní podvozek z kvalitních komponent dovedou vzhledově klasičtější BMW dohnat ke velmi svižné jízdě, za kterou by se nemusel stydět ani jakýkoliv sportovní roadster. Navíc ubrzdit tuhle 222 kilogramů těžkou nádheru není zvláště při jízdě sólo žádný problém. Pokud se vám tahle kombinace klasického vzhledu a moderní techniky líbí a zároveň máte modrobílou značku rádi, R NineT musíte mít v garáži.

Technické údaje

Motor: vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec s protilehlým uspořádáním. Vrtání a zdvih 101 x 73 mm, zdvihový objem 1170 ccm, kompresní poměr 12:1. Největší výkon 81 kW (109 k) při 7750 1/min, největší točivý moment 119 N.m při 6000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: šestistupňová převodovka, sekundární převod kloubovým hřídelem.

Podvozek: ocelový trubkový rám, přední USD teleskopická vidlice o průměru 46 mm, zdvih 120 mm, zadní BMW Paralever s centrálním tlumičem, zdvih 120 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá čtyřpístková o průměru 320 mm, vzadu jednoduchá o průměru 265 mm s dvoupístkovým třmenem. Pneumatiky 120/70 R17 vpředu a 180/55 R17 vzadu. Rozvor 1476 mm, výška sedla nad zemí 785 mm, provozní hmotnost 222 kg. Objem palivové nádrže 18 litrů.

Cena: 385 000 Kč

2 BMW R nine T242 BMW R nine T252 BMW R nine T272 BMW R nine T232 BMW R nine T222 BMW R nine T211 BMW R nine T021 BMW R nine T011 BMW R nine T031 BMW R nine T041 BMW R nine T051 BMW R nine T061 BMW R nine T071 BMW R nine T081 BMW R nine T091 BMW R nine T101 BMW R nine T111 BMW R nine T121 BMW R nine T131 BMW R nine T142 BMW R nine T152 BMW R nine T162 BMW R nine T172 BMW R nine T182 BMW R nine T192 BMW R nine T20



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama