Velký test pneumatik Michelin
- Publikovno: 11.4.2013
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Soudobá technika posouvá hranice možností neuvěřitelným tempem. Mnoho výrobců neustále nabízí nová zlepšení, ještě větší porci výkonu při nižší spotřebě, avšak všechny stroje potřebují kvalitní pneumatiky, aby mohly skutečně naplno ukázat, co v nich doopravdy je.
Testování nových pneumatik patří k mým nejoblíbenějším. Důvody jsou nasnadě: teprve kvalitní obutí nechá vyniknout přednostem danného motocyklu, což samozřejmě platí i naopak: i sebelepší motocykl obutý do starých a „olítaných“ pneumatik ztrácí veškerý svůj spirit. Laicky se dá říct, že bez dobrých pneumatik to zkráta a jednoduše nejde! Svět motorsportu toto prosté konstatování nanejvýš potvrzuje, vždyť vhodná volba pneumatik a správné nastavení podvozku jsou alfou i omegou úspěchu všech závodních týmů na světě – bez ohledu na disciplínu napříč celým spektrem tohoto odvětví. Není tedy divu, že se špičková kvalita sériové produkce nadále neustále zvyšuje, protože může těžit právě z drahocených zkušeností nabytých v motorsportu.
A v době, kdy letošní nekonečná zima pomalu ustupuje, se vydáváme do portugalského Portimaa na test nových pneumatik, které pro letošní sezonu „upekli“ hoši v Michelinu. Za zmínku jsitě stojí i fakt, že tři letošní novinky pro segment motocyklů vyvíjel Michelin spolu s BMW. Německá preciznost ve spojení s francouzskou elegancí, to vypadá na hodně vzrušující záležitost! A všudypřítomná mračna naznačují, že budeme mít ty nejlepší podmínky pro test jak na suchu, tak na mokru.
Víra má je silná a zázraky se dějí, francoužští vývojáři se usmívají a první paprsky jarního slunce nesměle olizují promáčený povrch závodního okruhu na samém jihu evropského kontinentu. Firma Michelin připravila na letošní sezonu pro milovníky jedné stopy hned šest novinek, které zastřešují rozsáhlou bikerskou rodinu od malých a středních motocyklů přes stále populárnější kategorii cestovních endur až po okruhové pily. Po včerejší teorii nás dnes čeká praktická zkouška, pro kterou vývojáři Michelinu vybrali tři nejzásadnější nové produkty: Michelin Anakee III pro velká cestovní endura, Michelin Pilot Power III pro každodenní jízdu na street biku a jako třešnička na dortu nás čeká i zbrusu nová michelinka Pilot SuperSport na takovéto domácí klouzání a okruhové řádění.
Všechny tyto produkty vycházejí z osvědčené technologie 2CT (two coumpound technology), což v praxi znamená použití dvou druhů směsi na běhounu pneumatiky, přičemž střed pneu je z tvrdšího, odolnějšího materiálu a boky jsou naopak vyrobeny z měkčího materiálu, který zajišťuje maximální oporu a grip v náklonu. Novinkou je též použití speciálních příměsí, nezásadnější je přítomnost siliky a efektivní využití struktury jejich polimerů. Já tomu zasvěceně říkám mikromagie! Ale dost bylo řečí, pojďme se svézt...
Na GS do ráje
Autobus nás zvolna unáší zvlněnou krajinou, všudypřítomnou zeleň od rána bičuje šedomodrý déšť a všudepřítomná chudoba mi výrazně připomíná, jak dobře se máme u nás doma. Možná je to ten pravý důvod, proč se jako jediný z přítomných usmívám, ostatní „rideři“ se mračí, stejně jako nízká oblaka atakující pevninu z oceánu. Mají zachmuřené tváře, polovina jich sem dorazila z USA a již pár dní se těší na okruh, ale nechtějí vodu… Mně to nevadí. Zaprvé jsem moc zvědavý na „wet grip“ a zadruhé vím, že odpoledne přijde slunce! Ale protože zatím stále prší, začínáme po příjezdu na dráhu s testem nové řady endurového obutí Anakee III. A jelikož bude tato nová guma spolu s její offroadovou verzí Anakee Wild dodávána z prvovýroby na nová GS, směje se na nás celá řada nových bavoráků! Vpředu se hrdě tyčí zbrusu nové, kapalinou chlazené „dvanáctky“, vedle nich stojí také několik osmistovek a na konci dlouhé řady vidím pár Triumphů, dvě Yamahy Superténéré v neposlední řadě je tu i Honda Crosstourer. Slušný výběr, že?
Jenže nové BMW R 1200 GS vyzařuje takovou auru, že si je mí kolegové okamžitě rozeberou. Na mě tak „zbude“ osmikilo GS, jelikož triumfy už také došli. Opět se usmívám, všechno je jak má být! „Dřív, než se vydáme do okolních kopců, zkusíte si každý jedno kolečko na GS s Anakee II a pak hned s Anakee III. Tak nejlépe poznáte zásadní rozdíl mezi starou a novou pneumatikou!“ říká nám Jeanfrancois Rizierer, duchovní otec a autor nového dezénu Anakee III. Tak pozor, tady je něco jinak! Vzorek nové Anakee se totiž nepodobá ničemu, co jsem doposud na endurovém obutí viděl. Tvar prořezů je tak inovativní, tak jiný! Stará Anakee měla klasicý prořez s tu větším tu menším špalkem, tohle je ale jiná káva, novou Anakee v davu rozhodně nepřehlédnete! A nejde jen o to, být jednoduše jiný. Ano, autenticita pomáhá vymanit se z davu, ale tohle je vážně úlet! Zkosené náběhy směřující z obou stran do ještě podivnější struktury jednotlivých, hadovitě tvarovaných prořezů či stínohra vnitřní linie s trojúhelníkovými výstupky, unikátní tvary kam se podíváš. Většina z přítomných nadšeně zkoumá nový profil, ale to už dvojice BMW vesele přede a povel zní: první pán na holení!
Rozdíl lze cítit okamžitě, již po několika metrech. Na stále ještě mokré dráze se nová Anakee vrhá do zatáček, jako by snad ani nekáplo, zpočátku to úplně nechápu. Vždyť ještě před chvílí na starším typu jsem v tomhle vynglu raději ani nedýchal, a nyní zcela v klidu posílám GS z náklonu do náklonu. „Hmm, tak tohlle se jim vážně povedlo!“, říkám si v duchu a v osmé zatáčce s překvapením zjišťuji, že vůbec nevnímám, jestli prší nebo ne, a má pozornost se soustředí výhradně na vedení stroje! Je to zvláštně příjemný pocit. Většina motorkářů ví, jaké to je, když uprostřed vyjížďky se spustí liják... Každý výrazně ubere plyn a úhel náklonu se instinktivně zmenší natolik, že člověk začně zatáčet víc řídítky než tělem. Zde se však podvědomé reakce zcela liší. S každou další zatáčkou získávám dlaší porci důvěry a výsledné měření ukazuje, že na mokru není problém klopit velké cestovní enduro k hranici 35%. Také brzdný účinek je výrazně lepší než u předchozí generace – a to stále silně prší! „Ano, i v této oblasti jsme výrazně posílili“, chlubí se Stephane Brihat, věčně usměvavý vývojář Michelinu, „stejně jako celkově lepší grip, tedy přilnavost nutná k efektivnímu přenosu výkonu na silnici... A jako bonus je tu i delší životnost, jelikož Anakee III je se svým kulatějším tvarem a s větším podílem styčné plochy výrazně více orientována na použití na silnici, a přesto jí výlet do lehkého terénu nevyvede z míry. Naopak pro milovníky adventury a dálkových cest je určena off-roadová verianta Anakee Wild s výrazně hrubším, terénním profilem.
Každodenní Pilot
Sotva jsme se vrátili z okolních hor zpátky na závodní dráhu, už tu na nás čekají další krásné biky obuté tentokrát do nových pneumatik Michelin Pilot Power 3, jež navazují na dnes již referenční model Pilot Road 3, s tím rozdílem, že Road 3 byl navržen na běžnou silnici, kdežto Power 3 umí také pošilhávat po okruhu. Její použití je percentuálně rozděleno takto: 85% silnice, 15% okruh. To v praxi znamená silniční homologovanou pneumatiku s výrazným sportovním charakterem. A protože závodní dráha ještě zcela neoschla, vydáváme se opět na veřejnou silnici, tentokrát na všemožných naháčích tedy street ride! Nejprve si vybírám Triumph Speed Triple, který v půli naší osmdesátikilometrové jízdy měním s německým kolegou za Ducati Monster 1100. Uvidíme, jak si Pilot Power 3 povede!
A jelikož je stále mokro a z jednotlivých mraků sem tam spadne malá průtrž, máme opět jedinečnou možnost vyzkoušet nový produkt v těžkých podmínkách. I zde je výrazně znát, jak moc drží tato pneumatika na mokru. To ostatně uměly již Pilot Road 3, ale ani nová verze Power nestojí v koutě, ba naopak. Lehkost s jakou nění rychle směr je příkladná. V táhlé levotočivé zatáčce přidávám velmi brzy po nájezdu raszantně plyn a Speed Triple se namísto lehkého klouznutí bokem okanžitě vzpíná na zadní kolo. Zkouším to znovu v další pravé a výsledek je stejný! Na následující rovině řadím opětku a šestku a snažím se „rozmotat poslední kvalt“ kam až to půjde a následující serpentina senezadržitelně blíží. Teď se rychle něco musí stát, rychlost musí rapidně dolů. Intenzivně jdu na brzdy, elektronika bliká jak smyslu zbavená, ještě více přimáčknout a v mžiku podřadit na trojku... Jako mžik prolétám lehkou šikanu a pochvalně se culím do přilby. Stabilita v přímém směru je suverénní jak v maximální rychlosti, tak v totální deceleraci. Ještě že nebyla fatální...
Po chvilce zastavujeme a já přesedám z hladkého tříválce na pulzující dvouvál. Vše je zcela jiné, vše se zde ovládá daleko větší silou a motor má výrazný brzdný účinek a vysloveně hrubou reakci na změnu zatížení. Větší rozdíl snad být ani nemůže. O to lepší je můj dojem, když se po chvíli co vstřebám změnu jízdního projevu, přesvědčuji, že je vše při starém. Power 3 drží jak přibitá, ochotně mění směr a i bez kontroly trakce přenáší mocný výkon, aniž by potřebovala asistenci. I zde si zaslouží borci z Michelinu pochvalu, protože nakládat na morku jako by byla vozovka suchá, je moc příjemná záležitost.
Super Sport
A nyní, pánové, přichází čas na opravdové potěšení! Silný jížní vítr závodní dráhu rychle vysušil a na nás čeká Top dnešního dne, nová Michelin Power Super Sport. Jak již název napovídá, je tato pneumatika určena převážně pro všechny typy supersportů a superbiků, jejichž kapoty hrdě hlásí: My jsme byly zrozeny k závodění! Ale přesto se budeme většinu života potulovat po okreskách a v běžném provozu... Ano, taková je realita všedního dne. Většina majitelů Yamahy R1, Suzuki GSX-R 1000 či BMW S1000RR se sice rádi svezou na okruhu, ale většinu roku stejně sdílí s ostatními učastníky silničního provozu na běžných komunikacích. A právě pro ně byla vytvořena nová pneumatika, jejíž poměr okruh/silnice vychází 50:50, tedy fifthy fifthy. Dva druhy směsi i zde zajišťují vyšší žívotnost středu pneu a zároveň výraznou, téměř slickovou přilnavost na samém okraji obutí. Zajímavé je, že nově vytvořený profil umožňuje docílit efektu, kdy se styčná plocha zvětšuje s úhlem náklonu. Tuto plochu můžeme dále ještě výrazně posílit snížením tlaku v zasdní pneumatice při okruhovém řádění, kde místo standardního tlaku 2,8 bar dáváme 1,5 bar – a to až o 52%.
Mě osobně nejvíce překvapila životnost nové Power Super Sport. Po 45 rychlých kolech na referenčním stroji BMW S1000RR (což je mimochodem nejsilnější sériový bike současnosti) byla zadní pneumatika v naprosto perfektním stavu a z jejího povrchu zmizelo sotva 20% materiálu. To znamená, že na této gumě na okruh suverénně dojedete, pak so dáte parádní odpoledne po 5 x 20 min a zas suverénně odjíždíte domů na té samé pneumatice, aniž by vám cestou zpět mohl policista cokoli vytknout! Další kapitolou má být zkouška brzdného účinku na suchu a na morku. Pro tento účel zde mají speciální koridor, ve kterém neustále teče potok vody a hned vedle něj je suchý pás s perfektním povrchem. Referenčním strojem je opět divoké BMW, brzdná dráha se měří pomocí GPS a ABS je samozřejmně zapnuto. První zkouškou je zastavení z 50 km/h do klidu na deset pokusů na mokru i suchu a výsledek je nečekaný. Průměrná brzdná dráha na suchu je 6 m, avšak na morku je to o pohých 0,5 m více!!! Při dalším měření, tentokrát jde o zastavení z 80 km/h se rozdíl mezi suchým a mokrým povrchem liší o 1,1 metru, což je doslova parádní. Skvělé také je, že podle techniků nehraje v tomto testu teplota asfaltu potažmo vzduchu žádnou roli. Přiznám se, že mi to ještě pořád úplně nedochází, ale opakování dělá nejen mistra, ale také dojem a všichni kolem pochvalně přikyvují hlavou.
Nezbývá, než se opět vrátit na okruh a začít „tahat“ co to jde. Na konci cílové rovinky, kdy ručička tachometru letí k 270 km/h mocně brzdím a kokám, že mi do začátku první pravé zatáčky zbývá ještě pár metrů... Jistě, BMW se vší tou moderní eletronikou brzdí jak o život, ale pneumatika zprostředokovává tuto činnost. Rychle do náklonu, a na výjezdu z vracáku je třeba držet plyn. BMW letí do kopce směrem k prvnímu horizontu na trojku a a zse je třeba dramaticky zpomalit. Vše probíhá tak nějak samo. Elektronika sice neustále bliká a hlásí cosi, ale já jen upřeně zírám před sebe směrem k nejbližší zatáčce a ztrácím pojem o čase. Až cílová šachovnice náhle ukončuje extázi, kterou člověk zažije jen s kolenem brousícím o asfalt.
To nejlepší nakonec, říká se, a je tomu skutečně tak. Dojem z nového Super Sportu je prostě super. Její talent pro okruhové ježdění v kombinaci s dlouhou životností silničního pláště mě doslova nadchnul a zcela potvrdil fakt, že teprve prvotřídní pneumatiky dovedou zprostředkovat skutečný potenciál stroje v jeho nejčištší podobě. Jen ne každý to chápe...
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 11.4.2013
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Juan Martinez: Pro Valentina Rossiho se vyrobilo sedm různých Ducati za dva roky
- dnes - Lorenzo Dalla Porta pojede s Ducati CIV
- včera - Aktuálně z MS-SSP 300
- včera - Lorenzo Baldassarri pojede 2025 MotoE
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 5.12. - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
Další z rubriky
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 9.10. - KTM 1390: novinkou je automatické řazení AMT
- 7.10. - Honda NT1100 2025: s elektronickým podvozkem
- 30.9. - Kawasaki Versys 1100 2025: se silnějším motorem