Reklama

Rudge Ulster: britský šampion

„Pravděpodobně nejrychlejší motocykl ve třídě 500ccm, který se v současnosti vyrábí.“ Takto byl inzerován motocykl, který produkovala britská továrna Rudge-Whitworth od roku 1929 až do začátku druhé světové války.

Kvůli hospodářské krizi v roce 1933, která firmě přinesla velké finanční problémy, byla výroba zastavena a firma byla dána do konkurzu. V roce 1936 jí převzala společnost Gramophone Co Ltd (později známá jako EMI), avšak s vypuknutím druhé světové války její výroba motocyklů končí. Po válce se produkce této slavné značky již neobnovila, neboť firma EMI se rozhodla věnovat zejména své hlavní činnosti a to byly gramofonové desky.

Původně se motocykly jmenovali Rudge Whitworth, ale po vítězství Grahama Walkera na Grand Prix Ulster v roce 1928, byl přejmenován na Rudge Ulster. Bylo to vlastně vůbec poprvé, kdy se na silničním závodě proháněl motocykl rychlostí vyšší než je 130 km/h. Vítězství však mohlo přijít již o dva měsíce dříve na Isle of Man TT, avšak kvůli problémům s průtokem oleje, které přišli v posledním kole, prohrál Walker závod Senior TT.

Ve stejném roce získává Rudge další rychlostní rekord. Ernie Nott pokořil rychlost 160 km/h, výkon je 22 kW. V roce 1930 se na strojích Rudge Ulster účastní závodu Isle of Man TT Senior hned čtyři závodníci ve třídě 500ccm a vyhrávají týmovou cenu, protože Wal Handley vítězí s rekordní rychlostí 119,48 km/h, Graham Walker je druhý, Smith šestý a Ernie Nott sedmý.

Původně byl tento motocykl vyvinut jako závodní prototyp. V průběhu deseti let prošel různými úpravami a inovacemi. Snad nejvýznamnější změna bylo zavedení hlavy válce se čtyřmi řadovými ventily u původních jednoválcových motorů s tyčovým rozvodem shora. Tyto nové motory byly napojeny na čtyřstupňovou převodovku ovládanou nohou. Další významná změna byla u brzdění, kde brzdový pedál ovládal přední i zadní brzdu a zároveň byla na řídítkách umístěna rukojeť, která ovládala přední bubnovou brzdu. Vzhled motocyklu i nyní dává tušit, že se jedná o sportovní stroj.

Rudge Ulster04Rudge Ulster05Rudge Ulster13Rudge Ulster12Rudge Ulster10Rudge Ulster09Rudge Ulster08Rudge Ulster02Rudge Ulster01Rudge Ulster03Rudge Ulster07Rudge Ulster06



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama