Reklama

Nejvýkonnější motocykly na trhu

Dvě stě v městě, třista z místa – asi tak by se daly jednoduše charakterizovat schopnosti jednostopých supersportovních strojů, které mají homologaci do běžného provozu a výkon dvou stovek koní na zadním kole.

BMW S 1000 RR

Extrémní supersport, který vyhrává letos všechny srovnávací testy na světových okruzích, má označení BMW S 1000 RR a také v České republice se mu dostalo hned na úvod jeho kariéry ocenění v anketě Motocykl roku 2010. Podle BMW je hlavním znakem tohoto čtyřválcového supersportovního motocyklu je poměr mezi výkonem a váhou (193 koní/204 kg). Srdcem mnichovské novinky je kapalinou chlazený řadový litrový čtyřválec o výkonu 142 kW při 13 000 1/min (maximální otáčky 14 200 1/min). Největší točivý moment této sportovní pohonné jednotky je velice slušných 112 N.m, které jsou k dispozici při 9750 1/min. Dva sací a dva výfukové ventily na válec jsou po vzoru agregátů z F1 vyrobeny z extra lehkého titanu. Všechny ostatní součásti motoru jsou vyrobeny z ohledem na kompaktní rozměry a nízkou váhu, což dokumentuje i fakt, že úzká a štíhlá pohonná jednotka váží necelých 60 kilogramů. Výfukový systém je vyroben kompletně z nerezové oceli a výsledkem je mimo jiné i efektní zvuk, linoucí se z koncovky výfuku.

Mnichovská novinka, kterou na českém trhu pořídíte za 395 tisícovek, patří k nejlehčím supersportovním strojům v objemové kategorii do 1000 ccm a jezdec kromě již zmíněného nejlepšího poměru výkon/hmotnost ve své třídě získá u BMW již tradiční nastavení podvozku, které představují různé jezdecké módy k dispozici na dotek tlačítka (rain, race a profi). Za příplatek může být motocykl BMW S 1000 RR vybaven ABS (hmotnost pouhých 2,5 kilogramu) či závodním trakčním systémem (Dynamic Traction Control). Tyto pomůcky výrazně pomohou ke zvládnutí novinky i méně zkušeným jezdcům. Ono mít na zadním kole skoro 200 koní už chce přeci nějakou odvahu a hranice 300 km/h tedy není ani pro tento motocykl nedosažitelná.

Ducati 1198S Corse

Krásná Italka s označením 1198S platí na trhu supersportovních motocyklů mezi opravdové unikáty a lze ji přirovnat k Ferrari na dvou kolech. I když design tohoto motocyklu vás jistojistě uchvátí, to nejdůležitější se ukrývá pod „sukní“ dvouválcového stroje z Boloně. Zde uložený kapalinou chlazený, čtyřdobý dvouválec do L má zdvihový objem 1198 ccm a nejvyšší výkon 170 koní (125 kW) při 9 750 1/min. Největší točivý moment 131 N.m je k dispozici při 8 000 1/min. Zvláště na něm je vidět jasný potenciál oproti japonské čtyřválcové konkurenci, kdy vyšší točivý moment nastupuje v nižších otáčkách. A když k tomu připočítáte suchou hmotnost 171 kg, musí vám na papíře vycházet velmi zajímavý výsledek, který se projeví nejlépe na uzavřeném okruhu. Na dálnici lze s tímto strojem upalovat za efektního zvuku dvouválce až třístovkou. Základní cena Ducati 1098S je 575 000 Kč. Za výjimečnou verzi Corse, která upomíná svým zbarvením a výbavou na úspěchy ve světovém šampionátu zaplatíte ještě více (639 000 Kč)

Honda CBR1000RR Fireblade ABS

Pánové od Hondy a od loňského roku nabízejí sportovně orientovaným motocyklistům převratnou novinku v podobě elektronickým systémem ABS. To je k dispozici v jejich geniálně vyváženém modelu Fireblade. Navzdory všem zapřísáhlým odpůrcům elektroniky funguje nové ABS výborně nejen v provozu, ale i na závodní trati, přičemž ani v extrémním nasazení citlivost dávkování brzdného účinku nikterak neutrpěla. Elektronické ABS dodá jistotu zvláště méně zkušeným jezdcům, kdy zamezuje podklouznutí kola při intenzivním brzdění z vysokých rychlostí na samé hranici pádu. Honda CBR1000RR Fireblade se jinak dále spoléhá na osvědčený čtyřválec o výkonu 180 koní a točivém momentu 113 N.m při 8500 1/min, který celkem 210 kilogramů těžkému motocyklu dává doslova křídla. Proto i tento motocykl vyžaduje zejména velmi zkušeného jezdce, jenž v provozu dovede udržet své emoce na uzdě. Cena Hondy CBR1000RR Fireblade ABS je 415 900 Kč, přičemž za ní dostanete plně vybavený motocykl s antihoppingovou spojkou, radiálními předními brzdami a elektronickým tlumičem řízení.

MV Agusta F4 1078 RR 312

Italský klenot na dvou kolech posílil a číslovka na konci jeho názvu tam není jen tak. Nejvyšší rychlosti 312 km/h totiž celkem 192 kilogramů těžký stroj opravdu dosáhne. Může za to čtyřválec se zdvihovým objemem 1078,4 ccm, který dává největší výkon úctyhodných 190 koní. Poslední generace tohoto exklusivního supersportu má také přepracované výfukové potrubí i odpružení od firmy Marzocchi. Cena na českém trhu je 584 tisíc korun.

Suzuki Hayabusa 1300

Japonská Suzuki má v nabídce tak trochu ve stínu supersportovní ikony GSX-R 1000 model Hayabusa 1300, který jak samo označení napovídá pohání kapalinou chlazený čtyřválec o zdvihovém objemu 1340 ccm. Jeho výkon 198 koní a zejména mohutný točivý moment 155 N.m při 7200 1/min vás hned po rozjezdu přesvědčí, s kým, že tu máte čest. Jedná se i podle našich zkušeností o velmi rychlý motocykl vhodný také na dlouhé cesty a jeho nadřazenost vynikne zejména při přímé jízdě na dálnici. Zde celkem 260 kilogramů těžká Hayabusa 1300 deklasuje ostatní účastníky provozu výbušným pružným zrychlením a maximální rychlostí. Když se vám na rovném a přehledném úseku zastaví ručička rychloměru na číslici 320 km/h a vše ve zdraví přežijete, máte zážitek na celý život. A překvapí vás i cena tohoto výjimečného stroje, jenž z vašeho účtu odsaje 350 tisícovek.

BMW S 1000 RRCBR1000RR9F4Nuova MV AGUSTA F4GSX1300R_L0_YAY_E19_D11982009_DUCATI_1198_176



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama