CRP Energica EGO: supersport na elektřinu
- Publikovno: 13.1.2014
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Italská firma CRP přichází na trh s kapotovaným motocyklem, jenž pohání elektromotor s úctyhodným výkonem a dojezdem.
Když se zmíní italské město Modena, všem se vybaví jména jako například Lamborghini, Ferrari a Maserati. Ovšem za poslední roky se čím dál tím více ve spojení s tímto městem hovoří i o značce CRP, která zde také sídlí. Důvodem je nový elektromotocykl s názvem Energica EGO. Firma však není žádnou neznámou, co se týká trhu na poli motorismu. Již téměř čtyřicet let dodává součástky do Formule 1 a to do většiny týmů. Nyní se firma rozhodla expandovat a to do oblasti výroby elektromotorek a tak založila značku Energica a zároveň představila první produkt, plně elektrický motocykl s názvem EGO. A pokud se ptáte na otázku proč elektromotocykl? Zástupci značky uvedli, že není reálně soupeřit s italskou značkou Ducati, museli proto přijít s něčím novým…
Prototyp EGO byl již představen před dvěma roky na výstavě EICMA, ale dnes se již jedná o téměř hotový model. Zelený stroj je vybaven řídící jednotkou s dvěma mikroprocesory, které fungují jako dva mozky vyhodnocující data pro co největší hospodárnost s energií. Veškeré informace o probíhajících procesech, ale i stavu rekuperace energie bude informovat jezdce plně barevný dotykový TFT multifunkční displej, známý například z motocyklů Ducati Panigale 899 a Ducati 1199 Panigale. Samozřejmostí je GPS systém, externí paměť a bluetooth.
Maximální rychlost motocyklu je 240 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne EGO za 3,7 vteřiny. Parametry zcela srovnatelné s běžnými spalovacími motory u sportovních motocyklů. Energica EGO je však plně poháněna pouze elektřinou. Z běžné 230 V zásuvky lze nabít Lithium-iontovou baterii energií o kapacitě 11,7 kWh. Při průměrné rychlosti 80 km/h pak taková energie vystačí na ujetí přibližně 150 km, při 100 km/h dojedete 100 km a na závodním okruhu by baterie měla vystačit na 50 kilometrů. Samotné nabití na plnou kapacitu trvá přibližně tři hodiny, lze však využít takzvaného rychlonabíjení, kdy za zhruba třicet minut připojení motocyklu k běžné zásuvce, můžete nabít baterii na 85 procent kapacity.
Samotný motor nabízí 100 kW (136 koní) v rozsahu 4900-10 500 otáček. Točivý moment je ještě více působivý kdy poskytne 195 N.m a to takřka od nulových otáček až do 4700 1/min. O chlazení motoru se stará olejový chladič. Hmotnost celého motocyklu je 258 kilogramů. Rám je tvořen z ocelových trubek a hliníkové zadní kyvné vidlice. Stroj je pak také vybaven nejnovějším radiálně uchyceným brzdovým systémem od firmy Brembo, kde se o zastavení stará na předním kole čtyřpístkový a na zadním kole dvoupístkový třmen. Podporuje jej systém ABS od firmy Bosch. Najdeme tu také tlumič řízení značky Sachs. Přední 43 milimetrové tlumiče dodala firma Marzocchi, zadní pružící jednotku s názvem TTX36 má na starosti Öhlins a jelikož jsme v Itálii, tak hliníková 17“ kola nemohl vyrobit nikdo jiný než Marchesini. Pneumatiky Diablo Roso II o rozměrech 120/70 a 180/55 dodala firma Pirelli.
Motocykl EGO má také vyvrátit mýty o tom, že elektromotory jsou tiché. CRP tvrdí, že mocné burácení Energica EGO vás ohromí. Jen málo novinářů zatím mělo možnost si motorku v reálu vyzkoušet. Ti, kteří se svezli, potvrzují, že „motorka zní přesně tak, jak rychle jezdí“. Další novináři se rozplývají, nad kvalitou zpracování, kterou přirovnávají ke značce Honda, k čemuž není co dodávat.
Na trhu by se nová evropská elektrická motorka měla objevit v roce 2015 za cenu kolem 20 000 euro (v přepočtu asi půl milionu korun). Motocykl bude dodáván v arktické bílé nebo matné černé barvě. Nekapotovaná verze motocyklu s názvem EVA by měla přijít na jaře.















- Přidat komentář +
- Publikováno: 13.1.2014
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 9.5. - BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně
- 5.5. - Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu
- 30.4. - Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie
- 28.4. - Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování
- 22.4. - Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta
- 16.4. - Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem