Reklama

Re Most: Zklamání?, taková je prostě úroveň!

Máme za sebou domácí závod na Autodromu v Mostě. Jelo se zde už potřetí v řadě. Očekávání českých fanoušků byla jistě vysoká, ale výsledky zas tak skvělé nebyly! Podívejme se proto za oponu, tedy co možná kamery nezachytily, ale co se o víkendu opravdu stalo!

Začneme u «premier class», tedy u Olivera Königa: Tento rozhodně sympatický Pražák zůstává i po osmém závodním víkendu stále bez bodu! To byl vloni při své premiérové sezóně v královské kubatuře šampionátu silničních motocyklů co nejvíce podobných těm sériovým ostatně taky, ale...Zatímco vloni všechny závody dojížděl, tak letos počínaje Misanem - 5. závod letošní sezóny - má na svém kontě jeho tým Orelac Movisio převahu nedojetých závodů. V Misanu za Königa (zraněného z Catalunya Round) startoval 31-letý Ital Luca Vitali, který hodnotí svůj debut v mistrovství světa superbiků s chladným, ale kritickým přehledem. V Race 1 a Race 2 odstoupil, zatímco v závodě Superpole skončil 18. Vitali sice věděl, že tým není konkurenceschopný, ale pravděpodobně očekával lepší víkend vzhledem k tomu, že Misano je jeho domácí trať a v CIVu tam byl vždy silný.

„Věděl jsem, že je to těžké, ale upřímně jsem si myslel, že najdu pohodlnější motorku“, řekl Luca Vitali pro web Corsedimoto. „I když jsem motorku neznal, dokázal jsem v první jízdě zajet dobré časy. Od té doby však ke zlepšení nedošlo. Všechno, co jsme na motorce zkoušeli, nefungovalo. Race 1 jsem nedojel kvůli problému s elektrikou, který tam mohl být. V Superpole se mně dařilo. Závod jsme absolvovali s pneumatikou, která má velkou přilnavost, a bojoval jsem s Vinalesem a Rabatem. Pravděpodobně, kdyby tam nebyla červená vlajka, mohl bych je nakonec předjet.“

V «Prosecco DOC UK Round», který se konal na okruhu «Donington Park Circuit» v Anglii už závodil za Orelac Movisio stabilní jezdec Oliver König. V sobotu nakonec skončil König osmnáctý s odstupem více než minutu na vítězného Španěla Bautistu. V neděli byl pak v Superpole Race na 22. místě a také druhý závod byl komplikovaný a český jezdec nakonec dojel sedmnáctý.

Následovala italská Imola a zde to nevypadalo vůbec pozitivně. V sobotním závodě musel už v úvodních kolech odstoupit po technické závadě svého motoru, když se nacházel na 23. místě: „Odjel jsem asi sedm kol, pak jsem musel do boxu. Nevíme, co přesně se s motorem stalo. Samozřejmě mě to štve, ale je to prostě technika. S motorkou jinak problém nebyl,“ tvrdil jezdec z Prahy, který jinak závody běžně dokončuje. V Tissot Superpole/SprintRace obsadil 23. místo. A neděle byla ve své podstatě sobota přes kopírák: Oliver König ani v nedělním velkém závodě neuviděl šachovnicový praporek a závod v 7. kole vzdal z poslední pozice v T13 kvůli poruše motocyklu: „Šlo o nový motor, nevíme ale přesně, co s ním zase bylo.“

Domácí závod v Mostě měl dosavadní neúspěšné závody eliminovat a přinést Oliverovi první body do šampionátu, k těm ale bylo hodně daleko!: Během sobotního závodu se Oliver König pohyboval na čtrnáctém místě a zajel do boxů pro jiné pneumatiky. Jenže kvůli mechanickému problému nešlo přední kolo bleskově vyměnit a český závodník ztratil více než půl minuty. V cíli pak dojel poslední na 20. místě. „Opravdu mě to hodně štve, chtěl jsem doma bojovat o bodované pozice,“ smutnil König.

Nad situací smutnil také Miloš Čihák, zkušený manažer. „Bohužel při výměně zůstala zaseklá přední osa a mechanici nebyli schopni kolo rychle vyměnit. Tím to bylo vyřešené,“ dodal Čihák, který závod sledoval z Movisio hospitality, které bylo naplněno řadou partnerů a hostů. „Myslím si, že kdyby se tenhle mechanický problém nepřihodil, dojel by Oliver stoprocentně na bodech a byl by blízko nejlepší desítky.“

V neděli to bylo ještě horší: „Od začátku vypadávaly kvalty, až jsem začal podřazovat. Zastavilo to zadní kolo a motorka zůstala stát,“ smutnil jezdec z týmu Orelac Racing Movisio, který se chtěl předvést před početnou diváckou návštěvou, svoji rodinou, kamarády nebo partnery. Jenže výsledkově to jedinému českému jezdci v MS superbiků vůbec nevyšlo. Přitom šlo o chyby, které nemohl ovlivnit. Nejprve v sobotu kvůli nezvládnuté výměně pneumatik ztratil hodně vteřin, aby ho pak v neděli zastavila technická závada. „Pokazilo se, co mohlo. Takhle jsem to nechtěl,“ dodal König.

Situaci v Sprint/Superpole Race nejlépe dokumentuje snímek ze situace hned po startu závodu na 10 kol.

Druhý víkendový závod ale začal skvěle, z posledního místa se dostal na devatenácté a v dalším průběhu jezdil sedmnáctý. Jenže ve čtvrtém kole vyjel ze zatáčky, což už bylo důsledkem technické poruchy. „Převodovka mě zlobila od druhého kola, byla tam zaseknutá dvojka nebo trojka,“ popsal problémy König, který odstoupil se svou Kawasaki v sedmém kole.

Závěrem bilance týmu Orelac Movisio v posledních 8 hlavních závodech (Misano, Donington Park, Imola a Most): Pouze tři hlavní dojeté závody; dva na okruhu «Donington Park Circuit» v Anglii a jeden v českém Mostě.

V prostřední kubatuře WSBKSSP to po sobotě (16. Vostatek, + 6.415 sekundy za body) vypadalo na neděli s body, ale: Nevyzpytatelné počasí během závodu povolalo jezdce do boxů, stejně tedy i v týmu PTR Triumph, k výměně suchých pneumatik za mokré. Ta vyvěšená cedule ale platila pro týmovou #1 Fina Tuuliho; bohužel tento „povolávací rozkaz“ špatně pochopil český jezdec a zajel do týmového boxu také...! Ovšem tam byla připravena pouze jedna vidlice a tak Vostatek vyšel naprázdno a musel čekat, až sám týmový šéf Simon Buckmaster donese zezadu ještě druhou...Tlakem předimenzovaná, tedy příliš nafouknutá přední guma, jen dokreslila celou tragikomickou situaci!

V «lightweight» si vede velmi dobře Petr Svoboda. Možná se od něho čekalo v Mostě aspoň jedno vítězství, nebo minimálně pódiové umístění, toho se ale skvělé publikum na severu Čech v jeho podání bohužel nedočkalo: Brněnský jezdec nizozemsko-německého týmu „Fusport-RT Motorsport by SKM-Kawasaki“ za mokra raději neriskoval a spokojil se ziskem pořádné porce světových bodů, neboť 20-letý jezdec je stále ve hře o titul mistra světa 2023 (ztrácí na lídra šampionátu Perez-Gonzalese pouhé 4 body! ).

Plné absolutorium si ovšem zaslouží český soukromý tým Kuby Smrže. Je zde vidět plná profesionalita, která má pochopitelně hlavní oporu ve svém šéfovi, který sám odjel celkem 159 závodů WorldSBK (5 pódiových umístění a 3 vyjetá Pole Position) a tyto své zkušenosti je Jihočech schopen krůček po krůčku pomalu sdílet svému svěřenci: 22-letý Mallorčan Jose Luis Perez Gonzalez sice vede v šampionátu o pouhý jeden bod, ale je zaslouženě lídrem! šampionátu, neboť pravidelně boduje: Celkem 10x z 10 možností dojel v bodech (nejlépe 1xtřetí a 5xčtvrtý, nejhůře pak 1xdevátý). A tým jako takový pracuje rovněž profesionálně, stejně jako Mallorčan, který má na svém kontě už 40 odjetých závodů během 5 neúplných sezón.

Mimochodem: Kořením každého závodního víkendu a tedy i toho mosteckého nevyjímaje bývají starty domácích jezdců - tedy lokalmatadorů - včetně těch s wild card a to je bohužel letos z českého pohledu hodně tristní: Zatímco v mostecké premiéře 2021 startovalo celkem 7 Čechů napříč kubaturami (SSP300 - 4; SSP - 2 a WSBK -1); tak o rok později jich bylo o jednoho méně, tedy 6 (SSP300 - 2; SSP - 2 a WSBK - 2); letos to pak byla pouhá polovina loňské účasti, tedy tři, v každé kubatuře po jednom (SSP300 - 1; SSP - 1 a WSBK - 1).

Úspěšnost a umístění české účasti se také bohužel nezlepšují, ba právě naopak: V «premier class » zůstává nejlepším výsledkem umístění Olivera Königa (Kawasaki) z roku 2022, který byl v obou hlavních závodech dvakrát odmávnut jako 16.

V prostřední kubatuře Supersport zajel nejlépe během tří ročníků nejlépe Ondřej Vostatek rovněž vloni, kdy v sobotním závodě se umístil těsně za Top-10, tedy na 11. místě.

A konečně v «lightweight», tedy v Supersport 300, zůstává stále nepřekonatelné podium (3. místo) Olivera Königa z první jízdy prvního ročníku (2021) závodění světových superbiků na mosteckém Autodromu.

Jedno je podstatné, smlouva Autodromu Most s DWO (Dorna World Organisation) je pětiletá a tak se můžeme těšit, že se opět sejdeme v létě 2024 na severu Čech, to je na 100%!



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama