Reklama

Most prosím znovu v létě!

Mistrovství světa superbiků v Mostě bylo na dobré cestě etablovat se jako letní motocyklový festival – ale letos si počasí od jezdců i fanoušků vyžadovalo především jednu věc: vytrvalost.

Na mistrovství světa superbiků v Mostě bylo letos napočítáno 55 318 fanoušků. Poté, co od svého debutu v sezóně 2021 přitahovala tato událost každým rokem stále více diváků a loni těsně nepřekročila hranici 60 000 návštěvníků, zaznamenala akce poprvé pokles návštěvnosti. Tribuny byly dobře zaplněné, ale bylo cítit, že jim něco chybí. Možná to byl jen ten letní pocit z prvních čísel.

Nové datum v květnu zanechalo svou stopu – a to nejen v počtu návštěvníků. Noci v kempech byly krutě chladné. Jezero nedaleko závodní dráhy, obvykle oblíbené místo setkávání k ochlazení a relaxaci, zůstalo letos z velké části nevyužité.

Konzumace piva? Oficiálně to nebylo potvrzeno – ale vzhledem k tomu, že teplota byla kolem 10 stupňů, vítr a občasné dešťové přeháňky, kohoutky pravděpodobně neměly co dělat. Je rozdíl stát na trati v tričku, když je 30 stupňů Celsia, nebo se zabalit do několika vrstev oblečení a čekat na horký šálek kávy nebo čaje.

Stejně jako v předchozích letech se fanoušci těšili skvělému motoristickému sportu. Nedělní souboj mezi Toprakem Razgatliogluem a Nicolem Bulegou vytvářel napětí až do cíle. O hodinu a půl dříve se Philipp Öttl a Marcel Schrötter postarali o jásavou atmosféru většiny fanoušků - převážná většina jich totiž přijela z Německa, když ve druhém závodě mistrovství světa supersportů skončili oba v Top-4.

Öttl dosáhl svého prvního pódia jako jezdec Ducati v závodě, který byl téměř jeho domácím – obrovská úleva! Den završilo vítězství saského týmu Freudenberg, který s Jeffreyem Buisem triumfoval ve druhém závodě mistrovství světa Supersport 300. Kapitola!

Dobrá zpráva byla oznámena ještě před zahájením tréninků. Most si své místo v kalendáři obhájil. Krátce před víkendem byla oznámena nová pětiletá smlouva – důležitý vzkaz pro fanoušky, týmy i region. Plánování bezpečnosti je základem rozvoje a lze jistě pochválit ty, kteří jsou za to odpovědní v terénu.

Od debutu v mistrovství světa superbiků v sezóně 2021 se toho událo hodně. Asfalt se už nemusí bát mezinárodního srovnání; layout tratě je náročný a mezi jezdci oblíbený. Mnoho detailů kolem trati bylo také vylepšeno, i když často nenápadně – ale průběžně.

A přesto zůstává jedna chyba, kterou v tomto bodě nemohu ignorovat: pracovní podmínky zástupců médií. Od prvního podniku byli fotografové, novináři a PR manažeři ubytováni ve stanu, což je pro závod Světového poháru poněkud neobvyklé.

Byla krutá zima, zejména ve čtvrtek a pátek, a dokonce i topná tělesa instalovaná v sobotu byla jen symbolická. I když si této akce vážím, nepamatuji si žádný jiný závod, kde by byly pracovní podmínky tak špatné.

Mediální centrum, nebo ještě lépe funkční víceúčelová hala v paddocku, by nebyla jen investicí do budoucnosti, ale měla by i řadu využití mimo akce mistrovství světa: jako místo konání akcí, VIP zóna nebo konferenční místnost. Takové struktury by trvale zvýšily hodnotu Mostu.

V bílém stanu je hodně obtížné soustředit se na malou obrazovku notebooku nebo rozeznat na přítomných pověšených obrazovkách TV aktuální dění na trati.

Naštěstí není pochyb o tom, že okruh v Mostě má budoucnost. Navzdory probíhajícímu konfliktu s místními obyvateli politici za projektem stojí – jinak by k žádné nové smlouvě nedošlo.

Když jsem v neděli na trati uviděl prezidenta České republiky Petra Pavla oblečeného ve fotografické vestě, jak s nadšením fotí dění fotoaparátem, než mu bylo dovoleno zamávat šachovnicovou vlajkou závodu superbiků, promnul jsem si oči úžasem. Třiašedesátiletý aktivní motocyklista si podívanou na Autodromu Most evidentně užil. Je to opravdu pozitivní znamení mít tak významného zastánce.

Většina má kouzlo, o tom není pochyb. Fanoušci, atmosféra, dobré české pivo a v neposlední řadě i staromódní charakter dělají z tohoto místa něco speciálního.

Ohledně odložení z letního slunovratu na jaro kolují různé verze. Původně se říkalo, že chtějí vytvořit časové oddělení od plánovaného návratu MotoGP v Brně. Brno bylo vždycky letní klasikou – a aby se předešlo kolizím, byl upřednostňován Most.

Zdroj blízký Dorně mi ale řekl, že to byla nová maďarská událost, která vytvořila tlak na kalendář. Kromě Misana a Doningtonu existují další dvě letní klasiky, o jejichž datech se pravděpodobně nebude diskutovat.

Ať je to jakkoli: Pokud by v roce 2026 byl další červencový termín, byl bych první, kdo by jásal. A jsem si jistý, že by se k nim přidalo mnoho fanoušků, kteří se letos třásli ve spacácích.

Most má potenciál stát se klasikou v kalendáři superbiků. Ale klasika potřebuje správné prostředí – a správné místo v roce. Prosím znovu v létě!

Zdroj: SpeedWeek



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama