Test Moto Guzzi Norge GT 8V: správný cesťák
- Publikovno: 15.7.2011
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Označení GT (Gran Turismo) se většinou používá u luxusních sportovních automobilů určených na dlouhé cesty. Také nová Moto Guzzi Norge plní jejich funkci doslova a do posledního písmene, je tudíž luxusní, pohodlná a zároveň dostatečně sportovní.
Sportovně cestovní motocykly mají u Moto Guzzi velkou tradici. Nebudeu vás však unavovat historií a rovnou přejdu k modelové řadě Norge, která se na trhu poprvé objevila v roce 2006. Až letošní inovace ale dělá z tohoto stroje to pravé ořechové a Moto Guzzi Norge 8V GT se může bez obav srovnávat z konkurencí. Pět let vývoje a vylepšování dobrého základu je opravdu hodně znát. A jaké jsou tedy mé dojmy z jízdy?
Když jsem k italské novince na dvou kolech přicházel, měl jsem trochu obavy, jak si poradím s váhou norge. Ty se však rozplynuly hned po rozjezdu, a tak po prvních metrech jízdy nevím, jestli se v Moto Guzzi nespletli při vážení, ale na 274 kilogramů bych ji netipoval. Nízko položené těžiště, široká řídítka a sedlo umístěné 810 milimetrů nad zemí dává motorce skvělou manévrovatelnost při otáčení nebo pomalé jízdě. Musím se přiznat, že tato lehkost mě u velké Moto Guzzi překvapila. Další báječná věc na italské novince je sedlo. Nevím, jestli mám dřív pochválit tvar, velikost nebo potah, který neklouzal ani v dešti, když jsem měl nepromokavý oděv. Sedlo je stejně komfortní pro řidiče jako pro spolujezdce, který má navíc vzadu madla. Celkově je posaz uvolněný a opět musím použít slovo luxusní.
K pohodlnému cestování přispívá také ergonomicky umístěná řídítka a kapotáž s velkým plexi štítem, který je možné elektricky nastavovat. Musím však podotknout, že ovládání plexi je poněkud nešťastně umístěné, a pokud jej chcete ovládat a nemáte-li palec dlouhý deset centimetrů, jste nuceni pustit rukojeť řídítka. A když už jsem u té kritiky, myslím, že ovládání varovných blikačů patří na levou stranu. Testovaný motocykl byl vybaven postranními kufry, které přes své větší rozměry, přesahující čelní obrys stroje, motorce moc slušely. Otvírání a zavírání vyžadovalo trochu cviku a obě ruce. Do každého z nich se vám vejde helma a ještě něco navíc. Na palubní desce najdete dva velké kruhové přístroje, jeden pro otáčkoměr a druhý pro rychloměr plus multifunkční displej, kde si můžete vybrat ze dvou denních počítadel nebo si v menu navolit intenzitu podsvícení, některý z pěti jazyků a spoustu dalších údajů, které vám zpříjemní cestování.
Nemám zkušenost s předchozí dvouventilovou verzí motoru, takže nedokážu říct, o kolik je nová příčně uložená pohonná jednotka lepší, ale mohu vás ujistit, že čtyřventilový motor (Italové pro jeho čtyřventilový rozvod mají další krásné slovo quattrovalvole) je opravdu dobrý. Dva válce, svírající úhel 90 stupňů, osm ventilů a téměř 1,2litrový objem dokáže tento cesťák pořádně rozhýbat. Spotřeba se v průběhu testu pohybovala mezi 5 až 6 litry benzinu, což s nádrží na 23 litrů dává dojezd minimálně 350 kilometrů. A vzpomínka na výborný zátah dvouválce ve spojení s krásným, jadrným zvukem mi ještě teď kouzlí úsměv na tváři.
Moto Guzzi Norge GT 8V je vybavena brzdami Brembo se standardně montovaným ABS s možností vypnutí. O brzdách mohu říci jediné, fungují výborně. Další věc, která funguje výborně, je plně nastavitelný podvozek. Sečteno a podtrženo – motor, brzdy a podvozek spolu s bohatou výbavou je to, co dělá z tohoto motocyklu opravdové Gran Turismo, tedy luxusně sportovní stroj. Takže pokud se ohlížíte po stroji, který splňuje zmíněná kritéria, zkuste nezapomenout na motocykl z italského Mandella.
Technické údaje
Motor: Příčně uložený vidlicový dvouválec, čtyři ventily na válec, kombinovaný rozvod: řetěz – zdvihátka – paralelní vahadla, vrtání x zdvih 95 x 81,2 mm, zdvihový objem 1151 ccm, kompresní poměr 11,0:1, Největší výkon 75 kW (102 k) při 7000 1/min. Největší točivý moment 104 N.m při 5500 1/min.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod kardanovým hřídelem, spojka suchá jednokotoučová s antivibračními pružinami, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Rám z ocelových trubek z vysokopevnostní oceli, motor jako integrální součást rámu, přední odpružení teleskopická hydraulická vidlice o průměru 45 mm, nastavitelné předpětí pružin, zdvih kola 170 mm, zadní odpružení asymetrická jednostranná kyvná vidlice, hydraulický tlumič s hydraulickou regulací předpětí pružiny a s nastavením zpětného útlumu, zdvih kola 155 mm, přední brzda dvoukotoučová o průměru 320 mm, čtyřpístkové třmeny, zadní jednokotoučová o průměru 282 mm s dvoupístkovým třmenem, třípaprsková kola z lehkých slitin, přední 3,00„ x 17“, zadní 5,50„ x 17“, pneumatiky bezdušové přední 120/70 ZR 17, zadní 180/55 ZR 17, palivová nádrž 23 litrů (rezerva 4 l). Provozní hmotnost 274 kg. Rozvor 1495 mm.
Základní cena včetně DPH: 366 900 Kč
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 15.7.2011
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Juan Martinez: Pro Valentina Rossiho se vyrobilo sedm různých Ducati za dva roky
- dnes - Lorenzo Dalla Porta pojede s Ducati CIV
- včera - Aktuálně z MS-SSP 300
- včera - Lorenzo Baldassarri pojede 2025 MotoE
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 5.12. - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
Další z rubriky
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec