Reklama

Čtyři nejčastější chyby, kterých se dopouštíme při zahájení sezóny

​​Dlouho očekávaný start motorkářské sezóny je tady. Abyste si ho mohli dokonale užít, odzimujte stroj a připravte se na první jízdu. Než se do toho ale pustíte, chceme vám připomenout časté chyby, kterých je třeba se raději vyvarovat. Jaké to jsou?

1. Neopatrnost při první vyjížďce

Statistiky nejsou zrovna příznivé. Každý rok se na našich silnicích zraní stovky motorkářů a desítky z nich zemřou. U zhruba dvou třetin z nich k tomu došlo vlastním zaviněním. Nejčastěji jezdíme příliš rychle, neumíme správně projíždět zatáčkami a špatně brzdíme.

Během prvních jarních jízd nám cestování mohou komplikovat ještě zbytky sněhu a ledu na silnicích, případně štěrk. A když se do provozu navíc vydá netrénovaný motorkář plný euforie, problém je na světě.

Pokaždé tedy myslete v první řadě na bezpečnost. Vyplatí se jezdit opatrně, počítat s chybami ostatních řidičů a nezapomínat, že nesmíte jezdit bez povinného ručení na motocykl. Sjednat si ho můžete jednoduše online, a to během pár minut. Předtím si ale určitě srovnejte jednotlivé nabídky, abyste zbytečně nepřeplatili.

Havarijní pojištění si platit nemusíte, ale pokud jezdíte často, určitě ho zvažte také. Zatímco z povinného ručení se hradí případné škody způsobené ostatním účastníkům nehody, „havarijko“ pokryje škody vzniklé přímo na vaší motorce, a to nejen při dopravních nehodách.

1 Honda CB 1000 R test (37)1 Ducati Diavel 1260 S test (8)1 KTM 790 Duke test (2)

2. Zanedbané pneumatiky

Hned ze začátku sezóny byste měli zkontrolovat také tlak v pneumatikách a případně je nahustit. Správné hodnoty většinou upřesňuje výrobce. Mýtům o vytlačených plochách po dlouhém stání nevěřte, ale mechanickému poškození pozornost určitě věnujte. Jakmile se objeví škrábance a praskliny, může to být důvod k okamžité výměně pneumatik.

3. Podcenili jsme čištění, mazání a doplňování kapalin

Nenamazali jste před zimou řetěz? Bude potřeba to před první vyjížďkou udělat. Nejdříve ale odstraňte veškerý prach a nečistoty, které se na motorce mohly navzdory pravidelné péči usadit. Pak teprve použijte mazivo, a to na řetězy, zámky i lanka. A pozor, musí jít o přípravek určený speciálně pro tento účel.

U silničních motocyklů obecně platí, že čím méně budete mazat, tím lépe. Když tedy letos řetěz namažete už na podzim, vytvořená vrstva ho bude chránit po celý rok. Naopak u off-road motorek se doporučuje mazání dvakrát do roka.

A jak jste na tom s palivem, olejem nebo chladící kapalinou? Abyste zabránili případné korozi, je lepší nádrž naplnit před zimou, a to nejlépe kvalitním benzínem bez obsahu bioethanolu. Na jaře pak jen s motorkou lehce zatřeste, aby se jednotlivé složky paliva promíchaly. Prázdnou nádrž bude samozřejmě nutné natankovat – na doraz rozhodně nejezděte, zbytečně byste riskovali poruchu.

Potřebovat budete i dostatečné množství chladící kapaliny. Při kontrole nejspíš musíte otevřít víčko chladiče a podívat se, jestli zaplavuje všechna jeho vnitřní žebra. Pokud ne, doplňte ji. Ve výjimečných případech nahradí chladicí kapalinu destilovaná voda, ale z dlouhodobého hlediska rozhodně ideální není.

1 Ducati Monster 2021 test (10)1 KTM 790 Duke test (24)1 Honda CB 1000 R test (16)

4. Vybitá baterie

Na závěr nesmíme zapomenout ani na motobaterii, která přes zimu nejspíš dostala zabrat. Nízké teploty totiž urychlují vybíjení. Pokud ji potřebujete dobít, ale nabíječku nemáte, obraťte se na nejbližší servis. Je to otázka několika hodin a ceny nejsou nijak zvlášť vysoké. S nabíječkou však dobití zvládnete i doma – baterii přitom nemusíte z motocyklu ani vytahovat.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama