Brzděte i zadní brzdou!
- Publikovno: 28.2.2015
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Zadní brzda je na vašem motocyklu z nějakého důvodu. Naučte se ji používat.
Pro mnoho jezdců má sešlápnutí pedálu zadní brzdy smysl jen v pomalé rychlosti. Použijí zadek při dojíždění ke křižovatce nebo při kličkování mezi stojící kolonou vozidel. Ve skutečném světě však zadní brzda pomáhá víc než si někteří z nás myslí. A to i přesto, že zadní brzda opravdu pomáhá vyrovnat stabilitu při pomalé rychlosti.
Bohužel, pro mnoho jezdců tímto použití zadní brzdy končí. Spousta střelců vám bude tvrdit, že při rychlé jízdě zadek nepotřebujete. I při agresivním brzdění vám budou oponovat, že je to zbytečné, ba co víc, nebezpečné. Ano, teorie říká, že přední brzda, potažmo její účinek je konstruován na velké zatížení a počítá se, že to bude právě předek, který vše zvládne. Navíc, je dokázáno, že neopatrné použití zadní brzdy vede ke smyku, k zablokování zadního kola a ke ztrátě kontroly nad motocyklem. Zablokování zadního kola je však vinou jezdce, než špatně navržené zadní brzdy.
Na závodní trati je vše trochu jiné, kde se balancuje na hraně, a víc než vaše zranění je hodnocen čas na jedno kolo. V běžném silničním provozu však platí jasná pravidla a co neubrzdíš to neukecáš. Pokud tedy umíte z rozvahou vzít za přední brzdu naučíte se i používat přiměřeně tu zadní. Použitím obou brzd totiž výrazně zkracujete brzdnou dráhu.
Výrobci se už delší dobu přesto snaží nahradit vaše umění, kombinovanými brzdami. Honda, BMW a další výrobci mají systémy, kde vezmete za přední brzdu a začne brzdit i zadek. Kdo měl čest toto okusit, ví, že motocykl se celý jakoby usadí k zemi a stabilněji vás doručí před zatáčku, kterou se chystáte projet. Moc dobré!
Z provedených testů je pak jasné, že při rychlosti 80 km/h a následném brzdění vychází lépe použití obou brzd. O celé 4 metry, tedy zhruba o délku jednoho auta, zastavíte dříve než při použití pouze přední brzdy. Platí ale pravidlo, že tak jak se chováte k přední brzdě a přistupujete k brzdícímu manévru s respektem, měli byste i takto postupovat při sešlápnutí zadní brzdy. Už jen proto, že pokud vezmete agresivně za přední páčku, ponoří se předek motocyklu a zadek se odlehčí a tedy nebude mít dostatečnou přilnavost k vozovce a snáze se zadní kolo zablokuje.
Proto pamatujte, že použití zadní brzdy skutečně funguje a pokud chcete rozvíjet svoje dovednosti, nemusíte honem objednávat školu jízdy na motocyklu. Až vyleze první sluníčko a teploty se dostanou do lepších čísel, zkuste si hned na začátek pár takových brzdících manévru, třeba se vám budou někdy hodit.
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 28.2.2015
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 21.8. - Big Coffee Boxer od BMW Motorrad: stylový kávovar
- 9.7. - BMW R12 Toprak Passion: stavba od brněnských FSB Motor Works
- 23.6. - Honda Gold Wing mazinárodní sraz Pivovar Kněžínek 10.-13.7.2025
- 16.6. - Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou
- 12.6. - Wheels and Waves 2025: hlasujte pro nejlepší individuální úpravu Hondy GB350S
- 2.6. - KTM je zpět nebo je to jeho labutí píseň?