Reklama

Lenza One: může golfový míček pomoci snížit hluk v helmě?

Málokterý segment v motocyklovém průmyslu je tak stagnující, jako je vývoj helem. Pokud přijde nějaká změna, je to spíše vylepšení stávajícího produktu, ale s nějakou převratnou novinkou jsme se tu v poslední době nesetkali. Přitom se jedná o nejdůležitější součást vaší výbavy.

Nedávno jsme vám přinesli seriál o současnosti a budoucnosti motocyklových přileb, kde jsme se tímto tématem zabývali podrobněji. Výrobci se snaží vyvinout bezpečnou skořepinu, která vaši hlavu ochrání co nejvíce. Hledají řešení jak snížit riziko zranění při dopadu na zem a co nejvíce zmírnit otřesy. Společnosti 6D a Bell Moto 9-Flex představily helmy, které dokáží ztlumit náraz a ještě umožnit hlavě, která je obepnuta skořepinou, volně se pohybovat.

Velký boom však zaznamenává odvětví vyrábějící cyklistické přilby. V poslední době se tu objevilo mnoho novinek, které zvyšují bezpečí uživatelů, zejména v rozvoji různých přídavných airbagů a které zaujalo i některé výrobce helem. Jedná se hlavně o různé inovativní materiály, které jsou pevné, ale zároveň dokáží lehce pozměnit tvar, absorbovat náraz a vnitřní část se zase dokáže přizpůsobit více vaší hlavě.

Globální společnosti jako je Arai, Shoei nebo AGV se zaměřují hlavně na komfort během nošení. Je pro ně velmi důležité, aby přilba seděla na hlavě „jak ulitá“ a byla co nejlehčí. Některé společnosti zase sázejí na image a design. Chtějí jít s dobou a věří, že pro některé zákazníky je vzhled jeho přilby důležitým faktorem při výběru helmy.

Je však jedna velmi neopomenutelná věc, která hlavně u mě také hraje důležitou roli a to je hluk v helmě. Můžu vám potvrdit, že se to dost zásadně liší i u velmi renomovaných značek a zrovna já nepatřím mezi oblíbence nošení špuntů v uších.

Louie Amphlett, absolvent produktového designu na Univerzitě v Brightonu ve Velké Británii, přišel se zajímavým řešením jak snížit vliv hluku. Jeho helma s názvem Lenza One, má skořepinu, která se velmi podobá golfovému míčku. V prohlubních míčku se vytváří mikroturbulence, které vytvoří před míčkem tenkou vrstvu vzduchu a pomáhá tak snadněji proklouzávat vpřed a také snižuje množství makroturbulencí za míčkem, které by jej pro změnu brzdily v jeho letu. Jednoduchý aerodynamický princip fungující již od 19. století.

Proč ho tedy nevyzkoušet i na něčem podobném jako je motocyklová helma? Vždyť samotné snížení odporu vzduchu by mělo zároveň vést ke snížení hluku v helmě a k poklesu aerodynamického tlaku a tím pádem i menším tlaku na váš krk. No, na papíře a teoreticky to vypadá skvěle. Ovšem přilba se nepohybuje po stejné trajektorii jako golfový míček a její pohyb je více dynamičtější. Designér doposud neměl možnost vyzkoušet si svoji teorii v aerodynamickém tunelu, takže vychází pouze ze svých propočtů.

Kladu si jenom jednu otázku. Proč na to ještě nikdo nepřišel, když s golfovými míčky s prohlubněmi se hraje již mnoho desetiletí?

1 Lenza One11 Lenza One2



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama