Reklama

Jaký motorový olej použít do vašeho motocyklu?

Nedávná debata s jedním našim čtenářem na téma, jaký motorový olej je nejlepší použít do jeho téměř třicet pět let starého cestovního motocyklu s vrtulí ve znaku, mi vnukla myšlenku, napsat článek o tom, jak to vlastně s těmi oleji je. Víte, jak se motorové oleje značí a co vůbec ta jednotlivá čísla a písmena znamenají?

Na první pohled se to zdá celkem jednoduché téma, ale pokud zrovna nevlastníte nejnovější model motocyklu, nejste technicky zdatní a vzdělaní a k tomu ještě nejste zkušený pilot, který už má nejednu výměnu oleje za sebou, mohl by se vám tenhle článek hodit. Ale i zkušení mazáci by si mohli otestovat, jak na tom jsou s jejich vědomostmi o motorových olejích.

Co je to motorový olej?

Motorový olej je obecné označení pro skupinu minerálních olejů, která se používají jako mazivo v motorech vozidel. Kromě mazání tyto oleje zároveň slouží jako chladivo, chrání před korozí a mají těsnící a čistící funkci. Podle způsobu výroby je dělíme na dvě základní skupiny:

1. ropné oleje 15W, 20W a 25W - vyrábějí se zpracováním ropy v rafineriích
2. syntetické oleje 0W a 5W - nezískávají se z ropy, jsou vyráběny uměle procesem zvaným syntéza. Mají vyšší tekutost za nízkých teplot, méně se odpařují a jsou menším zdrojem síry a uhlíku. Negativem je jejich vyšší cena.
3. polosyntetické oleje 10W - ty vznikají smísením olejů obou předchozích skupin a jsou výhodným kompromisem mezi cenou a užitnými vlastnostmi.

1 olej do motocyklu (1)1 olej do motocyklu (3)1 olej do motocyklu (4)

Značení olejů

Motorové oleje se hodnotí podle dvou základních kritérií, viskozity (tekutost) a adekvátního výkonu motoru. Známější je pro vás to první z nich, jsou to ty stará dobrá čísla s písmenem „W“ uprostřed, pro bližší představu, když vám řekneme 10W40, bude většina z vás už doma, ale co vlastně tahle čísla a písmena znamenají?

Oleje se dle stupnice SAE dělí na 12 viskozitních tříd, šest zimních (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) a šest letních (20, 30, 40, 40, 50, 60). Oleje jsou do jednotlivých tříd zařazovány dle jejich viskozity při dané teplotě. V dobách minulých se používaly jednostupňové sezónní oleje, které byly určeny pro provoz v letním nebo zimním období. Poznáte je podle označení SAExx, např. SAE40, který se používá v létě a má podobnou viskozitu jako 15W40. V mrazu je však hustý tak, že by se vám vůbec nemuselo podařit nastartovat, protože by ztratil svoji tekutost a neprošel by mazacími kanálky.

Léta se však již používají oleje tzv. celoroční, které vám zajistí správnou tekutost (viskozitu) během provozu, ale také při startu, zejména v zimních měsících. V našem výše uvedeném příkladu 10W40 to levé číslo 10 označuje tekutost při studeném motoru v zimě. Čím je číslo nižší, tím je olej řidší a lépe maže za chladného počasí, například 0W můžete bez problémů používat při -50°C, brrrr....

Pravé číslo 40 udává číslo při provozní teplotě. Toto číslo je důležité zejména v letním období, kdy může snadno dojít k překročení provozní teploty a přehřátí motoru. Pozor tedy na to, pokud se chystáte na cestu někam do jižních zemí. Vyšší čísla 50 a 60 se používají u závodních strojů, ovšem tady je důležité myslet před vyjetím na závodní trať na předchozí zahřátí na provozní teplotu. V naší kotlině vám bude zcela jistě stačit polosyntetický olej třídy 10W40. Zkrátka čím vyšší jsou výkon a otáčky motoru, tím větší musí být požadavky na mazací schopnosti oleje.

Tím bychom klidně mohli i skončit, ale my jsme si výše uvedli, že se oleje dělí také podle adekvátního výkonu motoru. Existuje však několik řad označení a systém se liší v různých zemích. Jde o to, že si některé instituce vymyslely vlastní označování a čert aby se v tom vyznal.

Často používaná je norma API (American Petroleum Institute). Tato americká norma dělí motorové oleje podle typu motoru (S - benzínové, C - naftové) a dále podle výkonnostní úrovně daného oleje. Pro vyjádření výkonnostní úrovně se používají písmenka v sestupném abecedním pořadí, čím je písmeno dále v abecedě, tím je olej kvalitnější.
SA, SB... až SM - zážehové motory
CA, CB... až CK-4 - vznětové motory

Další používanou normou je norma ACEA, která značí oleje evropské výkonové klasifikace. Rozlišuje použití olejů pro benzínové motory, naftové motory pro osobní a dodávková vozidla, naftové motory pro nákladní automobily. Z těchto norem vychází i některé normy jednotlivých výrobců. Normy umožňují použití vyššího obsahu popela než API, proto oleje kategorie E3 nesplňují normy vyšších specifikací dle API. Dělí se na:
A1 až A5 - zážehové motory
B1 až B5 - vznětové motory osobních a dodávkových automobilů
C1 až C4 - zážehové a vznětové motory se systémy úpravy výfukových plynů
E1 až E5 - vznětové motory těžkých nákladních automobilů
MIL - americká armáda

Existují ještě další normy podle jednotlivých výrobců vozidel, svoje vlastní normy tak má například BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Man, DAF apod.

1 olej do motocyklu (7)1 olej do motocyklu (5)1 olej do motocyklu (6)1 olej do motocyklu (2)

Aditiva pro zlepšení vlastností olejů

Podstatnou složkou motorových i většiny ostatních olejů bývají aditiva, která zlepšují vlastnosti olejových základů, tak aby oleje splnily všechny vysoké nároky moderních výkonných vozidel, zejména na vysokoteplotní a vysokotlakou odolnost, stálost při styku s produkty spalování, čisticí schopnost, nízkou pěnivost a podobně.

Jaký olej si tedy mám vybrat?

Pokud jste si pořídili nový motocykl, dodržujte předepsaný typ oleje, který máte uvedený v manuálu. Pořídili jste si starší stroj a nemáte manuál ani informaci od předchozího majitele, jaký olej používal, držte se osvědčených kusů 10W40 nebo 10W50. Jenom pozor na to, jestli máte motor dvoutaktní nebo čtyřtaktní. Podle typu motoru hledejte označení 2T pro dvoutakt a 4T pro čtyřtakt. V nabídce jsou rovněž i specifické motorové oleje pro skútry, závodní motocykly apod.

Rada na závěr

V případě výměny motorového oleje je více lepší než méně. Minimálně dodržujte výrobcem předepsané intervaly na výměnu, pokud jej neznáte, nic se neděje, zeptejte se u dealerů, znají mazací plány u všech svých vozidel. Ale raději měňte olej po každé odjeté sezóně. Je asi jedno, jestli to uděláte před zazimováním nebo na jaře. Známe i takové případy, kteří mění olej i v průběhu sezóny. Proč ne, děláte to pro delší životnost motoru a za to vám váš motocykl rozhodně stojí.

Foto: megamax24.cz



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama