60. výročí smrti Hanse Baltisbergera
- Publikovno: 18.8.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Populární německý tovární jezdec NSU Hans Baltisberger se zabil na starém Masarykově okruhu přesně před 60 lety, konkrétně 27. srpna 1956 v závodě 250tek.
Dnes si jeho úmrtí připomněli jak němečtí fanoušci, tak zástupci médií a také vedení brněnského Automodromu.
26. srpna 1956 - Hans Baltisberger.
Jeho pomník je umístěn dole před stoupáním do Farinovy zatáčky, kde tovární jezdec NSU smrtelně havaroval: „Dvěstěpadesátky byly soubojem německého dua Horst Kassner a Hans Baltisberger s dvojicí „klokanů“, Boba Browna a Erica Hintona. Z tohoto souboje nejdříve odstupuje po havárii Brown a vzápětí má těžký pád i Hinton.
Ve stejném kole – tedy šestém, najíždí na silnici vedoucí od Žebětína do poslední zatáčky před „Farinkou“ tovární jezdec NSU Hans Baltisberger, trať je však na pravé straně mokrá, jeho motocykl dostává smyk a v rychlosti 170 km/h naráží oba do elektrického sloupu. Od něj se nešťastný německý jezdec odráží na malý pařez a v 13.52 hodin bohužel podléhá těžkému zranění hlavy. Tato zatáčka je po něm navždy pojmenována!“
Mimochodem: Ve stejném závodě a na stejném místě havaroval rovněž slovenský jezdec Edo Bertoli, na rozdíl od nešťastného Němce ale vyvázl bez zranění.
K dnešnímu památkovému dni byl pozván i tehdejší vítěz Horst Kassner, který byl na tomto tragickém místě naposled před 25 roky. Dnes se ale telefonicky omluvil, neboť jeho zdravotní stav mu nedovoluje vůbec cestovat.
26. srpna 1956 - Michel Mouty.
Hans Baltisberger byl první obětí motocyklových závodů na starém brněnském okruhu, těmi dalšími pak byli: Ve stejný den jako Baltisberger havaroval v dalším závodě smrtelně Francouz Michel Mouty, když před zatáčkou u „benzinové pumpy“ při výjezdu z Nového Lískovce narazil v závodě pětistovek do stromu.
23. srpna 1957 - Walle Lundberg.
O rok později se závodilo naposled s velkými kapotážemi, připomínající spíše ´krabice´. To bylo hodně nebezpečné, hlavně při větrných nárazech. A jeden takový stál život Švéda Waldemara Lundberga, který havaroval druhý tréninkový den před Žebětínem.
24. srpna 1958 - Jacques Drion - Inge Stoll-Laforge.
O další rok později při sjezdu ze Žebětína smrtelně havarovala posádka sidecaru ve složení Jacques Drion z Francie a Inge Stoll-Laforge z Německa. Bylo to v pravotočivé zatáčce a já jsem to jako 6letý chlapec zažil z bezprostřední blízkosti. Bylo to mé první seznámení s motocyklovými závody, i když tedy hodně tragické!!!
21. srpna 1969 - František Boček.
V roce 1969 byla doslova prokletá zatáčka na Veselce: Třistapadesátky stály bohužel život českého jezdce Jawy, skromného Františka Bočka. Ten havaroval v pravotočivé zatáčce na Veselce a následující den svému zranění bohužel podlehl. Tato zatáčka byla tento víkend opravdu prokletá, nejdříve zde havaroval při tréninku novopečený tovární jezdec Jawy Jack Findlay, po něm dvakrát Franta Šťastný a ještě v tréninku dokonce i Boček. V závodě samotném spadl František Boček přímo před motocykly Maďara Drapála a Švýcara Denzlera…, kteří naštěstí vyvázli bez zranění.
16. července 1972 - Hans-Jürgen Cusnik.
V roce 1972 poznamenala závěrečný závod sidecarů smrtelná nehoda německého spolujezdce Hans-Jürgena Cusnika. Dvojice Lutringshauser – Cusnik jezdila na druhém místě a útočila na vedoucí duo Enders-Engelhardt. V pravotočivé zatáčce do Nového Lískovce nezvládl Lutringshauser řízení svého motocyklu BMW a havaroval. Jemu se nestalo nic, Jürgen Cusnik však na místě zemřel. Ironií byla skutečnost, že původně měla jet Aga Neumannová, ale ta nakonec zůstala v depu a závodu pouze přihlížela...
4. září 1981 - Alain Beraud.
Poslední obětí starého Masecu se stal francouzský jezdec Alain Beraud. Ten havaroval v závodě dvěstěpadesátek se svou Yamahou v zatáčce „U lomu“, znovu však nasedá, a za chvíli - těsně před vjezdem do cílové rovinky - padá podruhé. Těžkému zranění hlavy potom Francouz za tři dny podléhá v brněnské nemocnici.
Foto: Josef Fait
- Přidat komentář 2
- Publikováno: 18.8.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Juan Martinez: Pro Valentina Rossiho se vyrobilo sedm různých Ducati za dva roky
- dnes - Lorenzo Dalla Porta pojede s Ducati CIV
- včera - Aktuálně z MS-SSP 300
- včera - Lorenzo Baldassarri pojede 2025 MotoE
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 5.12. - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
Další z rubriky
- dnes - Juan Martinez: Pro Valentina Rossiho se vyrobilo sedm různých Ducati za dva roky
- dnes - Lorenzo Dalla Porta pojede s Ducati CIV
- včera - Aktuálně z MS-SSP 300
- včera - Lorenzo Baldassarri pojede 2025 MotoE
- 5.12. - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí