Test BMW R18 First Edition: německá paráda
- Publikovno: 27.8.2021
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
BMW Motorrad poslední dobou překvapuje nejedním zajímavým motocyklem. Asi nejvíce z nich mě zaujal cruiser, který opouští od letoška brány Berlínské továrny. Zaslouží si i vaši pozornost?
Hned na začátek se musím přiznat, že choppery nebo velké klasické cruisery nejsou úplně mým šálkem kávy, tuhle chlapáckou motorku a letošní novinku ale byla doslova povinnost vyzkoušet. Její stylový design připomínající legendární R75 z třicátých let a obrovitý dvouválcový boxer i široká řídítka nadchnou snad každého ctitele jednostopých strojů. Jakmile usednete na pohodlné sedlo a uvidíte stylový analogový přístroj s nápisem „Built in Berlin“, zamilujete si tuhle dva a půl metru dlouhou mašinu o to víc.
Líbit se vám bude i díky mohutným válcům dvouválcovéhé boxera, které trčí do stran a které R18 dává na odiv všem kolem. Motor je opravdu hodně velký a některé jeho části jsou ještě zvýrazněny chromem. Ten můžete nalézt i na nádržkách nad řídítky nebo na krytech hlav. Líbit se vám určitě bude i pohled na odhalenou kardanovou hřídel. Celkový vzhled motocyklu je více majestátný, mohutný, ale přitom stále odkazující na minulost, sahající až do roku 1936 kdy byl poprvé světu představen model R5.
Provedení First Edition v černé barvě poznáte podle bílých linek a mohutných výfuků. Na kulatém LED světlometu je při denním svícení zobrazen motiv do stran vytrčených válců, směrovky mají integrované brzdové a zadní světla. Celkové zpracování motocyklu je kvalitní, jediné, co se mi moc nelíbí, jsou plastová tlačítka ovladačů na řídítku. Jsou stejná, jako u ostatních modelů bavorského výrobce a k celkovému designu R18 se mi zkrátka nehodí. Představoval bych si k němu něco více propracovanějšího, více stylovějšího.
Na digitální přístrojové desce se vám zobrazuji téměř všechny informace, kromě ukazatele množství paliva v nádrži. Spolehnout se tak musíte na informaci o počtu ujetých kilometrů na rezervu. V malé kapsičce na nádrži si pak můžete schovat klíček a nastartovat pohonné srdce modelu R18. Ano, vše se zde točí kolem velkého boxeru se zdvihovým objemem 1802 ccm. Ten poskytuje největší výkon 91 koní při 4750 1/min a především velmi slušný točivý moment 158 Nm při 3000 1/min. Navíc v rozmezí od 2000 do 4000 otáček je k dispozici na zadním 180 mm široké pneumatice více než 150 Nm, což čtvrt tuny těžkému stroji dokáže dodat nadprůměrnou dynamiku zejména při pružném zrychlení. Při téhle disciplíně nejvíce pocítíte, že ohromné válce vytrčené do stran mají objem 0,9 litru.
Největší rychlosti někde pod 200 km/h je tak schopen model R18 dosáhnout bez větších problémů, přičemž zvláště po překonání stotřicítky se budete určitě shánět po větrném štítku. Podle vaší nálady nebo aktuálních povětrnostních podmínek si můžete vybrat ze tří jízdních režimů a při akceleraci se nechat podržet elektronickými systémy ASC a MSR. Charakteristické vibrace a klopný moment boxeru s objemem 1,8 litru je však malinko upozaděn. Co se nepříliš povedlo u R18 doladit je umístění řadicí páky mezi levým válcem a stupačkou. Zpočátku si budete muset při podřazování polohu vaší levou nohu zvykat.
Příkladně funguje i jednokotoučová spojka, jednotlivé rychlosti se řadí hladce a vy si tak můžete plně užívat jízdy na tomto cruiseru. Motor je naladěn velmi dobře a bez problémů se popere i s tím, když se vám podaří jej podtočit. Podvozek je sice tvrdší a nejvíce to pocítíte, tedy spíše vaše záda, když přejíždíte nerovnosti, ale i přesto vás s naprostou jistotou provede všemi zatáčkami. Neodskakuje, drží si svoji stopu a spíše mám pocit, že je sportovněji laděný než do cestovatelského módu. Díky nízkému těžišti se vám dobře ovládá, ať už jedete rychle, nebo s ním manipulujete na místě.
Jízdně vás „alfasamec“ mezi německými cruisery opravdu dostane, stejně jako to před léty dokázala třeba Honda VTX 1800. Fakt zatáčí a čtyřpístky brzdí, a ten posaz za širokými řídítky začnete také po pár desítkách kilometrů milovat. Na semaforu si zase oblíbíte vibrace velkoobjemového dvouválce. Tři jízdní režimy jsou tak akorát, přičemž nejdrsnější Rock dá vyniknout jadrnému zvuku pohonného agregátu, což určitě ocení okolí. Charakter zbývajících dvou jízdních módů určují jejich názvy, tedy Normal a Rain.
Testovaný motocykl s cenou atakující částku 650 tisíc byl navíc vybaven zpátečkou, světlometem PRO skvěle osvětlující vozovku a její okolí a asistentem rozjezdu do kopce. A je to třeba. Provozní hmotnost tohoto mastodonta je nemalých 365 kilogramů, takže o jeho bezpečné zastavení se vám postarají účinné kotoučové brzdy vpředu i vzadu. Do nádrže se vám vejde rovných 16 litrů paliva, které při troše snah vystačí na nějakých 250 kilometrů pohodové jízdy. Pokud ale začnete tahat za elektronický plyn a srostete se strojem v jedno tělo, dokážete vysosat palivo z nádrže o nějakých sto kilometrů dříve.
Návykový posaz v kombinaci s tuhým podvozkem, dobře dimenzovanými brzdami a hlavně mocným zátahem do strany vytrčených válců, umí rozehrát symfonii, kterou žádný jiný cruiser snad s výjimkou zmíněné Hondy VTX 1800 nepředvedl. Nezbývá než doporučit, abyste si to vyzkoušeli sami. Podle mého názoru má tenhle bavorák výjimečný charakter i cenu začínající částkou šesti set tisíc korun. Jestli je to hodně nebo málo, posuďte sami.
Pár dní po testu téhle výjimečné motorky nám přišla pozvánka na první svezení s dalšími dvěma verzemi tohoto cruiseru. R 18 Transcontinental jako velký Grand American Tourer pro luxusní cestování ve dvou a R 18 B a jako Bagger pro stylovou jízdu, kdy jezdíte sami stojí rozhodně za zkoušku a my vám první dojmy z řízení obou novinek přineseme v průběhu září.
Technické údaje
Motor: Čtyřdobý vzduchem a kapalinou chlazený plochý dvouválec (boxer) se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 101 x 73 mm, zdvihový objem 1802 cm3, kompresní poměr 9,6:1. Největší výkon 91 k (67 kW) při 4750 1/min, největší točivý moment 158 Nm při 3000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování. Elektronické ovládání plynu.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod kloubovým hřídelem, jednokotoučová suchá spojka, šestistupňová převodovka s přímým záběrem ve vlastní převodové skříni.
Podvozek: Dvojitý ocelový rán s našroubovanými průvlaky, přední teleskopická vidlice, zdvih 120 mm, zadní dvouramenná kyvná vidlice s centrální pružnou vzpěrou, zdvih 90 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 300 mm se čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 300 mm s čtyřpístkovým třmenem. Pneumatiky 120/70 R 19 vpředu a 180/80 B 16 vzadu. Rozvor 1731 mm, závlek 150 mm, výška sedla nad zemí 690 mm, pohotovostní hmotnost 345 kg. Objem palivové nádrže 16 l. Kombinovaná spotřeba paliva 5,6 l/100 km.
Základní cena vč. DPH: 589 000 Kč
Cena testovaného motocyklu vč. DPH: 648 019 Kč
Foto: motoforum.cz
- Přidat komentář +
- Publikováno: 27.8.2021
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Předběžný startovní rošt Moto2 na sezónu 2025
- 10.11. - Mistry světa Side se stali Harry Payne a Kevin Rousseau
- 10.11. - Jason O'Halloran nahradí Niccolò Canepu
- 10.11. - V Barceloně místo Iannoneho pojede Pirro
- 9.11. - Už příští sobotu se koná Macau Motorcycle GP 2024
- 9.11. - Předběžný startovní rošt Moto3 na sezónu 2025
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro