Reklama

BMW R18 IRON ANNIE: inspirováno letounem Junkers Ju 52

Třímotorové letadlo Junkers Ju 52 byl inspirací pro customerskou dílnu VTR Motorrad AG & VTR Customs sídlící ve městě Schmerikon ve Švýcarsku. Při stavbě motocyklu byly využity prvky z oblasti letectví jako například rychloměr zabudovaný do palivové nádrže nebo repliky chladících žeber.

Mnoho lidí si stále pamatuje na legendární třímotorové letadlo Junkers Ju 52, určené ve 30. letech minulého století k přepravě osob i nákladu. Po celém světě se asi nejznámější variantou letadla JU 52 stalo to s registrací D-AQUI ve žluto-černém barevném provedení německé Lufthansy z roku 1936. Během svého působení v Americe mezi roky 1970 a 1984, kde mělo registraci N52JU, jej jeho majitel Martin Caidin označoval přezdívkou „IRON ANNIE“.

1 BMW R18 Iron Annie (2)1 BMW R18 Iron Annie (16)

Právě tento letoun byl inspirací pro zákazníka BMW partnera, společnosti VTR Motorrad AG & VTR Customs sídlícího ve městě Schmerikon ve Švýcarsku, k vytvoření velmi speciální zakázkové verze modelu motocyklu BMW R 18, který dostal pojmenování R 18 „IRON ANNIE“. Tento architekt měl již v minulosti individuálně podle svých představ postavený motocykl R nineT, tentokrát se staly charakteristickými prvky designu prvky z oblasti letectví.

Například rychloměr integrovaný do nádrže má připomínat přístroje ve starých kokpitech, k vidění jsou rovněž panely s rychloupínacími uzávěry, jaké se nacházejí na mnoha letadlech. A samozřejmě bylo nutností také použití pro Ju 52 charakteristického vlnitého hliníkového plechu. Zároveň ale mělo sedadlo připomínat jezdecké sedlo a pro barevné schéma mělo být použito řešení původní „IRION ANNIE“, kombinující šedou a černou.

1 BMW R18 Iron Annie (22)1 BMW R18 Iron Annie (20)

Jako výchozí bod pro celý projekt posloužilo BMW R18 First Edition. Nejprve byl vyjmut jeho motor, který dostal kompletně černou barvu. Všechny chromované díly byly nalakovány na černo a také trubky přední vidlice dostaly černý povrch s úpravu DLC (Diamond Like Carbon).

Přední štítek získal co možná nejužší a nejnižší podobu zvýrazňující celkově aerodynamický tvar. O 7 cm kratší vidlice a výškově nastavitelný tlumič Wilbers podtrhují celkově přikrčený postoj motocyklu. „Abychom motocykl zmenšili a dodali mu mezi koly méně mohutný vzhled, nechali jsme vyrobit velká kola Kineo s průměrem 18 a 21 palců,“ dodává Daniel Weidmann, majitel a jednatel společnosti VTR Motorrad & VTR Customs.

1 BMW R18 Iron Annie (25)1 BMW R18 Iron Annie (3)

Další technickou lahůdkou je použití závodních páček pro brzdu a spojku HC3 od firmy Magura. Ciferník upraveného rychloměru dostal ručičku speciálně vyrobenou hodinářskou firmou zeit.zone Zürich.

„Jednou z velkých výzev u R 18 IRON ANNIE byly repliky chladicích žeber v oblasti zadních tlumičů. Vytvarovat tyto díly do rovnoběžných a krásných tvarů a zároveň je ještě harmonicky upevnit si vyžádalo řadu pokusů,“ říká Daniel Weidmann o práci s hliníkovým plechem. Tyto práce si vyžádaly nespočet hodin práce, protože palivová nádrž, zadní část s naznačenou ocasní ploutví letounu, boční panely a přední štítek byly umně tvarovány ručně z hliníkového plechu. Reminiscencí na tradiční kovovou konstrukci letadel jsou také četné nýty s polokulovou hlavou.

1 BMW R18 Iron Annie (5)1 BMW R18 Iron Annie (18)

„Když jsme viděli všechny ty ručně vyrobené, zářivé hliníkové plechy, které se třpytily a leskly, trochu nás zabolelo, že budou muset být natřeny. S výsledkem jsme však nadmíru spokojeni, protože R 18 IRON ANNIE se ještě výrazněji liší od našeho známého SPITFIRE, který byl také navržen v aviatickém stylu,“ pokračuje Daniel Weidmann.

R 18 IRON ANNIE získá homologaci pro silniční provoz. Zákazníkovi bylo přislíbeno, že zůstane jediným strojem v tomto provedení.

1 BMW R18 Iron Annie (27)1 BMW R18 Iron Annie (28)

Technický základ: BMW R 18 First Edition.
Hliníkové prvky kapotáže vyrobené VTC Customs: palivová nádrž, zadní a boční panely, štítek, blatník.
Vidlice: zkrácená s trubkami s povrchem DLC.
Tlumiče: Wilbers, výškově nastavitelné.
Kola: Kineo, vpředu 3,5 x 21„, vzadu 6 x18“.
Pneumatiky: Avon Cobra, 120/70-21 a 200/55-18.
Řídítka: ABM Vario Clip.
Rychloměr: na zakázku vyrobený od zeit.zone Zürich.
Brzdová/spojková páčka: Magura HC3.
Sedlo: VTR Customs & Yves Knobel Saddlery.
Výfuk: Walzwerk.
Držák registrační značky: Berham Customs.
Směrová světla a zadní světlo: Kellermann Atto.
Přední světlomet: HIGHSIDER.
Lak: VTR Customs & Freuler AG, Benken.

1 BMW R18 Iron Annie (6)1 BMW R18 Iron Annie (21)1 BMW R18 Iron Annie (24)1 BMW R18 Iron Annie (13)1 BMW R18 Iron Annie (15)

1 BMW R18 Iron Annie (1)1 BMW R18 Iron Annie (4)1 BMW R18 Iron Annie (7)1 BMW R18 Iron Annie (8)1 BMW R18 Iron Annie (9)1 BMW R18 Iron Annie (10)1 BMW R18 Iron Annie (11)1 BMW R18 Iron Annie (12)1 BMW R18 Iron Annie (14)1 BMW R18 Iron Annie (17)1 BMW R18 Iron Annie (19)1 BMW R18 Iron Annie (23)1 BMW R18 Iron Annie (26)

Zdroj: BMW Motorrad



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama