Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- Publikovno: 9.8.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Velký tělem, malý srdcem, i tak by se dal nazvat test cestovního endura 450MT. Ovšem dvouválcové srdce bijící pod pohodlným sedlem je zábavným společníkem a skvěle ladí s malým endurem, se kterým bez potíží zvládnete i lehký výlet mimo asfaltové silnice. Pořídit si jej mohou také majitelé řidičského oprávnění skupiny A2.
Tenhle tah s malým dvouválcovým cestovním endurem se CFMOTU jednoznačně povedl. Dobře vybavený motocykl za příznivou cenu oslovil nejen začínající jezdce, ale také zkušenější piloty, kteří hledali stroj, se kterým by mohli začít sbírat zkušenosti po šotolinových cestách. Ostatně vyprodané sklady u všech dealerů hovoří jasně o dobrém rozhodnutí čínského výrobce, protože trh je sice plný cestovních endur, ale malé enduro s dobrodružnými vlastnostmi a s cenou nepřesahující dvě stě tisíc byste hledali jen těžko.
Už na první pohled je jasné, že se jedná o motocykl, se kterým se můžete vydat na dovolenou s dlouhými silničními přesuny, ale také na lehké dobrodružství mimo asfaltové silnice. Právě tady se vám budou hodit drátěná bezdušová kola s předním 21palcovým kolem a zadním 18palcovým, a také stavitelný podvozek KYB se zdvihy 200 mm a se světlou výškou 220 mm. Na test jsme dostali motocykl v modrobílé variantě Zephyr Blue, pokud byste nechtěli takové výrazné barevné provedení, můžete sáhnout po decentnější šedé Tundra Grey.
Líbily se mi jeho ostře řezané tvary s vysoko uchyceným dlouhým předním blatníkem. Větrný štítek je polohovatelný a dá se lehce nastavovat během jízdy. V jeho nejvyšší poloze dostatečně odváděl nápor větru i při dálničních přejezdech, kolega z redakce však nápory větru už pociťoval. Tohle se však dá snadno vyřešit, v nabídce je totiž příplatkové větší plexi, které bych rozhodně doporučovala i těm, kteří se budou s motocyklem vydávat na delší cesty. Pod plexi štítem se ukrývá pětipalcový barevný displej, na kterém se zobrazují veškeré potřebné údaje a je dobře čitelný i za ostrého poledního slunce.
Samotná výbava 450MT je velmi bohatá, už ve standartní výbavě dostanete zmíněná bezdušová kola a stavitelný podvozek KYB, ale také kryty rukojetí, kovový kryt motoru, stavitelné páčky spojky i brzdy, madla pro spolujezdce, nosič na kufr, zubaté stupačky s vyjímatelnou gumovou vložkou, stavitelnou řadičku a také pedál zadní brzdy opatřený sklopným trnem. Pokud byste to s jízdou v terénu mysleli vážně, můžete si dokoupit horní a dolní padací rámy a rovnou vyrazit vstříc dobrodružství.
Srdcem 450MT je v ocelovém rámu usazený řadový dvouválcový motor o zdvihovém objemu 449,5 ccm s přesazenými ojničními čepy o 270 stupňů, který už velmi dobře znám, neboť pohání nejen malý bobber 450 CL-C, ale také sportovní stroje 450SR a 450NK. A také jako je tomu u malého bobbera, i zde je motor naladěn pro potřeby cestovního endura. Už po pár metrech zjistíte, že má více síly ve spodním pásmu otáček. Jeho výkon 42 koní při 8500 ot/min je dostačující, aby se popral s provozní hmotnostní 185 kilogramů. Díky nižší váze motocyklu nebudete mít problém udržet jej na jedné noze, pokud byste nedosáhli na zem ze sedla ve výšce 820 mm.
Jakmile usednete za řídítka, která jsou uchycená výše, zjistíte, že samotná jízdní pozice je velmi pohodlná. Sedíte vzpřímeně, nohy máte pokrčené v kolenou a snadno se na 450MT hýbáte, jak je během jízdy třeba. Nic vám nikde nepřekáží a po celou dobu testu jsem měla příjemný pocit souznění s motocyklem, a to i díky jeho sympatickému jízdnímu projevu. Řadový dvouválec má plynulý nástup a je spíše poklidnějším agregátem. Ostatně když chcete, můžete se na něm svézt v rychlejším tempu, ale mě u něj více vyhovovala pohodová cestovní rychlost. Ve vzpřímené pozici jsem více vnímala okolí a také pro mě byl přehlednější provoz přede mnou. Motor i v nižších otáčkách nijak necuká, jen si tak spokojeně přede.
Z hlavní silnice jsem jej vzala na svoji oblíbenou trasu, kde se v rychlém středu střídají jedna zatáčka za druhou. Po pár průjezdech mi to nedalo a přidávám plynu na rukojeti. Motor je potřeba mít řádně vytočený alespoň nad hranicí pěti tisíc otáček a výše a pak budou výjezdy ze zatáček svižnější a mnohem zábavnější. Endurko se snadno přehazuje z jedné strany na druhou a podvozek se zdatně pere s veškerými nerovnostmi na vozovce. Nemá tendenci odskakovat, dobře si drží vámi zvolenou stopu a i při razantnějším zabrzdění se vám předek nijak nepotápí.
Pochválit také musím jeho převodovku, která je přesná, rychlosti tam padají jako po másle. Brzdy J.Juan mají pomalejší nástup a musí se za ně vzít větší silou, aby předvedli svoji sílu. Ostatně není se čemu divit, vpředu je jen jeden kotouč, jako je tomu vzadu, ale potřebám malého endura bohatě stačí. Nikdy se mi nestalo, že bych měla pocit, že nedobrzdím. Co se mi líbilo byla možnost stiskem jednoho tlačítka vypnout ABS na zadním kole a s tím se zároveň vypíná i kontrola trakce. Sympatické je také fakt, že pokud motocykl nevypnete klíčkem, ale startovací kolébkou, zůstanou vám všechny funkce vypnuté i nadále.
Zkouším si vzít 450MT na šotolinovou cestu. Ve stupačkách jsem ocenila jejich zubatý profil, ale také úzkou stavbu motocyklu, kdy se mi dobře držel mezi koleny a mohla jsem se lehce pohybovat směrem vpřed a vzad. Plexi štítek jsem si dala do nejnižší polohy a při jízdě ve stoje jsem jej vůbec nevnímala. S přejezdem větví i kamenů si podvozek notoval stejnou muziku a líbila se mi hravost i obratnost, s jakou se motocykl prašnou cestou ubíral.
Po pár dnech v sedle musím uznat, že se CFMOTU podařilo sestrojit kvalitní cestovní enduro, které bude vyhovovat potřebám většiny cestovatelů. Je obratné, lehké, dobře se vede a pro začátečníky je to naprosto ideální stroj. Díky dvouválcovému motoru si užíváte hladký chod a absenci vibrací, jako tomu bývá u jednoválců. Jednoznačně oceníte jeho bohatou výbavu, kterou dostanete už ve standardní výbavě a základní cena 158 990 Kč, za kterou si jej můžete pořídit, ta je více než zajímavá. Kde vám za tenhle peníz nabídnou více?
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec, DOHC. Vrtání a zdvih 72 x 55,2 mm, kompresní poměr: 11,5:1 zdvihový objem 449,5 ccm. Největší výkon 31 kW (42 k) při 8 500 ot/min, největší točivý moment 42 Nm při 6500 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, antihoppingová spojka, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Trubkový rám, podvozek KYB, přední stavitelná USD vidlice, zdvih 200 mm, zadní monoshock s nastavitelným předpětím, zdvih 200 mm. Brzdy kotoučové J.Juan, vpředu jednoduchá o průměru 320 mm s čtyřpístkovým radiálním třmenem, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem. Kola vyplétaná. Pneumatiky 90/90 R21 vpředu a 140/70 R18 vzadu. Rozvor 1505 mm, výška sedla nad zemí 820/800 mm, světlá výška 220 mm, provozní hmotnost 185 kg. Objem palivové nádrže 17,5 litrů.
Barevné provedení: modrá Zephyr Blue, šedá Tundra Grey
Základní cena včetně DPH: od 158 990 Kč
Foto: motoforum.cz
- Přidat komentář +
- Publikováno: 9.8.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- včera - Situace u KTM aktuálně
- včera - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro