Reklama

BMW Motorrad Vision AMBY: koncept motokola

BMW Group na výstavě IAA Mobility 2021 v Mnichově představí zajímavý koncept pro městskou mobilitu. Je to něco na pomezí kola a motocyklu, poháněné elektrickým motorem a s rychlostí až 60 km/h.

AMBY znamená „Adaptive Mobility“ tedy Adaptivní mobilita a je to způsob, jakým by se BMW chtělo přizpůsobit městské mobilitě. Motokolo je vybaveno elektrickým pohonem a třemi úrovněmi rychlostí pro různé typy silnic. Pohon umožňuje jet na cyklostezkách rychlostí do 25 km/h, na silnicích ve městě do 45 km/h a na víceproudých silnicích a mimo město maximální rychlostí do 60 km/h. Pro jízdu vyšší rychlostí je však nutná přilba, pojištění a příslušný řidičský průkaz. Zatímco na běžném elektrokole zrychlujete pomocí šlapání do pedálů, BMW Motorrad Vision AMBY zrychluje pomocí rukojeti a místo pedálů má stupačky podobně jako motocykl.

1 BMW Motorrad Vision AMBY (10)1 BMW Motorrad Vision AMBY (11)1 BMW Motorrad Vision AMBY (12)

Je možná manuální volba úrovně maximální rychlosti, ale k dispozici je také její automatické nastavení, které se zvolí na základě technologie geofencingu, tedy podle aktuální lokace. Vzhledem k tomu, že neexistuje žádný právní rámec pro vozidla tohoto druhu s modulární koncepcí rychlosti, mají jednostopá vozidla „AMBY“ za cíl podnítit zavedení takové legislativy. Tímto způsobem BMW Group dokazuje, že se bude i v budoucnu nadále podílet na poskytování možností mobility ve velkých městech a nabízet inovativní řešení.

BMW Motorrad Vision AMBY je vizuálně podobné světu jízdních kol, srdcem však zůstává motocyklem. Jeho štíhlé proporce slibují robustnost a dobrodružství, zatímco jeho design nese prvky osobitého stylu a designu motocyklů enduro od BMW. Velká přední vidlice je vybavena blatníkem a dodává celé přední části masivnější a mohutnější vzhled. Malý přední světlomet se světelným podpisem BMW Motorrad ve tvaru písmene U je jasným odkazem na kořeny konceptu, stejně jako dvojitý LED prvek fungující jako zadní světlo. Prvky typickými pro motocykly jsou pevně integrované sedlo (výška 830 mm) a pevné stupačky. S celkovou hmotností pouhých 65 kg je BMW Motorrad Vision AMBY výrazně lehčí než ostatní motocykly, což mu zajišťuje vynikající ovladatelnost a obratnost.

Materiál použitý na obložení baterie, tzv. „plovoucí šedý polymer“, je použit také na nárazníku BMW i Vision Circular. Skládá se z recyklovaného plastu a na konci životního cyklu výrobku se může vrátit zpět do materiálového cyklu. Materiál použitý na sedle je vyrobený z recyklovaného plastového granulátu, má vzhled terasa a ukazuje, jak lze hned několika materiálům vdechnout druhý život s novou formou a funkcí.

Speciálně vyvinutá aplikace umožňuje uživateli aktivovat jej pro jízdu, načíst si třídy uloženého řidičského průkazu a podle potřeby použít příslušné pojistné krytí. Aplikace tak plní funkci klasického klíče a pro autentifikaci uživatele využívá obvyklé identifikační možnosti chytrých telefonů, jako je třeba Face ID. Základní funkce a dotazy na stav (např. aktuální stav nabití) jsou k dispozici v aplikaci BMW. Další vývoj a úpravy softwaru zákazníci získají prostřednictvím dálkových aktualizací. Chytrý telefon použitý na koncepčním stroji se nabíjí indukčně na magnetickém držáku ve spodní části zorného poli jezdce. Telefon může v tomto umístění sloužit také jako imobilizér.

1 BMW Motorrad Vision AMBY (3)1 BMW Motorrad Vision AMBY (5)1 BMW Motorrad Vision AMBY (7)

Místo toho, aby si uživatel sám zvolil režim jízdy, je technologie geofencingu (v kombinaci s podrobnou mapovou službou HERE) schopna určit příslušné parametry pro automatické nastavení rychlostního limitu (25/45/60 km/h) a odpovídajícího pojistného krytí. To znamená, že BMW Motorrad Vision AMBY se může z elektrokola změnit na moped nebo dokonce na vozidlo podobné motocyklu. Jezdec nemůže režim sám změnit.

Dalšími technologickými funkcemi, které by mohly být součástí BMW Motorrad Vision AMBY a mají šanci zvýšit bezpečnost, jsou systém ABS upravený pro jízdní kola, asistent dálkových světel, brzdové světlo a denní svícení. V úvahu přichází také systém kontroly tlaku v pneumatikách, který je již k dispozici jako volitelná výbava u motocyklů BMW Group. Mezi potenciální bezpečnostní funkce by mohl patřit také radar s dosahem až 140 m, který v aplikaci vizuálně a akusticky upozorní na vozidlo blížící se zezadu.

1 BMW Motorrad Vision AMBY (15)1 BMW Motorrad Vision AMBY (19)1 BMW Motorrad Vision AMBY (2)

Podrobnější údaje o baterii nebo výkonu motokola nejsou známy. Výrobce však uvádí, že dojezd by mohl být až 110 kilometrů a pohotovostní hmotnost je 65 kilogramů. Obuto je na vyplétaných kolech, přední má 26 palců, zadní 24.

1 BMW Motorrad Vision AMBY (1)1 BMW Motorrad Vision AMBY (4)1 BMW Motorrad Vision AMBY (6)1 BMW Motorrad Vision AMBY (13)1 BMW Motorrad Vision AMBY (16)1 BMW Motorrad Vision AMBY (17)1 BMW Motorrad Vision AMBY (18)1 BMW Motorrad Vision AMBY (9)1 BMW Motorrad Vision AMBY (8)

Zdroj: BMW Motorrad



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama