Reklama

Z historie české účasti jak v MS-Superbike, tak v Brně

Podívejme se na historii českých superbikerů a to nejen pohledem brněnského závodu, ale i celkově v MS-Superbike. Jinak v Brně se odjelo 20 jízd o mistrovské body a v nich pochopitelně domácí jezdci na startu nechyběli.

V MS-Superbike je nejúspěšnějším českým jezdcem jednoznačně Jakub Smrž, který se v letech 2007 - 2012 a 2016 zúčastnil celkem 152 závodů WSBK: Celkem 5x stál na pódiu - 2x na místě druhém a 3x na místě třetím. Kromě toho si vyjel 3x Pole-Position a zajel také 2 nejrychlejší kola v závodě. V MS skončil nejlépe v sezóně 2009, kdy se umístil celkově v Top-10. Celá jeho kariéra je spjata se značkou Ducati, s výjimkou několika málo závodů s motocyklem Aprilia - jednalo se celkem o 10 startů ve druhé polovině sezóny 2010.

Druhým stabilním jezdcem, který za Českou republiku startoval v seriálu WSBK, byl Jiří Mrkývka z Brna. Ten absolvoval během sezón 1996/2006 celkem 133 závodů, nejlépe dojel v Top-10 ve Valencii 2004.

Na třetím místě je v počtu startů současný jezdec šampionátu WorldSBK Ondřej Ježek s 36 starty celkem, Karel Abraham jich má na svém kontě 24.

Co se týká mistrovských bodů ze světových šampionátů, tak Jakub Smrž jich nasbíral celkem 684,5 a je v historické tabulce stále v Top-50, na 45. místě. Karel Abraham má bodů 33, Ondřej Ježek 25 a Jiří Mrkývka 23. A z Čechů bodovali ještě František Mrázek (5 bodů - ve věku 55 let! v kanadském Mosportu 1991), Matěj Smrž (4 body - za umístění v italské Vallelunze 2008 a na Nürburgingu 2013) a také Jiří Dražďák - v Brně 2007 s Markem Svobodou - Assen 2007, kteří mají shodně 2 body.

A jak vlastně závodili Češi V Brně?

Prvním Čechem, který se v Brně postavil na start, byl hned při superbikové v roce 1993 tehdy 23-letý Petr Šalé (Ducati). Ten dojel na 23. místě v první jízdě a jako 18. v jízdě druhé.

O tři roky později - 1996 - tedy při druhém závodním víkendu, skončil 33-letý Michal Bursa (Kawasaki) 21. a 23., ve 2. jízdě se zde 24. místem prezentoval 22-letý mladík Jiří Mrkývka (Kawasaki), který 1. jízdu nedokončil. Mrkývka celou svou kariéru odjel v rodinném týmu JM SBK Racing.

2005 dojeli Jiří Dražďák (Yamaha) jako 26.; Miloš Čihák (Suzuki) 27. a Jiří Trčka (Ducati) 28.; respektive 23. Čihák a 24. Trčka v jízdě druhé. V 1. jízdě Marek Svoboda (Yamaha) a Jiří Mrkývka (Ducati) cílovou šachovnici neviděli, stejně se jim to nepodařilo ani v jízdě 2., kdy vzdal i Dražďák. Na startu se tedy 17. července postavilo celkem 5 domácích závodníků, což byl historický rekord, ovšem Dražďák se Svobodou startovali tehdy v Brně se slovenskou licencí...

O rok později - tedy 2006 - byl Jiří Dražďák (Yamaha) klasifikován na P20 v jízdě první; respektive jako 22. v jízdě druhé. Jiří Mrkývka (Ducati) a Miloš Čihák (Suzuki) nedokončili ani jednu tehdejší jízdu.

2007 začal jezdit šampionát WorldSBK 23-letý Jakub Smrž (Ducati) a ve druhé brněnské jízdě obsadil 13. místo (když tu první nedokončil). Miloš Čihák (Suzuki) první nedojel, ve druhé byl 17., Jiří Dražďák (Yamaha) v 1. jízdě bodoval jako 14.!, druhou pak nedokončil.

Další rok skončil v 1. jízdě Jiří Dražďák (Honda) na 20. místě, Jakub Smrž (Ducati) ji nedojel, stejně jako Miloš Čihák (Ducati). Ve druhé obsadil Smrž místo 11., Čihák byl odmávnut 21. a Dražďák cílový šachovnicový praporek neviděl.

2009 zajel Kuba Smrž (Ducati) svůj životní závod na brněnském okruhu, když v 1. jízdě obsadil skvělé 6. místo. Miloš Čihák (Suzuki) byl klasifikován na P20. Ve 2. jízdě dojel Smrž opět v Top-10, na P9; Čihák cílovou šachovnici neviděl.

2010 byl Jakub Smrž (Aprilia) jediným Čechem na startovním roštu a ani jednu jízdu nedokončil. Smrž měl po celou sezónu problémy s motocyklem Ducati, pro Brno dostal zapůjčen motocykl Aprilia (testovací motocykl továrního týmu z Noale), ale bez jediného testu to prostě nefungovalo.

2011 se umístil Jakub Smrž (Ducati) na P11 v 1. jízdě, druhou pak nedokončil. To už závodil Smrž za italsko-český tým Effenbert-Liberty společně se Sylvainem Guintolim.

A konečně v zatím dvou posledních závodech WorldSBK v Brně byl Jakub Smrž (Ducati) klasifikován na P10, resp. P13. Byla to zároveň labutí píseň tohoto týmu Effenbert-Liberty, Francouz Guintoli se na start v Brně ani nepostavil, a Smrž pak odjel ještě dva závody v Doningtonu a odešel závodit do BSB, kde jezdí dodnes.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama